Gå til innhold

Tarmene mine


mommy3

Anbefalte innlegg

Nå er jeg usikker på om det jeg sliter med om dagen er ordentlig forstoppelse, siden jeg har avføring stort sett hver dag - riktignok en veldig hard, tørr og lite avføring... Men plutselig i forrige uke fikk jeg akutte smerter på høyre side av magen, litt høyre opp enn navlen. Smertene var som stikkende kniver, og de kom og gikk takvist. Endte opp på sykehus, der de kjente etter og sa at det var forstoppelse. En klyster tok vekk 95 % av smertene.

 

Men jeg har hatt litt "side-stikking" siden det. Så nå her jeg gått til innkjøp av Dulphalac fra apoteket.

 

Noen som kjenner seg igjen og/eller har tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhh ja dette kjenner jeg meg virkelig igjen i. Måtte selv til legen i går pga akutte sterke smerter i magen, og det viste seg å være forstoppelse. Jeg har nå begynt å ta dulphalac hver eneste kveld, ca 15 ml og det kommer jeg til å fortsette med helt til tulla er kommet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dytter...... hele magen er knall hard. Det gjør vondt å bevege seg siden hele magen strammer seg sånn... Tar Duphalac daglig. Hjelper litt, men blir veldig "luftig" Noen andre gode råd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del forstoppelse jeg også. Syns det hjelper å spise epler og muligens noe annen frukt. Banan er ikke bra! Syns heller ikke svisker er noe bra, selv om det anbefales. Lyst brød og kaker av hvitt mel må unngås, spis bare grovt! Alt som er litt slimete og seigt vil sannsynligvis gjøre magen treg. Drikke masse vann skal visst være lurt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke mye vann som allerede er nevnt! :)

 

I tillegg så synes eg linfrø fungerer kjempebra!

Ta ei spiseskei daglig. Enten berre rett i munnen og skyll ned med vann, eller ha det i en yoghurt. Brukte dette fast en periode før, og synes sjøl magen ble bedre av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker å blande to spiseskjeer linfrø i en youghurt. var ikke så godt i begynnelsen, men etterhvert har jeg blitt vant til smaken. for tiden er mange bra så da lar jeg være... linfrø er kjent for å ha virkning på fordøyelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også ha det i brød og rundtstykker når du baker f.eks :)

 

Eg synes forresten ikkje det er nåke smak på linfrøene. Har det i youhurt, merker på konsistensen at det er "nåke" der. Men synes ikkje det er "ekkelt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å kjøpt Dulphalac i dag eg også, etter tips fra ei venninne. Ho er sjukepleier og sa det var mye brukt.

Så får håpe det hjelper litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dulphalac er tingen,- tar det hver kveld før jeg legger meg. Men må supplere med fiberrik mat. Spiser en porsjon frokostblanding bestående av All Bran, hvetekli og havrekli + en skje linfrø. Blander sammen biola naturell og skummet melk. Dette er virkelig bra start på dagen. Hjelper også med jevn gulrotspising i løpet av dagen. Mye vann og en times gåtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere kvalme i tillegg ?? Kjenner meg noe igjen her med noe smerter ol.. Har lagt merke til ett mønster i det hele og det er at jeg blir forferdelig kvalm ca 1,5 time etter spesielt frokost og middag.. Det er jo som regel større måltider da jeg på jobben spiser 3-4 små måltider i mellomtiden.. Noen med tanker rundt dette ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder den Duphalac'en... Det står 15-30 ml per dag i 2-4 dager... Men dumme meg glemte å kjøpe måleskei/beger... Er det noen som kan gi meg et hint til kor mykje 15/30 ml er? F.eks målt i spiseskei, teskei eller lignende... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var plaget med forstoppelse tidligere i svangerskapet. Skikkelig ubehagelig og vondt:( Har et kjempegodt tips til deg som funket som bare det for min del!

 

Legg noen spiseskjeer med linfrø i vann over natta. De blir da litt slimete i konsistensen. Bland det så ut i for eksempel litt yogurt eller kefir, så blir det lettere å få det ned. Taes en gang per dag. Gi det noen dager til en uke litt avhengig av, så kan jeg nesten love deg at magen blir helt god igjen og holder seg fin over tid. Min gjorde i hvert fall det. Linfrø er jo dessuten helt naturlig og veldig sunt.

 

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...