Gå til innhold

Må man skifte tøybleiene oftere enn engangsbleiene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tiden skifter jeg bleie ca hver 3-4 time, jenta mi er ett år. Har dere noen erfaring mht tøybleier, om man kanskje må skifte de oftere? Tenker kun på tiss selvfølgelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes at det å gå med en tissebleie så lenge høres MYE ut! her skifter vi bleie ganske ofte. ikke pga tøybleiene, men pga at jeg ikke vill at han skal gå våt. vi skifter med en gang han har tisset. han tisser for det meste på do, så det er ikke så ofte.

men hver 3-4 time høres utrolig mye ut! aldri i livet om jr må gå så lenge med samme bleie!!

Skrevet

Så du bruker tøybleier MariaEW? Spørsmålet mitt er vel egentlig om de som har brukt begge deler, synes at de må skifte oftere med tøybleier enn med papirbleier! Så jeg hadde blitt veldig glad for om noen kan svare på spørsmålet mitt :-).

Ellers er barn individuelle med hvor ofte de må skiftes. Selv har jeg gjennom diskusjoner med de andre i barselgruppen og andre venninner, fått høre at de skifter med samme mellomrom som jeg. Eller ved behov selvfølgelig. Jeg lar da ikke jenta mi gå rundt med ubehag.

Man skal ikke skifte unødvendig, det er ei heller bra for miljøet. Jenta mi har helt fin stump hun :-).

Skrevet

vi byttet til tøy da jr var 5 mnd, og har ikke angret ett sekund.

synes nok miljøet rundt underlivet til jr går framom alt, dessuten så tisser han mye på do, så det går ikke uhorvelig mye bleier på en dag her. og er vi kun inne bruker vi brillebukse og innlegg.

det er det som er så smart med tøybleier. man kan ha i så mye, eller lite man vill. det spørs på situasjonen. er vi hjemme er han bleie fri, eller går med brillebukse og innlegg, som jeg nevnte over her.

uansett hva dine venninner mener, så synes jeg det var lidelig lenge å gå med en bleie. ikke for å lage noe grums, men det synes jeg. personlig ville jeg ikke ha gått med ett fuktig bind så lenge en gang, og siden bleiene dekker ett mye større område vil jeg heller ikke utsette jr for det.

har for informasjonen sin del gått over til tøybind, og gud for en forskjell.

Skrevet

Jeg skifter hver 3. time, som en tommelfingerregel - uansett om jeg bruker tøy eller engangs. Jeg skifter ikke bare med litt tiss, jeg heller.

Men for å svare på det du spør om: Nei, du trenger ikke å skifte oftere med tøy enn med engangs.

Faktisk, for vår del, varer tøybleiene mye lenger enn engangsbleiene, fordi jeg har ei som tisser kjempemye, og når hun setter i gang holder verken Pampers eller Libero eller noe som helst annet engangsmerke! (Jeg har forsøkt 7 stykker...) :o) Så mens tøybleia varer i 3-4 timer minst, varer engangsbleiene av og til bare halvannen... Dette fordi jeg lager tøybleiene til med rett mengde innlegg osv.

Om natta kan vi ikke bruke engangsbleier, for de eksploderer av tiss en eller annen gang i nattens mulm og mørke, og både ungen og senga er klissklass! Hehe. Med tøy har vi ikke lekkasje, igjen fordi vi lager dem til slik at de holder lenge nok.

Lykke til med tøybleiejakten :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg lar poden gå lenger med papirbleie av den enkle grunn at de koster mer per bruk. Tøybleiene vasker jeg jo bare. Men urin blir til amoniakk uansett om den er i papir eller tøy. Vi skifter hver 3-4 time nå når han er to år. Det var hyppigere da han var mindre.

Skrevet

Jaja, må nå ærlig innrømme at når minsten brukte papirbleier gjekk han mykje lenger med dei enn som så hehe. Dei blir jo "aldri" våte.

Og skifte kvar gong han tissa? Såg no ikkje at han tissa så vanskeleg å vite når det skjedde. Dessuten er nå iallefall ikkje det bra for miljøet.

Men når han brukte tøybleier så måtte eg skifte kvar 3-4 time. Så for oss vart det hyppigare skift. Men det gjorde jo ingenting, var berre det å hukse på det av og til hehe, spessielt viss me var ute og sånn.

Så for deg saom allerede skifter kvar 3-4 time vil det nok ikkje bli noko forskjell ;)

Skrevet

Må ærlig innrømme at eg synst du overdriver litt.

Å skifte kvar 3-4 time er heilt normalt.

Dei blir jo ikkje våte inn med huden så fort.

Skrevet

hehe, var voldsomt med ærlige innrømmelse eg skulle komme med i dag hehe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...