Gå til innhold

Leverpostei og Salami

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan gravide spise leverpostei. Syntes jeg leste en plass at gravide ikke kan ha lever.

Er salami spekemat? Må jeg ungå det og?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan trygt spise leverpostei ;) Det beste som finnes!

Salami er spekemat, men jeg har spist det gjennom mitt sv.skap...ferskest mulig selvfølgelig. Men det er veldig delte meninger om man vil spise det eller ikke her inne. Så opp til deg selv :-)

Skrevet

Okay :)

Knis

Skrevet

Jeg leste en plass om en type leverpostei som blei laga oppi nord, som gravide burde holde seg unna.. pga for mye lever?? men jeg har aldri sett den i noen butikk her hjemme i Trondheim. Ellers spiser jeg leverpostei som bare det:)

Skrevet

svolværpostei skal ikke spises, men hvor mange av oss spiser egentlig den?

Skrevet

Det er fiskelever vi skal holde oss unna, som svolværpostei.

Salami er ikke stekt, så mange anbefaler å holde seg unna. Jeg har imidlertid spist det gjennom hele svangerskapet, og både min fastlege og jm har sagt det er helt greit. Toksoplasmose er ekstremt sjelden i Norge. Holder meg stort sett til Gilde ettersom deres produkter er frysebehandlet slik at tokso drepes. Endel er bekymret for listeria som ikke drepes ved frysing, men også det er ekstremt sjelden.

Skrevet

Svolværpostei var det, ja! er så mye å huske, klarer ikke å lagre alt i topplokket:p

Skrevet

Salami er spekemat, og ifølge matportalen.no og det offentlige råd så burde ikke gravide spise det.

Selv om man fryser spekematen og det tar knekken på toksoplasmose, så er det slik at listeria trives i kjølige temperaturer og vokser til.

Men til syvende og sist er valget ditt, og du velger selv hvilke råd du velger å følge.

Gjest ønskebrønnen
Skrevet

usj og æsj, svolværpostei! er det egentlig leverpostei?? det ser og lukter ikke sånn....leverpostei er jo kjempegodt, imotsetning til svolværen...usj, det er ekle greier..

Skrevet

I boka mi står det at man skal holde seg unna leverpostei. -Egentlig naturlig, leveren er jo kroppens avfallsorgan.... -Jeg har ialleflall valgt å la være å spise det, selvom jeg har veldig lyst på det innimellom!

Skrevet

Ikke for å ødelegge moroa, men her i UK anbefaler man gravide å holde seg helt unna lever og leverpostei. Dette har ingenting med at leveren er et avfallsorgan å gjøre, MEN skyldes at lever har veldig høye verdier av vitamin A.

Vitamin A er et fettløselig vitamin som kroppen har vanskeligere for å kvitte seg med når man er gravid. For mye vit.A kan føre til fosterskader. Selv spiser jeg litt leverpostei innimellom, leverpostei i seg selv er jo ikke farlig, så lenge det ikke blir for mye.

Skrevet

Fant følgende på nettet:

http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitamina.php

Der står:

Er det noe jeg skal være oppmerksom på hvis jeg er gravid?

For stort inntak av vitamin A er skadelig og gir økt risiko for misdannelser.

Myndighetene i Danmark, Sverige, Finland og Storbritannia sier:

Gravide og ammende kvinner bør unngå lever og A-vitamintilskudd.

Spesielt kranieknokler, sentralnervesystem og hjerte hos fosteret er utsatt. Derfor frarådes gravide å spise kalve- og svinelever, samt å ta kosttilskudd med vitamin A. Innholdet i en alminnelig vitamintablett er passende (enda bedre er multivitaminpreparater til gravide, da de har litt lavere innhold av vitamin A).

Siden A-vitamin er fettløselig, skilles det trolig ut i morsmelken. Store doser kan dermed også innebære en risiko for barnet.

I Norge er forbruket av leverprodukter ikke så stort at man har sett det nødvendig å komme med tilsvarende advarsel. Man tror dessuten at en slik advarsel kan medføre at inntaket av vitamin A blir for lavt.

Ingen grunn til hysteri med andre ord :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...