Gå til innhold

En arterie i navlestrengen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff var på 3d tirsdag og fikk vite at prinsessen vår bare har en arerie og en vene i navlestrengen (de skal egentlig ha to arterier og en vene). Jenta var normal ellers, beregnet vekt på 1300 gr (er i uke 29) og alle organer kunne sees. Var på majorstua i Bergen og en sonograf utførte den. Da jeg spurte om dette kunne ha konsekvenser for snuppa fikk jeg beskjed om at hun bl. annet kunne få nyresvikt og hun ville hendvise meg til kontroll på Haukeland!! Nå er 2 dager gått og venter fremdeles på time og vurdering. Ringte jordmor i dag da jeg nesten ikke har sovet og er mildt sagt helt på tuppa, hun fortalte at det ikke trenger å bety noe og at de mange ganger oppdager dette først ved fødselen. Hadde det ikke vært for 3 d en hadde det ikke blitt oppdaget. Ang nyrene og slikt fikk jeg beskjed om å ta det helt med ro og berolige meg selv med at hadde det vært alvorlig hadde jeg vært på Haukeland for lenge siden. Hmm kan ikke unngå og tenke på alle de som ikke har blitt oppdaget når det kommer til komplikasjoner og desverre har mistet! Så nå sitter jeg her som et stort spørsmålstegn og lurer på om det er noen der ute som har eller har opplevd å få høre det samme som meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du

Ei jeg kjenner har nettopp født ei velskapt datter, hvor de i siste halvdel av svangerskapet har visst at der bare var en arterie (og ikke to som er normalt) i navlestrengen. (Dette paret har mistet et barn tidligere like etter fødsel av annen grunn, så hadde i utgangspunktet tett oppfølging grunnet dette. Var slik den manglende arterien ble oppdaget).

Etter det jeg vet ble de fulgt opp med ekstra ultralyder (hver 3-4 uke) med vektestimering. Så lenge jenta la på seg normalt, var det ingen grunn til bekymring fikk de vite av legene på rikshospitalet. Dersom den minste antydning til at noe var galt skulle oppstå, ville legene forløse barnet tidligere. Ingen komplikasjoner oppstod, og jenta kom som planlagt til verden i uke 38.

Om du har behov for å vite mer/snakke med noen som har opplevd dette, kan jeg formidle det videre til hun jeg kjenner. Send meg i så fall e-postadressen din i PM til meg, kan jeg videresende den til hun jeg kjenner, er rimelig sikker på at hun vil svare deg.

Skrevet

Hei,

Jeg er 31 uker på vei med en liten SUA-gutt i magen. SUA (Single Umbilical Artery) ble oppdaget på ordinær ultralyd på Rikshospitalet i uke 19. Det er visst ca. 1 av 100 fødte hvor dette forekommer. I de aller fleste tilfellene går dette helt fint :-)

Jeg ble også bekymret da jeg fikk vite om det selv om jordmor sa at alle organer så normale ut og at babyen hadde vokst som normalt. Jeg leste alt jeg kom over om dette og falt til slutt til ro med at dette ser ut til å gå helt fint selv med en en litt unormal navlestreng.

Jeg har vært på en vekstkontroll på Riksen i uke 26 (da var gutten mer enn stor nok) og skal på ny kontroll i uke 32. Har i mellomtiden hatt UL der jeg går til svangerskapskontroll og babyen mangler iallfall foreløpig ikke næring.

Det er som du sikkert har fått greie på, noen andre misdannelser som også knyttes til SUA. Så lenge alt ser normalt ut på UL så er det ikke så stor sjans for at det er noe galt.Selv har jeg tatt fostervannsprøve, så jeg vet iallfall at det ikke er noen kromosomfeil. Det hjelper selvfølgelig å ha utelukket det.

Synes du skal kontakte fødeavdelingen du hører til og be om tilvekstkontroll. På Rikshospitalet vriket det som det er rutine med flere kontroller når man har SUA.

Skjønner godt at du er urolig. Jeg var selv ganske bekymret en stund, men klarte å falle til ro med at det mest sannsynelig går bra.

Her er noen linker med litt info:

http://www.mommyguide.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=49

http://www.womens-health.co.uk/sua.asp

Googler du på "Single Umbilical Artery" finner du flere.

Håper det går bra og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...