Loli Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Jeg og mannen min har diskutert litt dette her med kosthold. Jeg går med en sånn indre forestilling om at kjøtt egentlig ikke er bra for kroppen. jeg tenker bare på hvordan jeg for eksempel føler meg etter å ha inntatt en stor deilig biffmiddag sammenlignet med en deilig fiskemiddag. Ingen tvil om at jeg føler meg best etter jeg har spist fisk. Enda jeg er ett skikkelig "kjøtt menneske" Vi var på en resturang i Sveige der vi kunne spise "gjøkalv" jeg spurte da da hva dette var og det var altså en kalv som bare hadde pist/drukket melk før den ble slaktet. Da ble kjøttet ekstra mørt! Synes der og da at det var helt fryktelig...så for meg den her søte lille kalven, hehe! Vet at det høres litt ideologisk og kanskje litt klisjeaktis at bare det skal være grunnlaget for ikke å spise kjøtt men det ga meg i alle fall en liten taankevekker... Så jeg lurer på om det er noen her som er vegeterianere og kan fortelle litt om grunnlaget for hvorfor du/dere er det? Kan man spise fisk og egg? Og blir alle nædvendige næringstoffer dekket? Håper noen vil ta seg tid til å svare.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Hei! Jeg er vegetarianer og har vært det i 10 år blir det vel nå! Grunnen til at jeg er vegetarianer er at jeg egentlig aldri har vært glad i kjøtt, og sjømat klarer jeg ikke. Spiste mest kylling og fant etter hvert ut at jeg ville prøve å la kjøttet være. Det har fungert veldig greit; ingen mangler av noe slag. Tar Møllers Dobbel hver dag (når jeg husker det iallfall...). Ellers er det jo viktig å spise variert. Men det gjelder jo i grunnen alltid. Jeg spiser egg og melkeprodukter og får i meg det meste av proteiner gjennom det... Er ingen ekspert på næringstoffer og slikt, men spiser omtrent alt av grønnsaker og har 4 til 5 forskjellige grønnsaker til middag blant annet. Det finnes jo forskjellige typer vegetarianere. Noen spiser fisk, men ikke noe kjøtt. Andre igjen spiser heller ikke egg eller melkeprodukter. Det er jo noe man velger helt selv. Jeg trives veldig godt med å være vegetarianer, men synes det av og til kan være fryktelig slitsomt at folk hele tiden skal gjøre et stort nummer ut av det og mase veldig... Det kan også være vanskelig å finne noe ferdigmat, hvis man gjerne vil ha middag fort f.eks. På restauranter er det ikke alltid de har vegetarretter (det kommer jo sikkert an på hvor man bor) og om de har så er det som regel bare en rett. Jeg bodde i England et år for noen år siden, og der er utvalget for vegetarianere betraktelig bedre. Norge er nok ikke helt riktig land å være vegetarianer i foreløpig, men det virker som om flere og flere vurderer å kutte ned på kjøttforbruket sitt, så man kan jo håpe at utvalget snart blir litt bedre?? Ble litt rotete skrevet dette her, men håper jeg fikk svart på noe av det du lurte på? Evt er det bare å spørre mer og evt sende en pm:)
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Leste gjennom innlegget nå og får bare presisere; jeg spiser ikke kjøtt, fugl eller fisk:)
Loli Skrevet 5. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2008 Tusen takk for svar. Har også inntrykk av at det kan være vanskelig å spise ute, ikke så mange valg nei. Spiser du mye soya-produkter? sånne pølser og sånn? Synes ikke de ser så veldig gode ut... Er liksom litt redd jeg ikke skal bli skikkelig mett, hehe! I alle fall hvis ikke jeg skal spise fisk heller. Tror forresten at jeg må ha fisk;) Hvis ikke blir overgangen for stor. Må nok sondre noen kokebøker...
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 Pølsene er helt greie, men pleier mest å ha dem hvis vi skal grille på tur eller noe;) Ellers har Meny litt utvalg i vegetar"burgere"; urteburger, meksikansk burger som jeg synes er ganske gode:) Og de har også noe sånn tacogreier i frysedisken som er vegetariske og som er veldig gode:) Noen steder har jeg sett at de har vegetariske vårruller også. Ikke alltid like lett å finne slike ting. Kan kanskje være greit å ta overgangen litt gradvis? Jeg spiste veldig lite kjøttprodukter i utgangspunktet, så når jeg sluttet helt med det spiste jeg vel i grunnen kjøtt bare et par ganger i uka... Kokebøker er kjempeflott til å få ideer av og se hvilke ingredienser som går igjen og som er mettende. Har du forresten kikket her: http://www.vegetar.com/ ?
Loli Skrevet 5. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2008 Takk igjen:) Skal sjekke ut nettsiden nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå