Gå til innhold

Amming og ting man ikke skal spise....


Sirisirisiri

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja nå er det jo flere av oss som snart går over fra gravid til ammende

(iallefall forhåpentligvis snart for min del...termin i dag..)

er det noen som har en kjapp oversikt/link over hva man skal/ikke skal spise da? jeg er klar for å kjøpe inn Brie og spekemat iallefall hvis det er "lov"

 

Siri:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikkje ekspert på dette området men eg veit at barn kan reagere viss ein et løk, kål og sterk mat. Det vil nok vera individuelt korleis ungar reagerar. Eg håpar på å få litt tips om dette på sjukehuset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det generelle rådet er at man skal kunne spise hva som helst. (når det kommer til frykten for allergi og slik så er disse teoriene visstnok tilbakevist i stor grad)

 

men vi skal ikke spise mat som kan inneholde giftstoffer o.l.

 

les her: http://matportalen.no/Emner/ammende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal kunne spise akkurat det man vil, men ikke i STORE mengder.. En bør helst hode seg unna brus, kål, skalldyr og jordbær, men jordmor på sykehuset sa at en kan spise dette også i små mengder, men tror jeg holder meg unna det jeg vet de kan få vondt i magen av... Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signerer hun over som sier at en bør lese det som sto i siste GRAVID, det var veldig kjekt å lese. poenget er at man kan spise hva som helst, men en bør ikke overdrive, og heller prøve seg fram... selv fikk jeg servert fårikål da jeg kom hjem fra sykehuset sist. Spiste litt kål og mest kjøtt, og prøvde meg litt, det gikk egentlig ganske greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden er det jo faren for allergi, og her kommer slik eting som jordbær osv. inn.

 

På den andre siden er det ting som kan forårsake kolikksmerter hso beibien. Det er f.eks. kål,løk, sterke krydder, koffein, ting med kullsyre. Noen reagerer på kunstige søtningsstoffer. Men det er jo ingen grunn til å kutte ut disse tingene hvis beibien ikke har kolikk!

 

Spis normalt og sundt og kos deg med alle de tingene du ikke fikk spise mens du var gravid. Blodige biffer, rare oster, røkelaks...alt slikt er lov...det er ingen fare for at barnet skal få toksiplasmose eller infeksjoner fra deg gjennom melken.

 

Se an barnet og gråtingen (alle barn gråter, men kolikkbarn gråter leeeeenge), og vurder etterhvert om det kan ha vært noe du spiser som kan kuttes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...