Gjest Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 mathias har plutselig begynt å bite så fælt... for det første så er det jo drit vondt for de små tenna er jo syl skarpe og for det andre så er det faktisk noe han ikke skal gjøre(spess med tanke på at han skal i barnehage snart).. jeg aner ikke hvordan jeg skal "ta" han når han biter. føler at å gjøre noe fysisk tilbake som feks knipse lett på leppa er så motsigende. lisom at han føler at hvorfor får mamma gjør meg vondt når jag ikke kan gjøre henne vondt... skjønner??? så jeg hadde da håpa at noen av dere her inne har noen gode råd til meg..
Krokka og prinsessa Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Kjøp foreldre og barn for august Der tar de opp dette med "bitebarn".
Gjest Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Sliter med det samme. Gutten min på 16mnd er blitt en vampyr. Han biter til helt plutselig - og det er veldig vondt. Jeg skriker til - og gutten ler. Jeg er blitt bitt i armer og ben, til og med oppi hodet. Gutten min begynner i barnehage om to uker og jeg tenker som deg, at dette må det bli slutt på. Men jeg vet ikke hvordan... Jeg gjør ingenting vondt tilbake. Prøver å forklare at slik gjør man ikke, men han er for ung til å forstå. Min gutt får for tiden flere tenner opp, så jeg håper denne bitingen tar slutt når han ikke klør så mye. Er iallefall lov til å håpe. Håper noen kan hjelpe oss:)
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 5. august 2008 #4 Skrevet 5. august 2008 Vet hvordan du har det. Min gutt har nett begynt med det også, han kniper også. Det skjer når han ikke får viljen sin ( 20 mnd) og hvis han vil ha noen leker andre har og ikke får dem. Han blir skikkelig ille hvis han er trøtt. Min gutt begynte i barnehagen i går og jeg er så nervøs for dette, tok det opp med personalet og de ble glad for at nå er klar over det. Jeg finner det ufattelig vanskelig å takle dette, prøver ikke å bli sint men snakke med bestemt stemme. Noen ganger kan han lugge meg og slå meg i fjeset, det gjør skikkelig vondt og jeg reagerer deretter. Det er forferdelig vanskelig dette fordi han er ellers en kjempesjarmør, smiler, tuller og prater med alle...men han har en " mørkerer" side. Jeg sliter veldig med om det er meg som gjør en dårlig jobb eller hva ? Trenger sårt tips jeg også. Så jeg vet iallefall hvordan det er siden jeg ikke hadde råd til deg. Lykke til :=)
Gjest Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 takk krokka.. he he abonerer jo på det bladet.. har bare ikke lest det enda:):) da veit jeg hva jeg skal gjøre i kveld.
Gjest Skrevet 5. august 2008 #6 Skrevet 5. august 2008 uff er ikke lett når de små begynner slik. sitter her med masse stygge bite merker. ser jo ikke bra ut. får bare håpe det er noe som hjelper. skal lese foreldre og barn jeg nå og se om det er noen tips jeg kan videreformidle til dere andre:)
happybirthday Skrevet 5. august 2008 #7 Skrevet 5. august 2008 Tulla mi har også hatt det med å bite i tide og utide, samt lugge - og det veldig hardt! Har bare sagt nei, og så fortsatt med: kose og være go' og så har jeg tatt og ført hånda hennes mot den hun biter/lugger og strøket hånda hennes flere ganger mot kinnet/håret deres. Har måttet gjenta det masse, og hun biter/lugger fortsatt. Men etter flere måneder (begynte i 8 mnd-alderen og er nå snart 1 år) så ser det ut til å hjelpe. Hun gjør det ikke så ofte lenger. Men som dere andre - jeg er litt spent på hvordan det blir i barnehagen som hun snart begynner på. Vil jo gjerne hun skal være kvitt uvanen helt før bhg.start. Kommer uansett til å gjøre personalet oppmerksom på at dette er noe hun kan finne på å gjøre, så de er forberedt.
Gjest Skrevet 5. august 2008 #8 Skrevet 5. august 2008 ok da har jeg blitt litt klokere her... så til alle dere som har barn som biter.... dette er hva som stod i foreldre og barn... # å bite,slå,klype eller lugge er 1-2 åringers naturlige måte å vise sin aggresjon overfor omgivelsene på. det er ikke noe de lærer men noe som de skal avlæres som en del av veien mot å bli et velfungerende sosialt individ. foreldre og barnehagepersonell kan hjelpe barnet å finne andre måter å få utløp for sin aggresjon på. # dersom barnet ditt biter er det svært viktig at du sier i fra på en tydelig måte at dette er uakseptabel oppførsel. dersom du later som ingenting eller baggateliserer det ved å feks le av det skjønner ikke barnet at biting er negativt og vil derfor fortsette med det. # gi barnet oppmerksomhet når det viser positiv attferd også, ikke bare når det gjør noe galt # ditt barn tar ikke skade av å bli bitt av et annet barn dersom det skjer en eller noen få ganger. # barnehagepersonell har pga taushetsplikt ikke lov og fortelle hvilket barn som har bitt ditt barn. # det er svært viktig at de voksene griper inn med en gang og setter en stopper for den uønskede attferden ved å si klart i fra at det ikke er lov å bite,slå,klype eller lugge....
Gjest Skrevet 5. august 2008 #9 Skrevet 5. august 2008 Takk for tips! Da blir det streng stemme her, og masse ros når han oppfører seg fint:)
Gjest Skrevet 5. august 2008 #10 Skrevet 5. august 2008 er visst det eneste som hjelper:):) så får mor bare ta fram strenge stemmen sin:) lykke til alle sammen i alle fall. dette fikser vi supermammaer så bra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå