Gå til innhold

Noen her som har spes.ped. timer på barneskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fra skolestart av ha 4 s-timer i uka med en elev i 1.klasse. Har aldri hatt slike timer før (bare steppet inn for kolleger i krisetilfeller), så vet ikke helt hva jeg går til. Lurer derfor på hvor mye planleggingstid som er vanlig å bruke i forbindelse med disse timene? Jeg er utdannet sosionom og har svært liten kunnskap om IOP´er ol.....

Skjønner jo at det varierer fra person til person, men greit å få et lite innblikk i hva jeg kan forvente meg hvertfall..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nok ikke svare på spørsmålet ditt, men har en sønn som gjennom meste av barneskolen har hatt rundt 20 timer pr uke(beg ungdomsskolen nå). Men det må jo bli helt individuellt, det spørs jo hvilke problemer gutten sliter med også, hvilke timer skal du ha?

I og med det er en 1 klasing blir det vel å prøve seg litt frem også. Det vi har hatt kjempeproblemer med er at de som har hatt han, som regel forskjellige hvert år har ikke komunisert slik at alle har måttet "prøve seg frem" og det har gått utover gutten som nå faglig ligger på 4 klassenivå(er ikke pu, bare generelle lærevansker og adhd). Vel var vel ikke dette du spurte om men....

Skrevet

Takk for svar...:)

Jeg skal følge denne eleven hele skoledagen, men skal ha disse 4 timene i uka alene hvor vi gjennomgår fag ol. Er disse timene jeg lurer litt på..:)

Er synd å høre at sønnen din har hatt så mange forskjellige assistenter. Vet av erfaring at det er lett for at det blir slik og at skolen ofte ikke er flink nok til å formidle tidligere erfaringer. Håper virkelig han får det bedre på u.skolen, kan hende de har bedre opplegg for ham der..:)

Skrevet

Det er helt umulig å si hvor lang planleggingstid du vil bruke uten å vite mer om barnet og forholdene på skolen. På min arbeidsplass samarbeider kontaktlærer og spes.ped-lærer om utarbeiding av planer (IOP+arbeidsplaner) og halvårsrapporter. IOP skrives en-to ganger i året. Begge deler tar tid, men gjør du et skikkelig arbeid her, letter det planleggingsarbeidet resten av året.

Du vil sannsynligvis også måtte delta på en noen møter f.eks med PPT, foreldre, BUP, habiliteringstjenesten. Hvem som deltar avhenger av diagnose og hvor langt en har kommet i utredningen. Er det mange instanser inn i bildet har en ofte ansvarsgruppemøter der alle parter møtes.

Når det gjelder planlegging av timer, har jeg opplevd alt fra timer som overhode ikke kunne planlegges (men der en måtte ha mange metoder i bakhånd og bruke dem alt etter dagsform hos barnet) til timer som måtte detaljplanlegges nesten ned til ord for ord nivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...