Gå til innhold

Hva synes dere om dette? Meninger :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en episode her som jeg daglig går å irriterer meg over..

Og gjerne vil høre deres mening? :)

Typen min sin avdøde bestefar het Mathias, og vi har hele tiden tenkt at hvis vi noengang får et barn sammen så vil vi kalle han opp etter han (hvis det blir en gutt da selvsagt :) )

Problemet er da, at jeg har ei venninne (en av mine beste) som fikk en gutt i april. Hun hadde ingen spesielle navn som denne gutten skulle hete etter at den ble født og satt å tenkte over det på sykehuset siden den ble født litt for tidlig.

Da meg og sambo kom på besøk til dem spurte vi om hva den skulle hete, og da sa hun at hun hadde gått bort ifra alle navnene hun hadde skrevet opp i utgangspunktet og kommet frem til Mathias.

Da sa sambo "Åh.. Det skulle jo vi ha etter min bestefar når vi får en liten en!" (dette har jeg i tillegg satt og sagt til henne hver gang vi har kommet inn på barnenavn før i tiden)

2 uker etter på får jeg en melding fra henne om at hun sitter bare hjemme og koser seg med lille Mathias.

Når jeg besøker henne nå spør hun stadig om vi har funnet noe navn (det hr vi jo alltid hatt men hun har tatt det) Så jeg bare "feier" det bort..

Så ga hun meg navneboka si for en uke siden og sa at hun hadde skrevet opp de navnene hun hadde tenkt på selv helt bakerst. Så hvis jeg ville så måtte jeg bare stjele et av navnene hun hadde tenkt på siden hun stjal mitt?? Likte ingen av dem.. :S

Så er problemet; ber jeg om problemer hvis jeg tar navnet likevel, siden dette alltid har vært bestemt. (vet nå at jeg får en gutt om ikke lenge)

Er det ikke jeg som skulle hatt sure miner overnfor henne hvis noen skulle være sure her? hmm.. :)

Finner ingen andre navn vi har lyst på heller! Vi bor et stykke fra hverandre, så barna kommer ikke til å gå sammen utenom når vi besøker hverandre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke du skal være sur på venninna di for at hun tok navnet "ditt" på sin sønn. Det er ikke slik at du har førsterett til å bruke det selv om du eventuelt tenkte på det først, eller syns at du har en bedre grunn til å bruke navnet.

Dessuten er det vel ikke noe i veien for at din sønn også kan få det navnet, dersom det er det dere virkelig ønsker at han skal hete. Det syns jeg også at din venninne bør respektere.

Det er jo ikke usannsynlig at han kommer til å gå i barnehage eller skole med noen andre med samme navn. Så hvorfor skal han ikke kunne hete det samme som din venninnes barn, som han ikke kommer til å gå sammen med til daglig?

Skrevet

Synes godt du kan kalle sønnen din for Mathias selv om venninna di har kalt sinn sønn det samme. Hun kan iallefall ikke bli sur for det siden dere har hatt navnet klart lenge.

Jeg tror faktisk jeg hadde blitt litt irritert på venninna mi hvis hun hadde tatt samme navn som jeg hadde bestemt meg for.

Mathias er et veldig vanlig navn for tiden så det er stor sannsynlighet for at sønnen din kommer i samme barnehage eller klasse som noen som heter det samme uansett. Så ikke tenkt på at de to guttene får samme navn.

Skrevet

Ble mest sint fordi hun går å maser på om jeg har funnet noe navn enda, når hun i utgangsounktet visste at vi hadde det lart helt til hun tok det selv.

Akkurat som om hun forventer at jeg vil velge noe annet.. :S

Så HVIS jeg gjør det, så har ikke hun noe grunn for å bære nag til meg for det? Var det jeg ville frem til ;)

Skrevet

jeg hadde på ren faen IHVERTFALL valgt og kalle ungen Mathias da :) for det synes jeg var dårlig gjort av henne. jeg ønsket meg Iselin, men lot det ligge siden venninna mi "kom på" det først og ville bruke det..

er lissom en uskreven venninneregel spør du meg!!

Skrevet

Ja, jeg synes også det.. ;)

Synes det var rett og slett pill-råttent gjort jeg..

Holder navn hemmelig neste gang, man lærer av sine feil ;)

Skrevet

Jeg hadde nok også blitt litt snurt ja, for oss blir dette en uskreven regel at man ikke bruker venninner sine navneønsker. Spesielt siden hun ikke hadde noe ønske om det i utgangspunktet.

Man kan ikke nekte dem å bruke det, de var først. Men personlig syns jeg det er litt respektløst av henne.

Men best å ikke dele sine yndlingsnavn, selv med venninner, man risikerer at noen andre stikker av med det.

Skjønner at det ikke er noe gøy å navngi barna det samme nå, men hva med å kombinere det med et særegent mellomnavn eller ligjende?

Hvis det betyr veldig mye ville jeg brukt det likevel.

Skrevet

Det var litt dårlig gjort ja.

har eventuelt et navne forslag til deg som ikke er brukt så mye og ligner litt. Matheo :)

Skrevet

Æ skjønne veldig godt at det e spesielt irriterende det at ho nu går å spør dæ om dåkker har funne navn, siden ho vet at dåkker har hatt et navn hele tida! Æ ville kalt ungen min for det æ hadde planlagt! :) Og dåkker har en fin bakgrunn til valget av det navnet, men det har ikke ho venninna di ;-)

Skrevet

Sku bare føye på at: æ ville sagt tel den venninna at "ja, navn har dåkker jo hatt helt klart kjempelenge, og det vet jo ho om allerede". Det e Mathias det!" :-)

Skrevet

Litt sent nå, men du skulle sagt med en gang hun nevnte Mathias at det er det dere vil kalle deres sønn etter hans bestefar.

Jeg ville nok blitt litt sur selv, men man må ikke la seg hisse opp over sånt, det er jo egentlig ikke noe problem. Men bruk selvfølgeig navnet dere også. Det er jo bestemt for lenge siden. Ungene blir kanskje kompiser og synes det er kjempegøy med samme navn..

Skrevet

Tusen takk for svar.. Ble litt mer sikker i valget mitt nå :)

Skrevet

Kall ham opp etter bestefar- Dette har dere jo hatt klart mye lengre enn henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...