Gå til innhold

Redd for å få flyttet termin på ord. ul...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En uke igjen til ordinær ul, og jeg er så innmari redd for at de skal flytte på terminen min... Jeg vet ganske sikkert at min termin stemmer, siden jeg gikk på pergo for å få el. Brukte el tester for å finne el, og tok progesteron-blodprøve for å sjekke at el hadde vært da... I tillegg har jeg vært på 3 tidlige ul, og der stemte terminen ganske bra med min. Men så leser jeg om alle som får flyttet termin, uansett hva de sier selv, og da blir jeg så redd... Vet også om mange her som har fått flytta terminen flere uker! Er veldig redd for å gå over termin av ulike grunner, og dette vet jordmor på helsestasjonen om, men hun er ikke akkurat så forståelsesfull. Så nå er det nesten så ille at jeg avbestiller hele ul timen, den er jo frivillig uansett... Vil jo gjerne se den lille i magen igjen, og få sjekket at den er frisk og har det bra der inne, men ønsker ikke noen ny termin beregning. Skulle ønske man kunne reservere seg mot terminberegning på ord ul.... Huff... Er ikke noe gøy å være så redd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Når du har vært på 3 ul før å fådd en termin som stæmme me dn du har, e sjans litn for at dm fløtte dn :-) De fleste får ikke fløtta termin evnt bare 1-2 daga ;-) Hos mæ stæmte d på dagan me menstermin ;-)

Syns ikke du ska avbestille ultralyden på grunn av at du e redd for at dm ska fløtte termin, tænk kor flott å få se babyen din igjen å at jordmora får sedd ordentli på h*n ;-)

Du kan selvfølgeli si ifra på forhånd koffer du e bekymra for at termin ska bli fløtta (rægne me d har nåt me at når man går på overtid e sjansen for at det skal gå galt større :-( ) så prate dm nåkk me dæ om d! :-) Du e nåkk ikke den eneste me sånne bekymringa :-)

Håpe at tankan ikke ødlegge for at du ska få den store opplevelsen som ordinær ul e ;-)

Lykke til så mye!!!

Skrevet

Tusen takk for svar! Godt å bli litt beroliget av gode ord... Jeg har ikke verdens beste jordmor, så får liksom ikke snakket ordentlig med henne om bekymringene mine. Hun var borte på ferie på en kontroll, og vikar jordmora var super, og hun anbefalte også å snakke om hvorfor når jeg kom til ord. ul timen... Så får prøve å fortelle det så snart jeg kommer inn døra på ul... Blir en bekymringsfull uke dette tror jeg, men vil veldig gjerne se at den lille har det bra... Får bare snakke masse med sambo, så han klarer å oppmuntre meg nok til vi får dratt på ul, hehe....

Tusen takk for lykke ønskninger...

Skrevet

ikke vær redd. babyen kommer når den kommer uansett. mine har aldri kommet til termin. ikke slit deg ut med å bekymre deg over ting du ikke kan gjøre noe med. nyt å se babyen din og slapp av.

Skrevet

Joda babyen kommer nok når den kommer, men jeg skal settes i gang/ks hvis den ikke kommer rundt termin... Derfor er jeg veldig redd for at de flytter terminen.... Er ikke bare bare å slappe av når man er redd dessverre...

Skrevet

Om du alt har fått en termin på en annen ul så er det uansett snakk om et par dager terminen din eventuelt blir flyttet, tror ikke det er noe å bekymre seg for :)

Skrevet

Hmmm, jeg var på ul på fredag og da flyttet de terminen min til før jeg trodde jeg hadde.. Kan jo like godt skje det da. Overlegen sa at når de måler på den måten som de gjør, med omkrets av hode og diagonalt så er det helt sikkert da treminen er.

Fortell jordmor som gjør ultralyden om frykten din og hvorfor så går det nok så bra så. Ikke sunt å gå rundt og bekymre seg masse, spesiellt ikke når du har en liten i magen påvirkes av stress den også.

Du kan helt sikkert få lov og ikke vite også, men det ville jo være dumt om den feks blir flyttet frem som min....

Prøve å slappe og tenke positivt!

Skrevet

Terminen på helsekortet er termin regnet ut med den skiva fra når jeg hadde el... Da jeg var på tidlig ul skrev ikke gyn noe på helsekortet om termin... Var ikke på tidlig ul for å finne ut hvor langt jeg var på vei, men terminen gyn mente var 2 dager etter "min" termin, noe som jeg ikke protesterer på... Er bare redd for at de flytter terminen min flere uker forbi min egen termin....

Skrevet

Fortsår deg godt, er ikke no bra følelse å gå å føle man har feil termin, hvertafll ikke om man blir flyttet "feil" vei. Og værre blir det jo nærmere fødsel man kommer. Sist svangerskap fikk jeg knapt noe ordentlig termin pga mye surr og uenighet blant leger og jordmødre og et barn med vekstavvik i perioder. Hadde heller ingen menstermin og forholde meg til. Endte med at jeg kunne være fødeklar fra 1 juni til 15 JULI!!! Jenta kom 1 juli, av seg selv takk og lov...med grønt groms i fostervann og beskjed om at det ikke hadde vært bra å gått særlig lenger.

Du har jo mye mer og forholde deg til og en mye større sikkeret en jeg hadde for 2 år siden.

Denne gang hadde jeg heller ingen menstermin, men 3 UL før ordinær UL, mye pga det som skjedde sist. Jeg ble flyttet 2 dager fra det jeg fikk oppgitt i uke 6 og terminen stemte på de to immellom og så tror du kan slappe helt av og heller prøve å glede deg til den UL timen.

Om du klarer det så har du alternativet og avslå UL og heller ta en privat for å sjekke at alt er bra...det er din kropp oog ditt valg.

Skrevet

Baret kommer da det kommer uansett , ingen som kan styre det.... ?? Det må da være bedre å få vite en nøyaktig dato?? Skjønner ikke ??

Skrevet

problemet er at for alle så er det ikke sånn at barnet kommer når det kommer, ingen regel uten unntak. Og er terminen feil da så kan det få konsekvenser som ikke er særlig bra. Og det skjer at de tar feil på ordinær UL, ikke ofte heldigvis.

Skrevet

NuttaMi*nr3 er en GUTT;) Tusen takk for svar, er virkelig ikke en god følelse å gå rundt og være redd... Håper at jeg klarer å holde motet oppe og ikke fokusere så mye på det jeg er redd for, slik at vi drar på ul og får en fin opplevelse.... Skal fortelle jordmor som skal foreta ul om våre tanker og hva vi er redd for og hvorfor... Håper terminen hun finner stemmer overens med min sånn ca, og at hun er forståelsesfulli forhold til hva vi er redd for... Er 19+1 på vei i dag, så er litt dårlig tid til å få en privat ul, har ikke det tilbudet her, så da må vi reise langt for å få sjekket at den lille har det bra...

missty : Ja jeg vet det kan gå begge veier når de setter terminen, men det jeg er redd for er jo at den blir satt langt ut i Januar (min termin er 1. januar). Så siden det er der frykten ligger så er det nok det jeg fokuserer mest på... Er jo flere som opplever at ul terminen ikke stemmer med mens terminen, selv om de vet når el var, også viser det seg at babyen kommer rundt mens terminen... Men skal prøve å snakke med hun jordmora som skal foreta ul undersøkelsen, slik at hun forstår oss... Tusen takk for svar og oppmuntring ;)

Guroamina: Er det slik du svarer alle som er redd for noe? For jeg kan ikke si at jeg følte meg mer trygg eller rolig av å lese ditt svar... Ja barnet kommer når det kommer, men i enkelte tilfeller er det spesielle ting som spiller inn. Noen har opplevd ting andre ikke har, og da har man jo lov til å være redd.... Og når man kanskje skal settes i gang eller ta ks i forhold til en termin, så har ul terminen litt å si for når dette blir gjort... Hvis du ikke skjønner meg, hvorfor svarer du meg da?

Skrevet

Jeg synes du skal glede deg til ul timen!

Du har mye å forholde deg til, og det skal nok litt til for at de flytter den. Dessuten så vil sykehuset være forståelsesfulle hvis det blir snakk om å sette i gang eller ks. Hvis du vet når du ble gravid, så vil de selvfølgelig ta hensyn til det!

Skrevet

Kan bare oppmuntre deg til å være sterk jeg :) Du virker ganske bestemt på hva du vil, så ikke nøl med å si ifra!! Og møter du på en person som ikke hører på deg, så be om å få snakke med et nytt menneske til du får det som du vil :)

Det kan hende man møter på noen mennesker der ute som ikke forstår, men det gjelder virkelig ikke alle. (Akkurat som her inne :)

Hvis noen mennesker ikke bli lei deg, men sint og sta. Stå på ditt!!

Oppfordrer deg til å dra på UL jeg! Terminen blir helt sikkert ikke flyttet siden du har vært på UL tidligere. Du har en frykt, en frykt som er så sterk at du er i ferd med å miste en god opplevelse. Ta med deg en person på UL som vet hvordan du føler det og kan støtte opp under det du sier. Det kan være en trygghet for deg :)

Jeg selv ble flyttet 2 dager frem :)

Skrevet

Lucy; det er vel ikke nødvendig å ta ting i verste mening! Innlegget fra Guroamina er ikke akkurat fiendtlig, hun sier jo bare at hun ikke skjønner... Og hun svarer deg vel fordi hun lurer og gjerne vil vite, så vidt jeg har skjønt er dette et forum der vi stiller spørsmål og lærer av hverandres erfaringer. Hvis ikke du er interessert i å bidra med slikt, får du gjøre det klart i innlegget at du vil ha dikke-dikk og trøst fra flest mulig, og hvis noen lurer på noe får de bare la være å svare. Ingen grunn til å være frekk mot folk som innrømmer at de ikke vet, men at de gjerne vil vite.

Jeg må si jeg tenkte det samme selv da jeg leste hovedinnlegget ditt, "hvorfor er hun livredd for å få flyttet terminen"? Hvis de flytter terminen på UL er det jo fordi de finner en termin som sannsynligvis er riktigere enn den forrige. Hvis jeg var deg, ville jeg gått på så mange UL som overhodet mulig, for at de skal ha best mulig grunnlag å beregne korrekt termin på, SPESIELT siden du er så nervøs.

Håper det går greit med deg på UL og at de finner en termin som stemmer med virkeligheten. Husk at det er ikke sikkert at den terminen du tror er den som faktisk stemmer heller.

Skrevet

Tusen takk for gode råd Neptunia :) Har ikke avbestilt timen enda, så regner vel med jeg drar på ul. Vil gjerne få sjekket at den lille er frisk og har det bra. Er veldig bestemt på hvordan jeg vil ha det, men er ikke alltid jeg får sagt hva jeg mener når det gjelder (tenker nå på ul timen...). Sambo skal være med på ul, og vi har opplevd ting som gjør at vi har denne frykten. Vi har pratet endel om dette med terminen, og han skal også prøve å si fra hvis vi møter på noen som ikke forstår oss....

Igjen, tusen takk for gode råd, er førstegangs og syns det er veldig greit å få råd fra andre når man føler seg redd...

Skrevet

Sunni, du har kanskje rett i at Guroamina sitt innlegg ikke var fiendtlig. Hele innlegget mitt handler om at jeg er redd for å få flyttet terminen, og hadde jeg ønsket å gå ut med alle årsakene til det, så hadde jeg nok skrevet det i hovedinnlegget. Som du skriver er dette et forum hvor vi stiller spørsmål og lærer av hverandres erfaringer, men jeg kunne ikke se noen erfaringer i hennes innlegg. Da jeg leste det var jeg ganske nedfor og veldig redd, og derfor ble nok svaret formulert sånn som det ble. Jeg er ikke ute etter dikke-dikk som du så fint kaller det, men andres erfaringer, og jeg kunne som sagt ikke se så mange erfaringer i hennes innlegg... Mente ikke å være frekk mot Guroamina, så det beklager jeg veldig hvis hun og andre oppfattet det som....

Hvorfor jeg er redd for å få flyttet terminen føler jeg er en privatsak, så dere må bare unnskylde meg for at jeg ikke ønsker å dele den. Vi har våre opplevelser, slik som NuttaMi som har svart lenger opp her. Det er ikke alle som får beregnet terminen riktig ved ord. ul, og det at jeg ikke fikk den ul før 20+2, noe som mange (inkludert meg) syns er litt sent, så er nok det også en grunn til at vi er redd for at de finner feil termin pga størrelsen på babyen.

Er ikke så greit å være redd alltid, og beklager igjen for at jeg kanskje har virket frekk mot Guroamina, for det var virkelig ikke meningen. Var bare ute etter å høre andres erfaringer, eller om noen hadde noen gode råd.... Takk for svar ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...