Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!:)

Tenkte at ditta måtte vere rette plassen å få svar på nokre ting eg lurar på..

Ventar vår første i sep/okt nemleg, og er grøn på alt med stell av baby.

Kva treng ein av stelleprodukt til ungen? (oljar, såpe, shampoo, kremar, pudder osv..)

Og kva er bruksområdet og grunnen til at ein brukar ditten og datten?

(om de kun skriv namn på eit produkt, så vil eg nok sikkert ikkje skjønne kva det brukast til...).

Kva merker er bra, og kva for merker er mindre bra?

Alt av erfaringar hadde vore strålande!:)

(sleng gjerne med kor ofte ungen badar og slikt og)

(ja, mamma sa noke om at ein får noko styr på sjukehuse av stelleartikklar, men det er snart 18år sidan ho fødde, nokon som veit om ein gjer det i dag, evnt kva får ein?)

Til alle som tek seg tida til å svare: TUUUUUSEN TAKK!!:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte zinksalve og litt babyolje i starten. Det var i grunnen det jeg trengte:) Husker ikke helt, men tror jeg bruke babyline sin. Nå handler jeg det som står i hylla når jeg kommer på det:) Det man stort sett ikke trenger er mange slags remedier som babysalve, shampo osv. Mange babyer har tørr hud, men den skal ikke smøres likevel sa helsesøster, så kjøp minst mulig:) Dessuten fikk vi masse på sykehuset + hos jm og helsesøster osv. De prøvene er geniale å ha med på hytta, ferie osv:)

Skrevet

ja, også mesoft brukte vi/bruker enda:) De er geniale!

Skrevet

Er stumpen ren og pen holder det lenge i begynnelsen med vann, vann og vann under stell :o)

Sink salve (jeg liker Natusan) er fint på såre, røde stumper, lettere bleieutslett. Da smører du på et godt tykt lag, Det legger seg som en barriere utenpå huden til babyen nemlig mens det samtidig lindrer.

Har babyen sår, rød stump så husk å tørke godt og la h*n gjerne ligge en stund på stellebordet (under oppsyn!) og lufttørke før du tar på ny bleie og klær.

En annen fin salve til stumpen er Inotyol, den bruker jeg når Sinksalven ikke er effektiv nok, den tar det meste. Veldig god!

Såpe/shampoo/pudder er unødvendig.

Istedet for pudder kan du evt. bruke potetmel, fungerer myyye bedre. Har samme effekten som pudder.

En fin babyolje er Derma baby line syns jeg den heter, de brukte den på sykehuset her hvertfall. Jeg kjøpte den når jeg kom hjem.

3-4 dråper i badevannet holder rikelig :o)

Her badet tuppa hver kveld fra hun var ganske lita, men ikke første 1 eller 2 ukene om jeg husker riktig, tror det var noe pleierskene sa med at det ikke måtte bli for ofte helt i begynnelsen, så da var det grundig vask istedet og bading hver 2.-3. dag.

Skrevet

Her får du sikkert like mange svar som det finnes produkter :o) Jeg likte ikke så godt olje i vannet da jenta mi var lita (eller ennå, for den del) så vi brukte Weledas barnebad - lukter urter og fås på helsekost. Badet henne 2. hver dag, men det var mer for kos enn at hun trengte det ;o) Viste seg at hun hadde anløp til atopisk eksem, så da kuttet vi ned badingen til 1-2 ganger i uka en periode (vasket når hun var møkkete selvsagt).

Talkum vil jeg si er unødvendig - potetmel har samme bruksområde (for å hindre at ungen blir fuktig og dermed får feks bleieutslett - kan også brukes i hudvalker for å unngå samme problem) og er mer naturlig.

Når håret ble lenger begynte vi å bruke ...nå står det helt stille hva merket heter, men det er i gul flaske på apoteket og er svanemerket... sjampo. Til kroppsvask har vi ofte brukt lactacyd (da jeg likevel kjøper det til meg selv), mens nå når hun er "stor jente" kjøper vi som regel noe som skummer mer.

Har også alltid hatt Natusan sinksalve liggende og brukt ved behov (rødhet i bleieområdet).

Vi fikk ikke noe på sykehuset, men både libero og apoteket har "startpakker" man kan få/kjøpe.

Jeg er egentlig ikke noen merkefreak, så mine valg av stelleprodukter har blitt avgjort delvis av hva som er tilgjegelig i den butikken jeg handler oftest, eller hva jeg syns lukter mest ok (feks syns jeg den babyoljen fra det merket jeg ikke husket navnet på er helt fæl - lukter kondom i min nese og det vil jeg ikke bade babyen min i, hihi).

Skrevet

Babyline var det merket jeg ikke kom på ;o) Den har "godt rykte" mtp både parfyme, miljø og antiskadeligestoffer.

Skrevet

"potetmel har samme bruksområde (for å hindre at ungen blir fuktig og dermed får feks bleieutslett - kan også brukes i hudvalker for å unngå samme problem) og er mer naturlig."

Kor ofte brukar ein dette? Ved kvart skift, eller kun viss stumpen er fuktig/begynner å blir irritert?

Skrevet

jeg vil si ved behov, om du kjenner at h*n er klam eller se h*n begynner å bli rødlig.

Skrevet

Mine erfaringer:

Dermax sin Babyline serie er bra og hudvennlig. Styr unna hudpleieserier som er tilsatt parfyme, er ikke bra for huden og babyer lukter jo så godt likevel ;o)

Badeolje er fint for ett par dråper i badevannet. Shampo begynte ikke jeg å bruke før ungen var nesten året. Må jo ha noe hår først ;o)

Så hadde jeg lotion for å smøre inn hele kroppen med. Det gjorde vi etter hvert bad. Vi badet ungen annenhver kveld.

Talkum kan være greit å ha dersom ungen har litt hudfolder, det tørker opp fukt som legger seg der. Men jeg har en boks som enda ikke er tom og ungen blir 2 år nå, så jeg hadde ikke enormt behov for det.

Så vil jeg anbefale inotyol i stedet for zinksalve. Jeg brukte zinksalve uten effekt på sår rompe, men inotyol tar alt av rødhet, bleieutslett på bare ei natt. Så den sverger jeg til nå.

Fetkremen Repair fra Locobase er genial for tørre hudpartier og i ansiktet om vinteren. Nå har trollungen vår veldig tørr hud så vi bruker den som vanlig fuktighetskrem i ansiktet nesten hele året, men den er kjempe fin å ha liggende utover høsten og vinteren.

Jeg fikk Natusan produkter på sykehuset, sånne prøveflasker. Men Natusan har både tilsatt parfyme og en del litt suspekte stoffer så de har jeg aldri brukt.

Jeg handlet absolutt alt til ungen før han ble født, men ville kanskje gjort det anderledes om jeg visste det jeg vet i dag. Nemlig, at en kommer seg på butikken også etter fødselen, også er det mye enklere å supplere litt når ungen er der og du ser hva du har behov for.

Lykke til med den lille

Skrevet

Ja, skjønnar at det i grunn er like praktisk å handle når ungen er der og ein har prøvd seg litt fram. Problemet her er at her er ein liten lokalbutikk (men begrensa utval), og eller må vi reise 30min i bil...og vi har ikkje bil:P Så tenkte å få i hus det ein må ha før ungen kjeme (litt dumt å ikkje kunne stelle ungen på ei stund, fordi vi ikkje skal til sentrum). Dessuten har eg lyst å undersøke litt opp rundt dei forskjellege produkta, finne ut kva dei inneheld osv. Er ganske miljøbevisst, eller kva eg skal kalle det, så håpar å finne naturlege variantar av ein del av produkta.

:)

Tid begynner ungen å trenge meir stelleprodukt forresten? Når kan ein f.eks bruke såpe? (meinar å ha haurt at ein ikkje skal bruke det på nyfødd?)

Skrevet

Såpe bruker vi ikke nå heller og han er snart 2 år.

Unger lukter ikke svette osv. Så vi dusjer ungen, bruker Babyline shampo da han nå har fått langt fint hår med krøll i, også smører vi ham inn med krem etterpå.

Så når en begynner med såpe vet jeg ikke. Jeg ser i hvertfall ikke behov enda.

Også som flere over nevner. Vann er mer enn bra nok på ei rompe. Har aldri brukt såpe på bæsjeromper til gutten enda. Da han var baby holdt jeg ham under vasken for ikke å gnikke og nå bruker jeg bare en bløt klut. Svigerinna mi brukte såpe på ham en gang og da ble det rødt og bleie utslett ut av det.

Sånne hvite, tynne babykluter er mer enn nok som vaskekluter. Sånn med farget kant rundt. Princess har sånne i hvertfall, og baby butikker.

Skrevet

Såpe begynte vi med på hendene når de var ca 8-9 mnd, altså vasket hendene over vasken når de ble skitten etter krabbing ute ol. Ellers har vi ikke brukt noe sårlig såpe før de ble 2-3 år, heller bare tatt skummet fra shampoen når vi har såpet inn håret og vasket av kroppen om de var skitten når vi har dusjet dem.

Vi har klart oss med olje og Inotyolsalve (synes ikke sinksalve er noe bra) og ellers klut og vann + shampo, men så har 2 av våres 3 unger hatt ganske mye hår fra de var nyfødte av da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...