Gå til innhold

Graviditet og operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann, jeg testet positivt idag etter og hatt mistanke i noen dager.

Dette var overhodet ikke planlagt (men vi ble veldig glad for det uansett).

Saken er den at jeg skal i narkose og gjøre en planlagt operasjon om 5 uker.

Dette er en operasjon jeg MÅ gjennom, men er usikker på risikoen med tanke på graviditeten.

Noen som vet noe, eller har erfaringer med dette ??

Videoannonse
Annonse
Gjest leelu25- GRAVID nr. 2 i mars09
Skrevet

Du skal overhode ikke i narkose når du er gravid!!

Det MÅ du informere om. Så blir operasjonen utsatt eller så får du annen bedøvelsesform.

Skrevet

Jeg var i full narkose for å ta blindtarmen i 7mnd med størstegutten. Si ifra at du er gravid så tar de hensyn. Skal ikke ha noe å si.

Skrevet

Må man operere så må man operere, men anestesi er forbundet med en viss risiko også for barnet. Jeg vet at gassanestesi kan være abortfremkallende og at man helst unngår å legge gravide i narkose med mindre det er absolutt nødvendig. Det blir en vurdering som legen din må ta sammen med deg, tror jeg. Jeg ville ringt med en gang og forhørt meg om hva de mener om saken.

Skrevet

Jeg ble operert for gallestein i uke 12 eller noe slikt. Kikkhullsoperasjon. Anestesi legen sa at de gav meg gammeldags narkose, den kunne føre til større ubehag for meg, men var mer forsket på og de kunne med stor sikkerhet garantere at dette ikke påførte fosteret skade. Legen sa at de ønsket å få gjennomført operasjonen før uke 22. Hvorvidt dette har noe med fosteret å gjøre eller om det har med størrelsen på magen og plassmangel for de å finne galleblæren e.l det vet jeg ikke.

uansett, lykke til med operasjonen du skal gjennomføre, og ikek glem å oppgi at du er gravid i forkant slik at de tar det med i betrakningene. Er det en operasjon som kan utsettes, vil de nok råde deg til det.

Skrevet

Tusen takk for svar dere :)

Da skal jeg kontakte fastlegen og sykehuset en av de nærmeste dagene og forhøre meg.

Det er i grunnen en operasjon som kan utsettes (tror jeg), men slik symptomene er vil det muligens forverre seg ved et svangerskap, og jeg kan få en livstruende infeksjon eller andre alvorlige skader.

Dette er en operasjon hvor de operere både i hode/hjerne og mage.

men jeg skal hvertfall forhøre meg :) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...