trippeltopp Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Jeg lurer nemlig på en sak.. Min pjokk begynte med grøt så snart han var fire mnd. og fulgte raskt på med fruktpuré av div. Nå er han 6,5 mnd. og jeg river meg i håret for å finne på middag til han. Middagsglass vil han over hodet ikke ha! Jeg har laget basis som han spiser; poteter, gulrot, blomkål og mais - men nå lurer jeg på hva jeg trygt kan tilsette? Han får feks fiskeboller iblant, men kjedelig med det hver dag. Han har aldri reagert på noe vi har gitt ham, og vi har heller ikke noen allergier i familien. Så er det da bare å kjøre på med div. fiskesorter og kjøtt o.l. eller er det restriksjoner der? Og isåfall; hvilke restriksjoner er det? Jeg kunne f.eks. tenke meg å forsøke med sardiner/makrell i tomat/leverpostei/karbonadedeig o.l. men er det trygt?? Hehh....synes det er så lite info om hva de kan/ikke kan spise. Og ikke minst hva årsaken er.
trippeltopp Skrevet 6. august 2008 Forfatter #2 Skrevet 6. august 2008 Eventuelt LAGER barnematen selv =)))
line_n & sara Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 ikke gi rød fisk, ellers er det fritt frem.. (litt usikker på grunnen, men en helsesøster fortalte meg nettopp dette) (mangold, spinat pga nitritt og skalldyr pga allergi også..) sara er glad i torsk, koker grsaker som brokkoli, potet og det jeg har, torsken trekkes i eget vann, og så blander jeg det sammen når alt er ferdig kokt. bruker også hirseflak fra helsekosten, bløtlegger flakene i 10 min, skyller de gost og koker de med grønnsakene i de siste 10, 15 minuttene av koketia. de bruker jeg også som pasta, istedenfor vanlig pasta i tomatsaus, blir det hirse i tomatsaus (skolder tomater, tar av skinnet og fjerner frø, koker med litt løk, frisk basilikum og rosmarin, og ellers det jeg finner i kjøleskapet) sardiner på box er muligens litt salt (??) hør med hs, men makrell i tomat skal gå fint! jeg prøver å gi sara mye smaker, iform av løk og friske krydderurter. det er bare å prøve seg frem! les litt på innholsfortegnelsen på barnematglassene, så ser du hva som brukes av grsaker, fisk og krydder, så kan du herme litt!
hotnsweet har 2 små.. Skrevet 6. august 2008 #5 Skrevet 6. august 2008 Denne var kjempefin.. Kopierte noen av oppskriftene..
trippeltopp Skrevet 6. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2008 Takk for gode tips og råd! Men hvordan er det med karbonadedeig. Den er jo tilsatt litt salt? Vi skal ha kjøttkaker i morgen og tenkte å koke litt av deigen til pjokk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå