Gå til innhold

Fødselsstipend fra lånekassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha barn i slutten av januar (pappan har allerede stukket fra oss), så jeg vil på nytt komme under aleneforsørgerordnignene.

Jeg leste noe om at fødselsstipendet ikke behovsprøves. Og lurer da på: hvis jeg tar fag nå i høst (skulle uansett gjøre det), vil jeg da kunne få fødselsstipend f.o.m. januar, selv om inntekta mi i 2008 er ganske stor??

Noen som vet dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødselstipendet er ikke behovsprøvd, dvs. at du kan tjene så mye du vil ved siden av i de 42 ukene (altså blir det ikke redusert av foreldrepenger eller OS) , du har uansett en høyere inntektsgrense når du skal ha stipend for et halvt semester (som det jo blir i 2008 når du starter på høsten). Bare ring og sjekk med lånekassen at du har hatt rett til stipend lenge nok før terminen. Det er en 6 mnd. grense der, og det er litt uklart når den gjelder fra/til. Jeg mener å huske at jeg bare så vidt kom innunder fødselsstipend med termin tidlig i april (men får ikke det helt til å stemme). Hvis de regner fra studiestart i slutten av august og frem til permisjonsstart 3 uker før termin har du ikke hatt rett til stipend i 6 mnd før en termin i slutten av januar, og da kan det være du ikke får fødselsstipend..

Skrevet

Hei. jeg er ikke alenemor, men bare lurer uansett :)

jeg er gravid og skal gå skole i dette halvåret. jeg har termin 10januar 2009.

å jeg må gå på skole i 6 mnd akkurat, det vil si til 18.januar.. for å få krav på fødsels-stipend, noen jeg er ganske avhengig av å få til mitt neste friår!

det er tydligvis så strengt dette med fødselspenger at visst jeg ikke klarer å knipe igjenn til 18.august, så har jeg ikke krav på noen fødselspenger. og det irriterer meg!! er det virkelig så strengt??

Skrevet

Er det ikke bare 5 mnd. fra 18. aug. til 18. jan., eller er jeg bare skikkelig dårlig til å telle?

Skrevet

Men iom at jeg var registrert som student i fjor også? Valgte å ikke ta eksamen da... pga rakk ikke lese da jeg hadde en krevende jobb:/

Vil jeg ikke da allerede ha opparbeidet meg rett til fødselsstipend? Hvis skoleåret starter nå i august, så vil jo det si at jeg er i utdanning i aug, sept, okt, nov, des, jan - det blir jo 6mnd? Terminen min ligger et sted i slutten av jan, muligens begynnelsen av feb, ikke vært til UL enda. Så hvis det ikke er før i feb, så er jeg i alle fall sikker?:P

Skrevet

Vil tro det blir noe annet hvis du var student i fjor også, men isolert sett er det bare 5 mnd fra 18. aug til 18. jan (18. aug-18. sep= 1, sep-okt=2, okt-nov=3, nov-des=4, des-jan=5, 18.jan-18. feb=6.

Ring lånekassen og spør du, men tror det burde gå greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...