Gå til innhold

STUDENT, får ikke far da de 6 ukene med permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen mener ja andre nei av de jeg har snakket med...

Er det noen her inne som vet??:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, han får ikkje fedrekvoten på seks veker. Derimot kan han om du er fulltidsstudent ta 'din perm'. Eg trur det er slik at han kan gå ned i 50 % stilling med full lønn (altså motta foreldrepeng).

Kontakt nav (sjølv om dei er like rotete som eg er) og få svar. Anbefallar å skriva mail - så har du det skriftleg.

Skrevet

Fars pappaperm er forbeholdt at mor har vært i inntektsgivende arbeid i minimum 50 % stilling, minimum 6 mnd før fødsel. Studier gir ikke rett til pappaperm, men pappa kan ta over mors perm (etter hennes obligatoriske 3 uker før og 6 uker etter fødsel) dersom hun går tilbake til 100% studier ELLER jobb ELLER en kombinasjon av jobb/studier som tilsammen utgjør 100%. Han kan da ta 29 uker med 100% lønn eller 39 uker med 80 % lønn.

Hvis du IKKE har jobbet (eller jobbet under 50% stilling), KUN studert, får far IKKE sine 6 uker.

Skrevet

tusen takk for svar:)

det er jo kjempe dumt da:( studenetene har det vel knapt nok somd e har om ikke pappan skal minste permen sin også...

Må sjekke det der opp, mne ignen som visste på nav i dag da jeg ringte...

Skrevet

Er student, fikk min første sønn i 2005 og min andre sønn i 2007. Med mindre reglene er endret det siste året (noe jeg IKKE tror de er) så har far dessverre ikke rett på de 6 ukene nei.

Føles utrolig urettferdig egentlig, pappen er jo i full jobb og jeg fulltidsstudent i permisjon (akkurat som mødre i permisjon fra jobb) og vi burde hatt samme rettigheter. Men sånn er det iallefall.

Han har uansett rett på 14 dager ubetalt fri i forbindelse med fødsel, så da er det opp til arbeidsgiver om han får betalt. Heldigvis har samboeren min en arbeidsgiver som gir fri 1 uke med lønn =)

Skrevet

men om du er student på fulltid kan han ta permisjon ...

Skrevet

Nei de får han ikke og det er jeg 100% sikker på siden vi ahr vært igjennom dette 3 ganger nå :-)

Skrevet

enig! Han får ikke de 6 ukene. Kan TRO det var en snurt og fornærmet pappa her i huset når vi oppdaget det!

Skrevet

Om du er fulltidsstudent kan jo pappaen ta permisjon da. Slik vi har gjort det. Han har tatt all permisjonen untatt mine 6 uker og de 6 ukene som egentlig tilfaller far (siden de faller helt ut), her har vi ordnet til at han har tatt det ut som 50% gradert uttak over noen og 40 uker.

Skrevet

Vet at pappaen kan ta permisjonen om man er fulltidsstudent, mente at han har ikke krav på de 6 ukene (fedrekvoten) som vanligvis er forbeholdt far =)

For meg var alternativet enten 6 mnd permisjon eller 12 mnd (kun 10 mnd med støtte da), hadde ikke mulighet til å la far ta 6 uker av "min" permisjon da studieløpet mitt er veldig fastlåst sånn. Så da er det dumt at far ikke får fedrekvoten når mor er student i permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...