Gjest Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Jeg begynnr neste uke med planleggingsdager på skolen. Men siden jeg er helt fersk og i tillegg skal ha kontaktlæreransvar så tenkte jeg å begynne å jobbe litt denne uken med forberedelser og slikt. Nå ser jeg på læreplanene foran meg og kjenner et aldri så lite snev av panikk. Jeg skal i hovedsak ha en 9.klasse og en 8.klasse (kontaklærer i 9.klassen) i samfunnsfag, krl og engelsk. Og jeg aner jo ikke hvilke kompetansemål 9.klassen har vært igjennom før og jeg skla ha begge klassene sammen i samfunnsfag og krl. Og jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal starte rett og slett. Sett opp en skisse til årsplan først? Så halvtårsplan? Hva gjør dere når dere skal forberede dere til ett nytt skoleår? Dette er jo ting vi ikke lærer på studiet og ikke får helt tid til å gjøre i praksis, så føler meg en tanke lost her... Vil jo så klart kunne spørre kollegaer når jeg begynnerpå jobb, men hadde lyst å komme litt igang nå.
Gjest Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Vi lager disse planene sammen på planleggingsdagene. Vi har overordnende planer for hvilke mål de skal ha hvert år, laget det i 2006, og så har vi halvårsplaner etc. Det er mye samarbeid i dagens skole (heldigvis) så jeg tror det har lite for seg at du sitter alene og gjør dette nå. Ville heller ha sett i lærebøkene etc.
Gjest Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Altså vi sitter sammen på trinn og deler oss opp i ulike fag. Noen tar ansvar for norsk, noen krl osv. Så deler vi på resultatet ;-)
Gjest Skrevet 5. august 2008 #4 Skrevet 5. august 2008 Ahhh.... Jeg tror ikke de har klart å få til slike ordninger på skolen enda, men er ikke helt sikker da. Nei da er det jo ikke så mye å gjøre. Hva gjør man med elevene første 1-2 dagene da? Leverer ut bøker....og...? Når begynner man skikkelig på undervisningen?
petite fleur Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 Jeg har jo ikke så mange år på baken som lærer, men de gangene det er snakk om årsplaner osv. gjør vi det sammen. Hadde jeg kommet med min egen, hjemmemekka årsplan, hadde de sikkert ledd litt av meg :-) Ikke vondt ment altså! Som Spetakkel sier, ville heller sett i lærebøkene for å se hvor nivået ligger, kanskje tenke litt rundt temaene og forberede seg på den måten :-) Ble litt inspirert nå, skal gå og ta en titt på lærebøkene for første trinn jeg nå :-) Lykke til i ditt første skoleår!
Gjest Skrevet 5. august 2008 #6 Skrevet 5. august 2008 Ja, de første dagene er det jo om å gjøre å bli kjent med de. Informere om timeplan etc Jeg skal ha 8. klasse, så da blir det jo endel tid med at de skal bli kjent med hverandre (kommer fra 5 ulike skoler). Så deler man ut bøker (eller hos oss låner nå alle via biblioteket). Mye praktisk informasjon etc. Så er det bare å begynne så smått etter noen dager. Jeg pleier å snakke endel om hvilke forventinger jeg har faglig og sosialt. Om studieteknikk etc
Gjest Skrevet 5. august 2008 #7 Skrevet 5. august 2008 Ok. Tusen takk for nyttige tips! :-) Er litt småskummelt dette og skulle i ilden på ordentlig for første gang. Nå kjenner jeg elevene litt da, men greit å snakke litt med dem likevel. de er ikke så mange, så kanskje de kan fortelle litt om sommeren sin og slikt? Elelr er de blitt for store til sånt i 9.klasse mon tro? Hmmm.... Men å snakke om studieteknikker og forventinger var kjempelurt! Det skal jeg huske på.
Gjest Skrevet 5. august 2008 #8 Skrevet 5. august 2008 Takk for det! Da skal jeg ikke begynne å snekre årsplaner, vil jo ikke bli ledd ut første dag på job heller, hehe... Har ikke så mange bøker da, fikk bare en 3-4 stykk fra skolen for de fant ikke resten(?!?), men kan se gjennom de jeg har. Tusen takk for svar.
Gjest Skrevet 5. august 2008 #9 Skrevet 5. august 2008 De kan sikkert fortelle litt om hva de har gjort, men ha i bakhodet at noen kanskje syns det er flautt hvis de kommer fra en familie som ikke har råd til å reise på voldsomt dyre ferier.. Våre elever kommer fra utrolig forskjellige bakgrunner (fra sossestrøk til ganske "fattige") Så vi er litt forsiktige med det...
Gjest Skrevet 5. august 2008 #10 Skrevet 5. august 2008 Det forstår jeg. Nå kjenner jeg litt til disse elevene så vet at alle har vært avgårde på ferie, men trenger ikke ta det opp med mindre de ber om det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå