mommy3 Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Leste om det vellykkede finskegrepet i avisen her om dagen. Det er et grep jordmor kan ta for å forhindre unødvendige sprekker i åpningen og anus ved fødsel. Jeg lurer på om jeg bare kan "kreve" det under fødselen. Det er vel ikke sikkert at alle jordmødre kan det engang. Er det noen som har hørt om det og har tenkt å be om det?
Chezka Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Dette fikk jeg informasjon om da jeg var hos jordmor i dag faktisk :-) På UNN (Tromsø) brukes visstnok finskegrepet av alle jordmødre, de foretrekker at fødsel forgår i fødeseng, altså halvveis liggende/sittende slik at barnet ikke blir født for fort, og så holder de igjen slik at huden får tid til å tøyes og på den måten forhindre rifter. Iflg min jordmor har antallet kvinner som revner gått ned etter at de begynte med dette, og det syns jeg høres betryggende ut. Vil vel kanskje tro at dette er noe de fleste fødeavdelinger praktiserer?
Trulte76 Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 det skal jeg prøve å spørre JM i morra. For det stod om det på nett ang dette grepet og hvilke sykehus som gjorde det. Og Ålesund var et av de. Skal høre med henne om alle JM gjør det på sykehuset.
Gjest Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 jeg skreiv d i ønskebrevet mitt..men jm sa til meg at d grepet var litt oppskrytt..d var mangen leger som likte d..mens jm syntes ikke så mye om d..hu sa at jordmødrene var så flinke til å si når vi skulle trykke å ikke,å holde litt igjen sånn at ikke hodet kom så fort ut,sånn at vevet der fikk tid til å tøye seg ut..så jeg kommer ikke til å be om d grepet..alt jeg ønsker er god veiledning under pressriene..å at de tøyer vevet..å d er jm så flinke til i dag og
anette&tutta mari :) Skrevet 6. august 2008 #5 Skrevet 6. august 2008 Jeg fødte på Fredrikstad og der praktiserer alle jordmødre finskegrepet. Jeg kjente faktisk at hun brukte det under fødselen. Hun støttet hodet og liksom skrudde det ut. Fikk bare et par skrubbsår som hun sydde sånn at det ikke skulle svi sånn når jeg tisset etterpå. Er sikker på jeg hadde revnet hvis hun ikke hadde brukt grepet. Så det er ikke oppskryt!! Leste at nå skulle alle sykehus etterhvert gjøre det samme:)
Bare meg... Skrevet 6. august 2008 #6 Skrevet 6. august 2008 Nå ble jeg glad anette&tutta mari for jeg skal føde på Fredrikstad! Har tenkt litt på det der! Revna litt sist, og det gikk jo greit, men det beste er selvfølgelig å slippe!!!
C@milla *EMIL* Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Redorkide: fikk fortalt at alle hadde opplæring i dette i Haugesund i vertfall.. om de bruker det er vel en annen ting, men har også skrevet inn i ønskebrevet at jeg ønsker veiledning for å unngå revning osv...
AO3 Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Jeg har også nevnt dette i ønskebrevet, og kommer til å ta det opp med jordmor når vi kommer til sykehuset. Det var mye snakk om "finskegrepet" i avisene for et års tid siden, og jeg mener å huske at i Finland er det MANGE færre som revner alvorlig enn i Norge!
C@milla *EMIL* Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 joda, det stemmer nok det:o) men det er forsåvidt ikke et nytt grep dette da.. de gjorde det tidligere, men som i så mange andre yrker så finnes det "moter" som kommer og går.. for en del år siden ble det veldig inn at moren selv skulle gjøre hele jobben,og da slutta de med å holde tilbake.. så sånt sett er det vel gammel lærdom da..
Lilja121 Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Det er planlagt at finskegrepet i løpet av høsten skal innføres på alle sykehus i Norge. Leger og jordmødre må læres opp før de kan praktisere denne teknikken. Det har vært et pilotprosjekt på 5 sykehus, og de kan melde om halvering av alvorlige fødselskader de siste to årene. Det er ganske mye, det! Særlig med tanke på at 2000 norske kvinner får alvorlige revner hvert år. Man har sett at dette har vært høyt, og økende i Norge samtidig som Finland har hatt gode resultater. Litt skremmende at svaret fra Helsedirektoratet er at de ikke har noe godt svar på hvorfor ingenting har vært gjort tidligere. Denne artikkelen fra Aftenposten er interessant http://www.aftenposten.no/helse/article2518403.ece Problemet er vel nettopp holdninger til jm som nevnt over som bestandig har gjort det på sin måte, som er best, og som ikke ser hensikten i å endre praksis!!
blockarella Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Jeg skal føde på SUS og der praktiserer visstnok de fleste jordmødrene denne teknikken, synes det er betryggende jeg... :-) Snakket med en av jordmødrene der i helgen, og hun fortalte at de "eldre" jordmødrene ble opplært i denne teknikken og praktiserte dette for mange mange år siden. Men, for noen år siden var det mye fokus på alternative fødestillinger hvor det var vanskelig å bruke denne teknikken, så det gikk liksom litt i glemmeboken... :-) Men nå er det heldigvis mer vanlig igjen... Jeg har tidligere vært veldig fokusert på at jeg ihvertfall ikke skal føde i ryggliggende/sittende - men har nå et litt mer nyansert syn på dette med stillinger og ser positive og negative ting med de fleste posisjoner...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå