Gå til innhold

Tannlege, bedøvelse,boring,fylling???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått lenge å lurt på om jeg skal gå til tannlegen,men hadde tenkt å "holde" ut til etter fødselen (er 24+3 idag). Men jeg merker nå at jeg begynner å få tannverk,men har hørt så mye rart ang det å gå til tannlege. vet det med røntgen,men er det noe annet som man ikke skal gjøre mens man går gravid?noen som har noen råd og/eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er lurt at du går til tannlegen dersom du begynner å få tannverk. Tannlegen må ikke nødvendigvis ta røntgen-bilde, men kan gjøre en midlertidig behandling som han gjør ferdig etter du har født.

Hvis tannlegen anbefaler deg å ta røntgen, så kan du få en blyvest som beskytter magen. To røntgenbilder inneholder dessuten mindre stråling enn en halvtimes flyreise, så det er ikke så veldig farlig hvis det ikke skjer så ofte:)

Lykke til!

Skrevet

Hei sann:)

Jeg var hos tannlegen i uke 16, og jeg både borret og fikk ny fylling. Tok ikke bedøvelse fordi hullet var så lite, men tannlegen sa det ikke var noe problem hvis jeg ville ha det fordi det er lokalbedøvelse.

Det eneste han ikke ville gjøre var å ta bilder, men da gikk han bare mer grundig over tennene med den stikke-tingen sin for å se at det ikke var hull der.

Bare gå til tannlegen, dumt å utsette det for da kan det både bli større hull og dyrere behandling:)

Skrevet

Jeg har også vært til tannlegen. Tannlegen min snakka om ei bedøvelse jeg ikke skulle ha som fikk livmora til å trekke seg sammen, men dette var ikke noe problem for hun ga meg bare en annen:-)

Skrevet

Hehe...jeg må bare fortelle hva tannlegen min sa...Litt morsomt...Hun gikk 17 dager over tiden med gutten sin som er noen-og- tyve år i dag. Hun sa at hadde den bedøvelsen vært tilgjengelig den gangen så hadde hun satt den på deg selv for å få i gang fødselen:-) Jeg spurte om hun satte bedøvelse på seg selv, så svarte hun at hun hadde til og med rotfyllt en tann på seg selv en gang det var påske og ingen kune helpe henne. Hun hadde vanligvis en venninne som kunne hjelpe henne, men hun var på påskeferie:-)

Skrevet

hehe, rotfylling på sæ sjøl?! wow, d må æ si e en tøff tannlæge :-P

Så da vet man ka man ska gjør når man nærme sæ termin å bynne bli lei, gå til tannlegen å eeehhh fake at man ikke e gravid for å få dn bedøvelsen som gir sammentrekninga i livmora :-P

Skrevet

Tusen takk for svar...har litt tannlegeskrekk og orke ikke og gå liksom hvis det i tillegg skulle bekymre mej for den lille.....da får ej vel berre bestille da..:-)

Skrevet

e nåkk bare d ja ;-) syns d e synd at tannlege ikke e gratis i svangerskape mere som d va før, men d kosta vell staten litt vell mye pænga kan æ tænke mæ :-P

Vældi kjipt me tannlegeskrekk da, men du kan ihvertfall på bedøvelse :-) Vet om nån som trænge beroliganes midla også, men tvile på at d e nåt sunt for babyen?

Lykke til så mye!! :-) Mest sannsynli pængboka som får d mest ondt etterpå, hehe :-P

Skrevet

Jeg har vært hos tannlegen i 3 omganger mens jeg har gått gravid. Jeg fikk tatt røntgen en gang, men tannlegen sa at det skal mye til før det skader babyen. (Visste ikke at jeg var gravid da før en uke senere, så spurte neste gang..) Jeg har rensa en tann og dereteer rotfylt og det har gått bra med meg i hvertfall + bedøvelse hver gang¨. Ikke f om jeg går til tannlegen uten, hehe.. De anbefaler jo at man tar en tur til tannlegen under graviditeten, fordi mange får dårlig tannkjøtt og tenner generelt. Ville ikke ha tenkt for mye på det. Vi må kunne leve litt nomalt fordi om vi er gravide;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...