Gå til innhold

For de som vil dele fødselshistorien sin :-)


Morelli *fødte 06.08.08*

Anbefalte innlegg

Syntes det er litt artig å lese om hvordan fødselen har gått jeg. Nå er vi jo i august,og i løpet av måneden har de fleste av oss født.

Vil du dele historien med oss?

Vær så god:-) Jeg blir isåfall ivrig leser av denne tråden:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg begynte med rier kl halv 8 på morgenen, gikk hjemme og ventet til det ble tettere mellom. ringte mannen min og fikk han hjem.

reiste ned på sykehuset kl halv 7, da hadde jeg 6 cm, det var jeg veldig fornøyd med. fikk press rier kvart på ni ca, men halebeinet mitt stod i veien, så barnet mitt brakk det på veien ut, og hun ble født halv ti på kvelden. Lå i bade kar litt, og hadde lyst gass.

En kjempe flott fødsel, bortsett fra det med halebeinet da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynte på onsdags morgen med uregelmessige kynnere som var fulgt av svake menssmerter. Disse kom og gikk hele dagen. På kvelden i ti tiden gikk slimproppen og håpet steg om at det skulle være noe på gang. Halv tolv gikk jeg og la meg, da begynte kynnerene å bli vondere og kom mer regelsmessig med rundt 15 min mellomrom, jeg var overbevist om at dette måtte være rier siden de fortsatte på samme viset hele natten. Det ble ikke noe søvn, såpass vonde var de. På morgenkvisten var det mellom 8 og 12 minutter mellom hver ri og jeg tok det med ro i og med at det gikk såpass rolig fram. På ettermiddagen i firetia økte riene i styrke og de kom nå med 5 minutters mellomrom. Ringte føden og jeg skulle bare komme opp for en skjekk. Møtte en superhyggelig jordmor, hun undersøkte meg, jeg hadde ikke åpning og var ikke helt utflatet enda. Så det var bare å dra hjem og vente på at riene skulle ta seg opp. Det gjorde de sakte men sikkert, og klokken kvart over ni gikk vannet. Det var som å skru på en bryter, riene økte på og kom tettere. Vi dro tilbake til føden og jeg fikk konstantert 3cm åpning klokka ti på ti :)

Riene økte stadig i styrke og kom stadig tettere, da klokka nermet seg elleve klarte jeg ikke gå rundt lengere og tenkte bare på at jeg ikke kom til å klare flere timer med disse smertene. Jeg måtte legge meg på fødesengen, i løpet av de neste to riene meldte trykketrangen seg og jeg fikk mannen min til å ringe på jordmoren (som for 10 min siden hadde sakt hade siden hun skulle av vakt, det ble overtid på henne gitt ). Jeg sa jeg kjente at det trykket og etter endel knøvling klarte vi å få av meg klærne, og hun kunne konstantere (til min stooooore glede) at her var det full åpning og bare å trykke i vei.

Det er noe av det mest fantastiske jeg har vært med på. Nå kunne jeg jobbe i lag med kroppen og det var faktisk utrolig befriende å få konsentrere seg om trykkinga (selv om det selvsagt er djevelsk vodt når babyen står i åpningen).

Etter ca 15min med pressrier var lillepia ute 9 dager før termin.

Fra 3cm åpnig til full åpning gikk det bare en time, jeg tenkte at her måtte det ha revnet så det holdt, men det trengtes bare tre sting på tre små rifter, heldigvis!

 

Hun var 45 cm lang, 2780g og 34 cm rundt hodet.

 

Ho var så utrolig lita, men alikavel har ho ei god dobbelthake :)

 

Jeg sitter igjen med en helt fantastisk god opplevelse av det å føde :)

Nå koser vi oss hjemme og jeg går som et annet svimhode rundt innhyllet i ammetåka......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ks her, da.

 

Skulle ha planlagt ks tirsdag 5.august.

 

Ringte inn til sykehuset kl. 20 på mandag den 4. for å høre når jeg skulle inn dagen etter. Fikk beskjed om at jeg sto først i køen og at ks skulle bli tatt kl. 07.45.

 

Jeg og sambo dro på kino. Benka oss ned på kinoen. Følte at jeg satt litt vondt selv om sambo skrøyt over hvor gode stoler de nye stolene i kinoene var. Det kom 2 gutter som skulle fordi oss og jeg brukte en evighet på å reise meg. Følte at hele magen var stinn og knallhard. Satt meg igjen når de hadde gtt forbi. Men, så hadde de gått inn på feil rad så vi måtte reise oss igjen. Jeg følte at alt inni meg sa at jeg ikke skulle reise meg, men jeg måtte jo....hehe,

Sa til sambo at jeg blir stående til filmen begynner for jeg kom ikke til å klare å reise meg flere ganger nå.

 

Når de skrudde av lyset satte jeg meg ned, og i det jeg satte meg ned så kjente jeg at det fosset ut av meg.

"vannet mitt gikk", sa jeg til sambo.

Han: "Hva gjør vi da, skal vi dra da eller ?"

Jeg: "eeeh, ja. Det fosser ut av meg nå"

 

Hodet var ikke festet så jeg gikk så forsiktig jeg kunne ut av kinoen. Ringe sykehuset og fikk samme jm som jeg hadde snakket med for 1 time siden på tlf.

Hun fikk litt sjokk, da...hehe

 

Fikk beskjed om å komme inn. Kom på sykehuset ca. 21.10.

De ville ta ks fort siden riene hadde begynt allerede.

Kl. 22.45 ble jeg kjørt til operasjonsrommet. De slet med å sette spinalbedøvelse pga trange rygg(ettellerannet), så de stakk vel rundt 15 ganger!!!!

Tok også en god stund å få ut snuppa pga gammelt arrvev fra forrige ks.

Men, kl. 23.38 så snuppa dagens lys.

 

Hun er en stor jente. 4178 g og 50 cm lang. Dobbelthake og bollekinn...hahaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg den akkurat på 3 tri, men kan jo legge den ut her og :)

 

080808 kl. 13.00 gikk vannet mitt, var MASSE så det var ingen tvil om hva som hadde skjedd.

Fikk etterhvert ringt føden, og skulle komme inn til kontroll klokken 19, dersom jeg ikke fikk regelmessige rier før. Det gjorde jeg, og klokken 18 kom vi inn, hadde da rier med 5 min mellomrom.

CTG ble tatt, og åpning sjekket, var 3 cm sentrert og avflatet, da var det virkelig i gang.

Vi fikk beskjed om å gå en tur for å få fart på riene, og tuslet rundt i litt over en time. Når vi kom tilbake fikk vi tildelt fødestue, var da 4 cm åpen.

Etter vaktskifte klokken 23:30 sjekket den nye jordmoren meg, og jeg var fremdeles bare 4 cm åpen. Dette kom til å ta tid..

Ba etterhvert om akupunktur, tenkte kanskje det kunne få fart på sakene, tja, klokken 05:30 var det nå kommet opp i 5 cm.

Ettersom det var så lite fremgang satt hun meg på drypp, og anbefalte da epidural, ettersom riene kom til å bli veldig intensive. Epiduralen var FANTASTISK, i hvertfall en god stund..Effekten dabbet av (eller så skrudde hun kraftig ned..)

Gikk over til lystgass utpå formiddagen en gang, husker ikke helt når. Følte meg litt på en snurr der en stund, men det var veldig fint å bruke, fikk virkelig konsentrert på pust, og det fikk fokus mye bort fra det vonde.

Klokken 11:30 var det endelig blitt 10 cm. åpent, og jeg begynte å presse klokken 11:57. Mathea ble født klokken 13:19, etter 1 time og 24 minutter med pressing.. Fikk vite etterpå at man normalt tilkaller lege med vakum eller tang etter 1 times pressing, men at siden jeg presset så godt, valgte de å drøye lengst mulig. Heldigvis, jeg har vært veldig redd for vakumforløsning.

Den siste biten der var veldig smertefull, hun sto feil innstilt, og vridde seg ikke riktig den siste bilten ned, så jordmødrene måtte prøve å vri henne med hendene, mens den andre jordmoren og barnepleieren lå oppå magen min å trykket.. Hun sto bare å stanget, og kom ingen vei. Når de endelig fikk løsnet henne satt skuldra fast i symfysebeinet, men det fikk de også løst heldigvis. For å gjøre det hele komplett så kom navlesnoren også i klem, så jeg fikk henne såvidt opp på brystet før de løp ut med henne og ropte at noen måtte ringe på barnelege.

Akkurat da var jeg så sliten at jeg ikke helt forsto hva som skjedde. Ikke lenge etterpå kom en annen jordmor inn og fortalte at alt sto bra til, og jeg fikk henne inn til meg ikke lenge etter. DET var en god følelse det.

Jeg ble klippet et par steder for å unngå store revnner, og fikk noen mindre rift, men ellers alt greit :)

 

Mathea var 3625 g og 52 cm, og selvfølgelig den vakreste babyen jeg noen gang har sett :)

 

Selv om det er tøft å føde er det verdt alt sammen så fort man får babyen i armene, gled dere, dette er fantastisk! :)

 

Lykke til videre til alle som ikke har født enda! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok skrevet den før, men greit å samle alle i en tråd:

 

Min historie;)

 

Hadde termin 2.august, men natt til 23.juli våknet jeg kl. 5 med sterke smerter i ryggen. Klarte å sovne igjen men kl.10 var det så vondt så jeg måtte bare stå opp. spiste litt mat og gikk på do ca 5 ganger.. der så jeg at slimproppen hadde gått!! tenkte at det tok sikkert lang tid før det ble noe fødsel, men nå skjedde det noe i alle fall. Kom mer slim senere og kynnerne ble veldig vonde. Helt annerledes enn det har vært. Snakket med ei venninne her på bim (saltlakris :) ) og hun sa det hørtes ut som rier! det ble vondere og vondere og rundt kl 12 så måtte jeg puste meg gjennom. DA ringte jeg føden og de sa "hjertlig velkommen". Ble ganske redd egentlig - var det allerede i gang? Hadde vonde rier i bilen, med bare 3 og 5 min. mellomrom. I parkeringshuset gikk vannet skikkelig! Kom til Fredrikstad kl 14:30 og ble lagt med målere på magen, nå var riene ufattelig vonde! Hadde 4cm åpning allerede! Det ble dårlig registrering, men jeg fikk eget rom med badekar og måtte fortsette registreringen der. Riene var utrolig sterke og vonde. Lillemor sov seg igjennom riene hun, helst skal de reagere de og når det er rier. Men plutselig våknet hun og jeg fikk tatt av meg målegreiene (det var litt stressende å ha de på, jeg kunne jo ikke røre meg under riene, da målte den ikke). Sjekket åpning - 8cm! Jeg hadde bestemt meg for å bade, så det skulle jeg, selv om det var forferdelig. Fikk trykke-trang med en gang, men fikk ikke lov, måtte vente til full åpning. Dessuten var det ikke noe sted å holde fast i! Var bare i badekaret i en halv time eller noe. Da var det plutselig 10cm! Fikk komme opp i sengen. Fikk hele tiden ros fordi jeg var så flink. "Dette kunne jeg visst”;) (har ikke gjort det før så..). Jeg følte at jeg hadde kontroll, det var deilig. Pressriene var faktisk en befrielse, da kunne jeg styre smertene inn på noe på en måte! Det tok litt tid før jeg klarte å presse riktig, men da kjente jeg hodet komme lenger og lenger ned. Det sto en stund i åpningen og det gjorde vondt! Hodet var ute og på 2 pressrier til så kom kroppen og. Verden skjønneste lille skapning som vinket til mamma:) Pappa så på det hele - han kjente til og med på morkaka og synes ikke den var ekkel i det hele tatt! Han var så flink og ga meg saft, massasje og kalde kluter - hadde vært grusomt uten han der. Vi fikk litt tid for oss selv og så fikk vi eget "hotellrom" i 7.etg. Lille Mari kom til verden 23.07 kl 19:12 (kjapp fødsel, kom ut bare 4 1\2t etter vi ankom sykehuset!!), veide 2990gram og var 48cm lang:) Jeg er verdens stolteste mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger historien min her også, jeg :)

 

Vebjørn august kom 08.08.08.

Vi gikk og la oss med rikshospitalets sexoppskrift (ikke særlig behagelig...)og litt brystvortestimulering torsdagskvelden. Sovnet i ett-tia. Og våknet kl halv tre av at jeg drømte om en kniv som skjærte i magen! Somlet litt rundt nede i stua og lurte på om vi skulle dra. Jeg var så redd det skulle stoppe

-igjen! Men med en halvtimes kjørevei bestemte vi oss for å dra...

 

Uansett, ti på fire gikk vi inn på sykehuset og 04.32 var han ute! :o)

Det viste seg at jeg hadde 9 cm åpning da jeg kom inn...

Rakk såvidt litt lystgass, før jeg bare måtte presse han ut, fort og gæli..

Han kom med vannet, så hadde vannet gått litt før (var veeldig spent vannblære) hadde mannen min fått litt og gjøre i bilen, sa jordmoren :o)

Det to fødslene jeg nå har vært igjennom var som dag og natt! Men det var mye vondere og mye mer intenst denne gangen, men fort overstått ;o) Gutten var 4150 gr. og 50 cm lang. 36 cm rundt hodet.

 

 

Nå har jeg to verdens fineste gutter! :o) Storebror er overlykkelig(enda) og snakker om mamma og baby og putt(pupp).

Vebjørn lille ligger og sover etter å ha tygd sunn puppene til mamma :o)

Kjempesøt gutt ja :o) *lykkelig mamma nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde termin onsdag den 6. og klokka 22.20 på kvelden gikk vannet. Hadde vært hos to leger og jordmor som alle sa at hodet hadde festet seg, så vi kunne kjøre på sykehuset selv. Klokka var nesten 23 da vi kom dit. Hadde hatt noen svake rier på vei til sykehuset. Når vi ankom sykehuset kom det litt mere vann, og dette var litt grumsete, noe som kunne tyde på stress hos babyen. Jeg fikk beskjed om å legge meg ned slik at de kunne måle hjertefrekvensen til babyen og se riene mine.. Når jeg lå der fikk jeg svært kraftige rier.. Snakk om å gå fra himmel til helvete liksom...

Etter 20 min så kom jordmoren inn igjen for å sjekke åpningen.. Det var da sjokket kom.. "Det her er ikke noe hode, det er baken" Hjelp!! Setefødsel... Dette var jeg ikke klar for. Legen kom med ultralyden for å sjekke status, og jo det stemte: Babyen hadde ikke snudd seg... Jeg fikk tre min. på å bestemme meg, og i litt sjokk tilstand så valgte jeg keisersnitt.... Klokka 00.52 den 7/8 kom det første vrælet, og Lille Noah var ute.. Eller liten og liten.. Han var 4200g Så valget mitt var riktig... Men en ting er sikkert, neste gang skal jeg ha ultralyd nært inntil fødselen, for den opplevelsen var ikke morsom syntes jeg... Han hadde nok aldri snudd seg, for jeg har selv syntes at magen har kjent helt lik ut under hele svanherskapet, og presset mot ribbeina på høyre side har alltid vært stort, noe en så på Noah sitt hode...

Men når allt nå er over så er jeg verdens lykkeligste mamma til verdens herligste sønn.... Han er verdt alle sjokk og brekte ribbein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig moro å lese historiene deres. Og spesielt morsomt med du/dere som faktisk fikk 8/8-08.

 

Jeg fødte min lille prinsesse 06.08.08, kl. 06:49.

Hun var 3110g og 49 cm lang. Lita og tynn, hehe..(akkurat som broren var).

 

Men på tirsdag 5/8 var jeg barnevakt for en liten pjokk på 9 mndr. Hadde lunsjbesøk å dagen gikk i grunn som vanlig. Hadde en del kynnere, me de var ikke vonde, så tenkte det bare var livmora som forbredte seg.

Etter 1 time med søvn, våknet jeg kl. 00:30 av at de ble sterkere og lenger ned i magen. Der lå jeg til kl. 01:45, hvor jeg stor opp å telte de berøte toppene. Var 2-3min mellom hver i 2 timer. I mellomtiden spiste jeg litt, og tok meg dusj.

Ringte føden og de sa det nok var noe på gang, men at jeg selv måtte velge når jeg følte for å komme. Jeg var hvertfall hjertelig velkommen.

Kl 03:30 gadd jeg ikke surre rundt i stua alene lenger, så jeg vekte samboer som lå å sov. Vi ringte svigers 03:50 og de kom etter tre kvarter. Kl. 05.00 ble jeg sjekket og hadde 5 cm åpning. Så her var fødselen i gang.

 

Kl. 06:45 hadde jeg 10 cm, og 4min etterpå var hun ute!! AUAUAU!!! Men helt fantastisk. Jeg fikk kun lystgass og akupunktur, så det var deilig å være klar da hun ble lagt på brystet.

 

NYDELIG LITA PRINSESSE!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. svigers kom fordi jeg har en liten pjokk på 3 år som måtte passes på;-)

Han er supersøt mot lillesøster. Heldigvis!!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...