Gå til innhold

Tråd med tips til alternativ matpakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å begynne med litt andre matpakker enn bare de trøtte skivene og knekkebrødene. Jeg så at det var noen tips i et mamma-blad, men kunne gidt tenke meg flere ting å lage.

Er det noen som vet om noe lurt (=sunt og godt) man kan sende med barna i barnehagen/på skolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her er ungene veldig glade i stekte kyllingbiter, oppskårede grønnsaker og rømmedip. putter en bitteliten boks (str en halv dl, fås kjøpt på nille)med rømmedip i matboksen sammen med det andre.

tips: pataks tandoorikrydder (innvandrerbutikk eller supermarked) blandes med litt olje, og gir en sinnsykt god marinade.

Skrevet

Matmuffins

Rundstykker

baguetter

salat

pasta med div.

frukt

Oppkuttede grønnsaker

Grove vafler

eggerøre

Er jo veldig avhengig av hva barnet liker. Jeg har en superkresen snuppe, men grove vafler går ned på hølykant hvertfall. Også pasta m f.eks skinke og agurk el mais.

Skrevet

Disse er veldig glade i å få, pastasalat, grillet kylling, kalde pølser, oliven, fetaost, tunnbrödruller(samme som lefserull), kald pizza(hjemmelagd) kald pai, hvitløksbrød og yougurt i matpakken, det var det jeg kom på nå.

Skrevet

Å, har du oppskrift på matmuffins? Har lett "overalt" etter dette uten hell. På forhånd tusen takk!

Skrevet

Grove baguetter med salat, skinke og diverse annet grønt.

Pizza-snurrer laga av speltmel skal det finnes oppskrifter på, eventuelt annen grovere deig..

Sprø grønnsaks og fruktbiter.

Til større barn kan man jo sende med termos med suppe feks:

grønnsaksuppe eller kjøttsuppe og grove rundstykker til

tomatsuppe og kokt egg, pluss brød til.

Skrevet

Vi varierer en del med rundstykker, pizzasnurrer, kokt egg, fylte pitabrød og altid biter av friske grønnsaker i matboksen. Små tomater, mini gullertter (event gullerotstaver), sukkererter, blomkålbuketter, paprikabiter og agurkskiver er det vanligste.

Hvis vi vil ha noe ekstra putter vi i nøtter eller tørket frukt.

Det er også veldig poppelært med middagsrester som et kyllinglår, noen kjøttboller eller fiskepinner.

Når ungene blir litt større regner jeg med at det blir mer aktuelt med divere salater, dipp til grønnsakene ol. Det fungerer ikke riktig enda hos oss.

Skrevet

Matmuffins

Piroger med kjøtt og grønnsaksfyll

Salat (f.eks pastasalat)

Rundstykker

Bruke alternativt pålegg som fiskepudding, karbonade o.l på brødet

Bak brød selv en gang i blant

Pitabrød med salat, tomat, agurk, fisk/kjøtt/kylling og dressing

Skrevet

dette pleier jeg å lage til min kjære:

-Omelett med bacon/skinke, paprika og vårløk

-Lefserull med smøreost, egg og røkelaks

-kyllingsalat

-pizzasnurrer

-Fleskepannekaker

Skrevet

Dere som har skolebarn uten tilgang til å legge matboksen i kjøleskapet, hva gjør man da? Synes det er litt lenge at f. eks rømmedip står i romtemp. i mange timer, men også andre ting so burde stå kaldt.

I barnehagen har de jo kjøleskap, så det blir annerledes.

Skrevet

Det finnes matbokser med kjøleelement :D husker ikke hvor man får kjøpt det desverre... Men du kan jo evt legge et kjøleelement (sånn man har i kjølebagen) i matboksen, så holder maten seg kaldt og god til lunsjen skal spises ;)

Skrevet

Her var det mye bra. Bare kjør på, hvis det er flere som har noen gode idder.

Skrevet

Noen som har oppskrift på grove vaffler og matmuffins???

På forhånd takk:)

Skrevet

Jeg dytter litt, for sånne matmuffins vil jeg også ha oppskrift på! Aldri hørt om det før :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...