Dunder Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Hva avgjør hvilket politisk parti du stemmer på? Kan du stemme på et parti fordi de har EN bestemt sak som er veldig viktig for deg? Kan du f.eks. stemme på et parti kun frodi de har tenkt å øke barnetrygden (eller noe annet som er viktig for deg)? Eller tenker du mer helhetlig ideologi? Altså, om du ønsker stor eller liten grad av statlig styring, en sterk eller svak velferdsstat, kollektivisme kontra individualisme, liberale eller konservative verdier osv. osv..
Sivalur Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Etter ideologi. Kan ikke stemme på et parti som skal fremme en sak jeg brenner for, hvis de samtidig er helt imot alt annet jeg står for. Problemet er jo såklart at det aldri er et parti man er 100% enig med, så det gjelder jo å finne det partiet som ligger nærmest. Ikke bare bare..
Gjest Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Ideologi helt klart. Jeg synes det er viktig med solidaritet, at vi opprettholder velfredssamsunnet der man godt på vei unngår den verste fattigdommen og sosial ulikhet (litt vil det vel alltid bli), derfor støtter jeg partier som har en grunntanke om å tenke på alle i samfunnet og ikke bare på noen og seg selv...
Sivalur Skrevet 5. august 2008 #4 Skrevet 5. august 2008 Tommelen opp for Alva - akkurat det jeg mente men du er jo så mye flinkere til å uttrykke det!
Gjest Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 Lokalt stemmer jeg nok etter sak først og fremst. Ellers så er det vel en kombinasjon vil jeg si, ideologien er viktig til en viss grad, men sakene har selvsagt også stor betydning. Stort sett velger jeg den minste kamelen ;-) Selv har jeg sans for en viss valgfrihet, men jeg er ikke for at alt skal privatiseres heller, så jeg holder meg vel så på midten i det politiske landskap som det snart er mulig å få det til.
hit og dit Skrevet 5. august 2008 #7 Skrevet 5. august 2008 Lokalt: sak eller person (kjem fra ein kommune med 3500 inbg, og kan ta den sjangsen. Sentralt: ideologi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå