Gå til innhold

høyt sf mål!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 38+3 og fikk en sf måling i dag på 39cm... -Det betyr ikke bare at jeg er langt utenfor det skraverte området, men snart ute av hele tabellen! Legen har hele tiden målt endel høyere enn jm (snakk om flere cm).

-Noen som har erfart noe lignende? Bør jeg si jeg vil ha vektestimering? -Legen stilte seg vel egentlig tvilende til hvor vidt det hadde noe for seg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg - ligger langt over det skraverte feltet. Jeg får også kommentarer hele tiden om hvor stor jeg er (litt lei av det). Men, jeg ba om en vekstesitmering for et par uker siden og da sa de at babyen ikke var veldig stor. Legen min er uenig i dette, og mener at babyen er meget stor. Uansett, jeg fødte en sønn for noen år tilbake som veide 4300 g - og da lå jeg innenfor det skraverte feltet.

Hva mener du selv? Hvis du har født før så kjenner du kanskje at babyen er større/mindre enn tidligere. Jeg kjente tydelig forrige gang at babyen var stor - begynner også å kjenne det samme nå.

Skal selv ha ks om vel to uker.

Skrevet

Jeg var hos jordmor i dag (39+2) og SF målet mitt var på 43 cm.. Altså godt utenfor tabellen.

Blir sendt på vekstkontroll..

Skrevet

Hei,

Jeg hadde høyt symfysemål sist graviditet og ser ut til samme tendensen denne gangen også. Har fulgt ant cm med hvor mange uker jeg er.. Etter tabellen skal man være et par cm under ant uker.

Legen jeg snakket med forrige uke sa at tabellen er ganske så utdatert og at den ikke har sammenheng med dagens realiteter. Uansett så fødte jeg en gutt på 4100 forrige gang, og nestemann blir nok like stor.

Men denne gangen har jeg morkaken liggende øverst, og dersom man har mye fostervann er dette også med på å øke "str" på målet.

Har hørt om mange damer med høyt symfysemål som føder normalt store barn.

Skrevet

Oi,så høye mål noen har...

Jeg var hos jm på torsdag ,da var jeg 38+2 og målte da 34cm...

Skrevet

jm sa til meg at d hadde ikke alltid noe å si om du fikk en stor baby selv om du har høyt sf..d kommer og an på hvor lang en er i livet..å hvor høyt eller lavt skambenet var på hver kvinne..

jeg og ligger høyt..har gjordt d de begge andre gangene og..men har født normale unger forde..

Skrevet

Legen min innrømmer at han ikke er noe flink på å måle sf... han sier at jordmødrene som måler dette er MYE mer "hardhendt" og dermed får lavere mål enn han. Dermed er det jo litt vannsklig å sammenligne målene som han gjør og de jordmora gjør.... men som han sier så ser man jo kurven og om den følger den røde eller ikke... Jeg ligger utenfor det grønne området, men følger kurven fint.

Om det blir vekstestimering eller ikke på meg får vi se på neste kontroll :) Da er jeg i 36. uke.

Skrevet

Hei.

Ja jeg er utenfor tabellen så og si. Har lagt ganske høyt hele tiden men har de siste to gangene lagt på 39. Ble sendt til vekstest. i forrige uke, men mest for min del som jordmor sa fordi jeg bekymrer meg mye. Barnet ble der målt til 3600 og lå på +5% noe som var helt fint i følge legen. Jeg har mye fostervann og bærer dessuten gangske høyt og det spiller visst nok en rolle. Tror det er slik at hvis kurven din er jevnt stigende, selv om den ligger over, så er det ikke så mye å bry seg om. Men hvis den plutslig fyker opp, da kan det være lurt med en sjekk.

Skrevet

vil bare si at høye mål ikke trenger å bety stort barn... jeg lå utenfor tabellen i uke 38 sist, og fødte da en gutt på 3100g... denne gangen er magen liten... var på kontroll i går og er 39+3 og målte da 32cm...

selvfølgelig godt å bli fulgt opp med vekstkontroller, men det trenger ikke bety så mye... de kjenner også ofte om baby er stor eller ikke...

Skrevet

Han har hatt en fin kurve, og jeg har ingen følelse at han "fyller hele magen". Ja det er trangt, og mageskinnet er stramt som en tromme, men han kan rotere uten at jeg merker det (dvs jeg merker aldri noe). Man må kjenne godt etter for å kjenne hvordan han ligger...

-Skal på kontroll om en uke, med mindre sambo gjerne vil at vi sjekker tror jeg vi venter med ev. UL til etter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...