Slinky Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 ...da jeg gikk med mine to barn så gikk jeg på yoga for gravide. Der lærte vi en teknikk for selv å prøve å snu barnet. Fikk muligheten til å prøve dette i mitt siste svangerskap hvor jenta vår lå i seteleie helt til siste slutt (uke 37)jeg var inne til samtale da jeg var helt klar på at dette måtte bli keisersnitt. Legen bare føysa over dette og sa at ungen kommer til å komme ut som "hakka møkk" (hun er ganske direkte da....he he) og på kort tid. Jeg var selvfølgelig skeptisk til dette, så da jeg kom hjem den dagen så begynte jeg på den yoga øvelsen jeg hadde lært på "yoga for gravide". Jeg la meg på ryggen, løftet bekken og mage høyt, lå på puter og på sofakanten (armlenet) og slik skulle man ligge iallefall 20 min. Dette gjorde jeg to ganger om dagen i vel en uke og plutselig ble det et veldig rabalder i magen og jenta vår snudde seg. Kjente plutselig spark/bevegelser der jeg ikke hadde kjent på lenge....nemlig nedover mot skjeden og oppover mot ribbeina....hurra.....hurra. Ringte til sykehuset og fikk ul 2 dager etter som viste ei jente med hodet ned i bekkenet og delvis festet...... Fødte 3 dager etter dette og den første legen hadde noe rett idet hun sa,,,jenta kom på 1 1/2 time i rakett fart så man kan jo si som "hakka møkk"......i begynnelsen av uke 39 :-)))))
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Skjønte ikke helt hvordan jeg skulle igee, har du en illustrasjon?
Slinky Skrevet 6. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2008 ingen illustrasjon, men hvis du kan få tak i boka " frihet under fødsel" skrevet av ....Parvati så er det godt beskrevet der. Men jeg prøver igjen. Legg deg flatt på ryggen i sofaen (f.eks) . Legg så bekkenet/korsryggen på armlenet/sofaryggen og støtt oppunder rygg/korsrygg med puter (godt med støtte der hvis ikke så faller du lett sammen i ryggen) , Man skal ha en ganske stor vinkel og ligger nesten bare på de øverste ryggvirvlene og nakken (ikke noe god stilling). Jeg lå og støttet bena mot veggen for ellers så er det veldig slitsomt å holde oppe. Men det viktigste er at bekken og magen er høyt i været.....dette skal gjøre slik at magen slapper av og baby "faller på plass" ....... håper du klarer å se litt mer av hva jeg mente nå, det er akkurat som om du skal gjøre knipeøvelser med rompa på treningsinst bare at du nå har støtte under bekken og rygg......
2 fine små Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 Saa utrolig fantastisk! Jeg har hoert mye om dette og det er superstas naar det skjer... =o) Har foedt setebarn vaginalt selv, som gikk fint, men klart tregt. Skal foede hodeleie naa, og denne laa lenge i sete, hele 2 mnd, men den snudde seg selv i uke 37 ;o)) Og jeg har gjort MYE yoga i et halvt aar, og kjenner godt til stillingen din. Kanskje den har hjulpet paa meg ogsaa? Det kan veeeeeldig godt hende, tror ikke den snur seg tilbake naa, jeg er over tiden og snart overtidig. Flott at du fortalte dette.
Slinky Skrevet 6. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2008 Så bra da, tror nok at yoga er godt for kroppen. Og det kan veldig godt hende at stillingen har hjulpet deg. Iallefall var det helt snodig når det skjedde.....så på magen og det så nesten ut som jeg hadde en alien inni der....:-) Merket du noe til at barnet ditt var noe svakere i beina etter seteleie ? Jeg har hørt at de kan være litt svakere i beinmuskulaturen etter lengre tid i seteleie....vår jente har nemlig slitt litt med dette. Men det kan også komme av at hun måtte dopes ned og legges i respirator etter fødsel samt RS virus kun 6 uker gml...da kan jo kroppens muskulatur svekkes. Lykke til!
2 fine små Skrevet 6. august 2008 #6 Skrevet 6. august 2008 Hvis du mener forrige barn som laa lenge i sete og ble foedt i sete, saa er svaret nei, vi har ikke merket noe til dette. Det var jo full sjekk etter foedsel ogsaa og ingen antydning til noe som helst. Og vi holdt paa lenge altsaa, saa hun var bittelitt blek rett etter foedsel, men det var det hele og hun hentet seg fint inn igjen. Ang dette barnet vet jeg ikke, men hun har jo sprellet godt den siste mnd etter at hun snudde seg da, saa tror ikke det skal skje noe her heller med denne som mest sannsynlig blir foedt i hodeleie. Den har likevel ligget lenge i sete da, lotus rett og slett. De taaler mye disse babyene. Jeg tror det som kan skje med babyer, kan skje etter forskjellige leier, ogsaa hodeleie. De har saa bra utstyr paa sykehuset i vaare dager at seteleiefeodsel ikke er det det var for bare 10 aar siden, man er rask med KS dersom det trengs. Legen som skulle ta KS sto ikke hele siste foedselsforloepet hos meg forrige gang, da jeg "nektet" KS og var virkelig i naerheten. Hun trengte vi til aa skru ut babyen, ikke ta KS da....til slutt. Jormor sa den gangen at hun aldri hadde sett en lege som sto ikke paa en foedsel uten aa gjoere noe i over to timer, hehe... Saa moro da at mine instinkter slo til. Vi hadde totalt, med 27 timer kur holdt paa i over 40 timer da hun fint kom og jeg var foerstegangs og igangsatt, saa i etterkant forsto jeg at de observerte noeye ja. Men likevel gikk det saa fint atte. Kanskje den andre grunnen du nevner som gjorde at det var noe ekstra? Man kan bare spekulere, som med det meste... =o)
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 Jeg har drevet med Yoga, og det er dødsdigg. Skal prøve dette her, det e n e s t e som gjør meg veldig skepisk er at jeg nesten alltid har halsbrann og dette høres seriøst udigg ut med halsbrann :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå