Snart tobarnsmamma:D Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Er trønderfår også regnet som spekemat? Har litt dilla på det..... Fikk høre at gravide ikke bør spise salami, men krysser fingrene for at trøndefår går bra?
Gjest elissa2 Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 trønderfår og salami går begge under spekemat. de er behandla på samme måte .....men jeg spiser både salami og fårepølse:)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Syns å ha læst at salami hos gilde e frøsse ned, mens trønderfår ikke e d? Fan ikke lett å vite ka som egentli e trygt å ete altså :-/
Nikkan Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Oiii er dette sant??? Jeg elsker både salami og vossafår og spiser det ofte. Har aldri hørt at dette kan være skadelig.
Maya_1 Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Salami (og slike pølsemat generelt, inkludert trønderfår) er jo ikke stekt. Og så vidt jeg vet på "listen" over mat man ikke bør spise. Pepperoni på pizza o.l. går bra, siden det blir stekt. Det finnes flere skumle bakterier, noen dør ikke ved frysing. Jeg ville holdt meg unna, er jo i denne typen matvarer alle "skandalene" siste årene er oppstått.
birrisj05.02.09 Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Hvis du lager ostesmørbrød eller noe som er varmebehandles over 70-80 grader, så kan du trygt spise både salami og trønderfår. Men trønderfår er nok desverre ikke noe tryggere enn salami. Men jeg sniker meg likevel til litt.. er jo ikke sånn at det SKADER, det bare KAN skade..
birrisj05.02.09 Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Nikkan: jeg ville iallefall vært forsiktig hvis jeg var deg. Det er bare å tenke på om maten er stekt eller kokt på noe vis... og det er jo ikke salami, ikke røkt laks, ikke fenalår osv. Det er ikke rått, men likevel "rått" på en måte, og da skal man være forsiktig.
Girlygirl83 Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Tenk så deilig det kommer til å smake med salami, trønderfår og roastbiff etter fødselen! Mmmmm *glede seg* Da er det 9 mnd siden sist gitt.......
birrisj05.02.09 Skrevet 8. august 2008 #10 Skrevet 8. august 2008 Men kan kan vel fryse det også, for å fjerne eventuelle bakterier? Funker jo på samme måten som å steke/koke det, bare motsatt. Så man kan godt fryse salami, å spise det trygt etterpå..
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 8. august 2008 #11 Skrevet 8. august 2008 Det stemmer, jeg bruker å kjøpe salami, fårepølse o.l. og legge det porsjonsvis i fryseren (-20) i 2-3 dager, og så ta opp og spise det ferskt når jeg får lyst på salt pålegg. Dette med salami etc som "farlig for gravide" er relativt nytt, de fleste av oss har mødre som spiste salami i svangerskapet, og det gikk da fint? Om man søker på "salami" eller "fårepølse" finner man milevis med diskusjoner om emnet på BIM.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå