student med mage Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Hei! Jeg har termin om en uke, og kan velge om jeg vil føde 5 min. hjemmefra på fødestue, der det er rolig og fint, men ikke tilgang til eks. epidural eller noen som kan utføre keisersnitt ol. ELLER om jeg vil reise 4 timer med 3 ferger for å komme meg til sykehus der de kan hjelpe meg hvis det oppstår komplikasjoner. Jeg har hatt et bra svangerskap og er frisk og rask, så har fått grønt lys for å føde på fødestua, men jeg tenker så fælt på hva hvis det skulle skje noe uforutsett og jeg eller barnet blir skadet fordi vi ikke er på sykehus og får hjelp fort nok!?! Jeg er fan av statistikker, og lurer feks. på hvor mange % som føder helt normalt,- noen som vet? Hva tenker dere? takker for alle svar, dette holder meg nattevåk...
Engelise Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Du kjenner ikke noen som bor nærmere sykehuset og som åpner dørene sine for deg da? Ikke uvanlig at noen med lang reisestrekning velger å bo hos bekjente på slutten.. Personlig hadde jeg nok gått for sykehuset, mest fordi jeg er litt redd for dette med uforutsette komplikasjoner. Og fordi jeg ikke er så sikker på om jeg greier dette uten epidural, selv om jeg vil prøve..
student med mage Skrevet 7. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2008 ja, er jo akkurat slike ting jeg tenker på som gjør valget vanskelig. også er det ikke sikkert at det blir plass til pappa hvis jeg må til sykehuset, slik at han må reise på egenhand, - neppe verst for han, men jeg vil jo ha han der hele tiden...huff, huff. Nei, dette går vel helst bra:) Andre med erfaringer?
Miss Misantrop Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Skulle det bli fare for liv og helse sender de vel helikopter? Ca 60 prosent føder HELT normalt. Men det er sikkert flere som kunne ha gjort det. Jeg er en av dem skal ha keisersnitt, men kunne sikkert fint ha født vanlig.
AO3 Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Jeg er litt i samme situasjon, bortsett fra at jeg har bare ett minutt å GÅ til fødestua. Jeg har alle kontrollene mine på fødestua, og på en måte skulle jeg ønske at jeg kunne føde der, stemningen er utrolig rolig og fin, noe jeg ser for meg er perfekt for en fødsel. Dessuten har man god tid til å bli kjent med alle jordmødrene før fødselen starter. Likevel var det aldri aktuelt for meg å føde på en fødestue, jeg vil ha muligheten til et katastrofekeisersnitt hvis det trengs. Nærmeste sykehus herfra er ca 1 time i ambulanse - noe det er lite hjelp i hvis barnet må ut NÅ. Jeg har også hatt et svangerskap helt fritt for problemer og komplikasjoner, og kunne sikkert født på fødestua hvis jeg ønsket det. Det er jo ikke så ofte et katastrofesnitt trengs, og man må veie det opp mot muligheten for transportfødsel, pluss som sagt den gode og avslappede stemningen fødestuer er så kjent for. Dette i seg selv kan redusere behov for smertestillende, og man får som regel SUPER oppfølging på en fødestue. Jeg regner med du vil få med deg jordmor i ambulansen på vei til sykehuset? Mange kvinner føder på fødestue, og er KJEMPEFORNØYD med det. De fleste fødsler går jo bra! Dette er noe du selv må føle på. Hva som føles riktig for deg. Jeg tok mitt valg, du må ta ditt. Jeg endte opp med å velge å dra til et sykehus som ligger 4-5 timer herfra i stedet for det nærmeste - av diverse grunner - men vi drar dit et par uker før termin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå