Gå til innhold

svangerskapskvalme eller omgangssyke? Uke 32

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg vært kvalm og dårlig i småperioder siden for et par få uker siden. Helgen kom d tilbake kraftigere, og jeg har kastet opp siden.... Er kvalm hele dagen, fra morgen til kveld, men klarer å holde på frokosten og lunsjen, så lenge jeg konsentrerer meg om d at den SKAL være i magen min, og ikke komme opp igjen.

Mot kvelden kommer derimot også halsbrannen, og da er d mye vanskeligere å holde på maten som er på vei opp pga kvalmen, så da henger jeg over doskåla...Har ikke hatt noen vektøkning de 2 siste ukene, og nå i dag hadde jeg gått ned 1 hel kilo(!) noe jeg synes er dritheslig siden babyen trossalt skal legge på seg masse nå, vokse og kose seg.. Jeg blir kjempe-engstelig!

Selv om jeg har hatet å gå opp i vekt, så har jeg jo bare bitt d i meg, for d har jeg jo vært nødt til. og nå når vekten har stått stille og plutselig gått ned så langt mot slutten når d er viktig at babyen får legge på seg, så blir jeg litt redd altså..... skal til legen kl 2 i dag for å sjekke om alt er ok da... men hva kan han gjøre? sjekke hjertelyd?

han kan jo ikke se om hun er stor eller liten....=S

er d unormalt å bli kvalm å gå ned i vekt på slutten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har spydd di 4 første mnd av svangerskapet,men så fikk jeg afipran stikkpiller som gjorde at jeg bare var kvalm men ikke kastet opp i 2 trimester...måtte slutte på di i uke 28 og siden da har jeg spydd hver dag,er i uke 38 i morgen...akkurat som du beskriver,frokosten og lunsjen må "konsentreres" om å være i magen men når kvelden kommer med halsbrann er det ingen mulighet å holde igjen:P

jeg har kun lagt på meg 2 kg fra nuke 31 til nå,men har fått estimert en stor baby fordet,så babyen tar nok den næringen den trenger:)

det du kan gjøre er å få skikkelig medisin mot halsbrann sånn at du kanskje blir bedre på kveldene og slipper å spy pga halsbrann:)

Skrevet

Ja det er normalt, jeg ble det og har lest andre bli det. Jeg gikk opp totalt 10 kg i siste sv.skap, mens i det første gikk jeg opp 20. På slutten av siste sv.skap( de 2 siste mnd) gikk jeg ikke opp i det hele tatt pga kvalme, kastet ikke opp, men klarte nesten ikke å få imeg noe mat. Legen sjekket meg hyppig, pga av dette.

Godt du skal sjekke det, kan jo være tegn på sv.skaps forgiftning, men da skal jo også andre faktorer være tilstede.Legen tar endel blodprøver, urinprøve, sjekker fosterlyd og blodtrykket ditt, symfysemål og det som er vanlig på en sv.skaps undersøkelse. Er han usikker så sender han deg videre skal du se, bare uttrykk din engstelse du.

Tror ikke det er omgangssyke, den ville du være kvitt forlengst...

lykke til:-)

Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som omgangssyke, da det vanligvis er konsentrert rundt et par dager. Det er derimot ganske vanlig at gravide kan oppleve kvalme mot slutten av svangerskapet også.

Med tanke på dine tidligere innlegg, hvor du uttrykker sterk bekymring for vektøkning og misnøye med kroppen din, lurer jeg litt på om ikke dette kan være relatert til stresset rundt slike tanker. Du har nevt at du har hatt bulimi tildigere. Kan det være at dette er en psykosomatisk prosess som gir seg utslag i kvalme og oppkast, men er betinget i devaluerende tanker omkring deg selv?

Babyen din har det nok helt fint, men det virker ikke som om mammaen har det så godt for tiden. Kanskje du skulle drøfte disse tankene med legen din, eller noen andre som evt har behandlet deg før, om du tror det kan være noe i det.

Jeg håper du får det bedre snart.

God bedring!

Skrevet

Omgangssyke er det nok ikke, det varer som regel bare noen dager. Har fått med meg at du har hatt bulimi tidligere og at du mistrives veldig med å gå opp så mye nå i svangerskapet. Det kan være som Mirihi her sier, at du kommer inn i en psykosomatisk prosess som gir utslag på denne måten. Tankene dine styrer ubevisst det meste, selvom du føler at du ikke tenker så mye på det, så ligger det i underbevisstheten. Vær åpen overfor legen din om dette, så kan han/hun veilede deg bedre.

-men det kan også være at magen din rett og slett har liten plass, kommer jo ann på hvor stor babyen din er og slike ting. Plassen blir mindre og mindre, og man får trykk på både tarmer og magesekk, slag og spark mot indre organer etc.

Babyen din har det nok helt fint, og snart er ventetiden over, ikke lenge igjen til termin. Lykke til hos legen forresten.

Har du prøvd gravisol mot halsbrannen din???

Skrevet

mirihi, tusen takk=)

kan godt hende du har rett.... men la oss ikke håpe d. Det vil være langt mer alvorlig enn sv.skapskvalme eller omgagnssyke, og jeg nsker virkelig ikke d..

legen min kommer nok til å ta d opp uansett, dersom han mener at d kan vre en årsak.. Men la oss bare håpe at d er sen sv.skapskvalme..som jeg ser over her er d jo andre som ikke har hatt bulumi, men som også har nøyaktig samme plagene...kvalme og oppkast sent i sv.skapet og oppkast forårsaket av halsbrann ....

Og takk for svar dere andre også=)

Skal ta med deres mulige årsaker inn på legekontoret også! vil gå ut derfra uten en eneste bekymring:)

Skrevet

Så.. da har jeg vært til lege tidligere i dag. Min fastlege er på ferie og er ikke tilbake før på mandag, så jeg fikk komme inn til en aen. En helt merkelig dame spør du meg. Først kom jeg ikke inn før etter en halv time etter at jeg hadde time, så virket hun kjempehyggelig å beklaget dette. så spurte hun hva d gjaldt og jeg fikk såvidt begynt med å fortelle at jeg var kvalm før hun jabbet hull i hodet på meg og jeg fikk omtrent ikke frem en eneste full setning videre den legetimen, så jeg gikk derfra nesten mer bekymringsfull enn d jeg gjorde før jeg kom inn..

hun lyttet til hjertelyden hos babyen og den var helt normal sa hun, og noterte også denne i helsekortet, pluss at hun dunket meg rundt omkring på magen...

Det eneste hun rådet meg til var å ta gaviscon mot halsbrannen, så veide hun meg og noterte vekt i helsekort for gravide, og så ba hun meg bare snakke med legen mn når han kom tilbake.

Følte meg dum som et brød når jeg gikk derfra, fikk ikke spurt henne om noenting, fikk ikke forklart henne hverken mine bekymirnger,spisemønster eller oppkast den siste uken..følte hun bare ville ha meg fortest mulig ut derfra siden legekontoret stenger kl 3, og jeg ikke fikk komme inn før halv 3...virket bare som hun ville hjem...

jeg ba også pent om jeg kunne fått en ny konvorlutt til helsekortet( fordi den jeg hadde begynner å gå litt i oppløsning) men d kunne jeg altså ikke, jeg kunne derimot kjøpe meg en på notabene eller aen arkforhandler kunne hun fortelle..

Ok..greit nok legekontoret skal ikke holde meg med konvorlutt men jeg syntes da ikke d var for mye å be om?

Gleder meg til mandag når min ordentlige fastlege er tilbake så man får litt mer ut av legebesøket og ikke sitter der som en dott...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...