Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom på noe jeg har lurt på mange ganger nå når jeg kikket i ene læreboken her.

Alle har jo hørt om Julius Cæsar, om ikke annet så via Asterix bladene/filmene ;-)

Vi uttaler Cæsar for "Sesar", det er eneste måten jeg har hørt ordet bli uttalt på sett bort i fra en og annen minimal dialektforskjell. Men når jeg studerte latin i et halvt år lærte jeg meg at en av reglene for uttalen av bokstaven C var at den skulle uttales som K i omtrent alle tilfeller og Cæsar var ikke ett av unntaksordene. Dermed skal egentlig ordet uttales "Keisar", altså "Julius Keisar". Og mente foreleseren snakket om at det var der ordet "keiser" også stammet i fra. Så da lurer jeg litt på hvorfor vi i så fall uttaler det feil? Har jeg likevel missforstått reglene fra latin her, eller er det en annen grunn?

Utrolig tåpelig spørsmål sikkert, men har faktisk lurt litt på dette flere ganger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I klassisk latin ble c uttalt som k, men under middelalderen ble uttalen forandret til s, som vi også uttaler det nå. Så om du vil snakke korrekt klassisk latin skal du uttale c som k:)

Skrevet

Så det er pga middelalderen uttalen er blitt endret? Det forklarer i så fall endel om hvorfor alle sier det "feil" nå. Har bare stusset endel over dette :-)

Skrevet

Jepp!

Skrevet

C er vel i det hele tatt litt forvirrende, i Christian så uttales den som K, i Cecilie som S-lyd...Har selv en datter som heter Clara....var den skrivemåten samboeen ville ha, jeg ville egentlig helt ha Klara, men noen kameler er man nødt til å svelge til tider.

Så vi bruker jo begge formene til vanlig. Selv sier jeg CÆSAR rett fram, enda jeg vet det faktisk egentlig heter Keisar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...