LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Som på skolen mener du? Vet ikke. For kanskje, rent egoistisk, men på et samfunnsvennlig, politisk korrekt vis er jeg vel imot.
Gjest irismor Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 For. Men må diskutere resten senere, må stupe i seng skal til Mysen på NM-felt i morgen tidlig :-)
Store My Skrevet 5. august 2008 #4 Skrevet 5. august 2008 For - fordi jeg selv har opplevd å bli "holdt igjen" i norsk skole, og fordi jeg oppriktig mener at tilpasset opplæring ikke bare skal gjelde de svakeste elevene. Kan ikke lærerne fikse det i vanlige klasser, får vi ha spesialskoler eller -klasser for de eleven som lærer raskest/mest effektivt også...
blittmamma07 Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 min datter går på ungdomsskolen og de deler klassen inn i 3 nivåer og får undervisning derfra så det får alle dekket sine behov. det er vel det som er meningen med den siste skolereformen ...
solstråle69 Skrevet 5. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2008 Ja, ble litt sent nå - vi tar mer i morgen! :-)
solstråle69 Skrevet 5. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2008 Er dere fornøyd med den 3-delingen da? Vi har to som har dette på ungdomsskolen nå, pluss at mamma praktiserer dette som lærer - ingen av dem synes dette er en optimal løsning. Tenker uansett på rene "elite-klasser" for de flinkeste elevene. :-)
Gjest Skrevet 5. august 2008 #8 Skrevet 5. august 2008 Jeg synes helt klart at den udifferensierte skolen er noe "herk". Kanskje spesielt siden den slett ikke er udifferensiert, men basert på å styrke de svake, noe som resulterer i at de sterke blir holdt tilbake, eller benyttet til feks å hjelpe de svake, noe som blir helt feil og man ender opp med feks sånne som meg, som blir skolelei før man er halvveis på ungdommskolen, er vant til å aldri bli utfordret og gjerne blir sett på som et problem fordi man kaster seg inn i alle diskusjoner og alt i timene bare for å gjøre det mer interessant. I tillegg mister vi utrolig mange kloke hoder på denne måte, mange faller helt av lasset, enkelte velger bort studier fordi de aldri får noen utfordring etc. Jeg har selv allerede begynt å vurdere alternativer for mine barn, som Montessori eller aller helst, dersom de er flinke nok, Mentiqua. Jeg er helt klart for "eliteklasser" i skolen som kan virkelig hjelpe og utfordre de flinkeste elevene, men frykter dette også kan føre til mobbing eller tilsvarende problematikker også, siden disse elevene vil være adskildt fra mangfoldet. I tillegg vil det være vanskelig å "lære" dem opp i de rette sosiale mønstrene, da like barn leker best, men man også må lære å forholde seg til de som er ulike.
Dunder Skrevet 6. august 2008 #10 Skrevet 6. august 2008 Jeg tror at det første som må gjøres er å rydde opp i disiplinen på skolene i dag. Mye av grunnen til at det blir dårlig undervisning er at norske skolebarn ikke øver nok på hva slags atferd som er akseptert i et klasserom. Vi har vært alt for opptatt av å gjøre undervisningen morsom og spennende, og elevene har nok blitt litt bortskjemte. Hvis man får ro og orden i klasserommene så blir undervisningen mye bedre. Man kan legge undervisningen på et høyere nivå, fordi det er lettere å oppdage de som faller av. I dag legges ofte undervisningen på lavest mulig nivå, fordi man da føler man er sikker på å få med alle. Men mange bråkete elever er like bråkete uansett om nivået er høyt eller lavt. Det er også lettere å differensiere undervisningen innad i klassen, dersom elevene er drillet i å arbeide selvstendig uten å bli avledet og begynne med andre ting. Mange elever som i dag sliter på skolen, sliter med å følge med fordi de blir distrahert av andre elever. Jeg føler at eliteklasser blir en løsning fordi man ikke klarer å holde ro i klasserommene, og det synes jeg blir helt feil.
prekæs Skrevet 6. august 2008 #11 Skrevet 6. august 2008 Jeg er for at barn skal få undervisning på sitt nivå. Og har to barn som er ferdig med den offentlige folkeskolen. Føler vel at de har fått undervisning tilpasset seg. Skulle ønske at den offentlige skolen hadde bedre råd og kunne gå på markedet å rekruttere lærere fra privatmarkedet bl.a. Mener det er viktig for folk flest() å ha en god, offentlig skole slik at privatskoler aldri ble noe alternativ. Samtidig som jeg mener at privatskoler ikke bør ha overføringer fra det offentlige. I hvert fall ikke noe særlig og ikke så lenge det går på bekosting av den offentlige skolen. Til sist. Jeg tror ikke bestandig privat er best, da det her er snakk om å tjene penger til syvende og sist. Det gjelder også diverse privat helsetilbud.
Gjest Skrevet 6. august 2008 #12 Skrevet 6. august 2008 Tror faktisk det vil skade mer enn det gavner. Jeg er veldig for at flinke elever skal få god oppfølging slik at de kan nå sitt virkelige potensiale, på lik linje med at svake elever skal få hjelp slik at de også oppnår et så godt resultat som mulig. Eliteklasser vil skille elevene og skape mer forskjell sosialt, et slikt "klasseskille" ønsker jeg ikke her i landet, for det er helt klart tydelig at ressursterke familier vil lettere få sine barn inn i disse eliteklassene enn familier som har mindre ressurser.
Mia_73 Skrevet 6. august 2008 #13 Skrevet 6. august 2008 Jeg er for. Svake elever får ekstra støtte og hjelp, det samme burde gjelde for veldig sterke. De trenger en utfordring ellers kan de faktisk selv bli skoletapere.
mamman til to gutter Skrevet 6. august 2008 #14 Skrevet 6. august 2008 Problemet med rene eliteklasser er jo at de færreste er veldig gode i alle fag. Jeg har for eksempel klart meg veldig bra i matte og har aldri trengt å jobbe mye med det. Engelsk derimot, har jeg hatt problemer med og selvom jeg har prøvd å jobbe mye med det, fikk jeg aldri gode karakterer i det. Hvis man da skulle delt inn i rene eliteklasser, måtte jeg enten sittet i en annen klasse og lært matte som ikke har gitt meg utfordring (som jeg egentlig har gjort) og hengt greit nok med i engelsk eller sittet i en eliteklasse og fått større utfordring i matte, men ikke hengt med i engelsk. Jeg har ingen barn i skolealder, så jeg har ingen direkte erfaring i hvordan det fungerer å ikke ha faste klasser, men dele opp elevene i forskjellige grupper i forskjellige fag. Men i teorien synes jeg det er en veldig god løsning, men selvfølgelig krevende for lærerene som fra før har alt for mange oppgaver å følge opp.
solstråle69 Skrevet 6. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 6. august 2008 Jeg tror faktisk ikke at ressursterke familier vil ha noe å si her - det er elevens prestasjon som teller. Og nettopp derfor vil det være "rettferdig". Dessuten tror jeg ikke "klasseskille" vil bli noe stort problem, for det er jo uansett ikke flertallet som vil være i disse eliteklassene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå