Gå til innhold

Permisjonspenger og ny jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en nyutdannet førskolelærer, og jeg lurer på om hvor lenge jeg må jobbe for at vi skal få permisjonspenger. De sier at en må ha vært i jobb de siste 6 av 10 mnd, men hva når en ikke har jobbe så lenge, må jeg jobbe 10 mnd? Noen som vet?

Litt pinlig å spørre sjefen når du nettopp har begynt i jobben.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må ha vært i arbeid i minst 6 av de siste 10 månedene FØR permisjonen starter. dvs 3 uker før termin...... hvor lenge er det til babyen kommer`?

så lenge du arbeider mer enn 50% nå og frem til 3 uker før babyen er født og det er mer enn 6 måneder til burde dette gå greit. MEN, er det feks kun 5 måneder til termin har du ett problem. da har du rett på engangstønad på ca 33.000kr, og ikke noe mere.

Ring NAV og spør der

Skrevet

Hei, har sakset det under fra nav sine hjemmesider.

Du må ha jobbet 6 måneder av de siste 10 månedene før permisjonen begynner. Det er hovedregel.

-------------------------------------------------------------------------------

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

* sykepenger

* foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

* svangerskapspenger

* dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

* lønn fra arbeidsgiver under utdanning

* ventelønn

* avtjening av militær- eller siviltjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med.

Skrevet

Babyen er ikke på vei enda, vi ville vite litt om dette før vi satte i gang med prøvingen. =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...