Gå til innhold

Ny rettningslinjer på st.olavs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt rykter om at de har begynt å sette igang 1 uke på overtid (istedenfor 14 dager etter som før). Noen som kan bekrefte dette?

-Hva betyr det egentlig? -En uke etter termindato, eller en uke etter disse 14dagene etter termindato (så realiteten 3 uker etter td). -Litt forvirret med begrepet "overtid" :-S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nylig fått et skriv fra jordmor angående dette og i følge dette og samtale med jordmor kan alle få komme inn på overtidskontroll 1 uke etter ul-termin og de vil da foreta en vurdering om hvorvidt de setter i gang med det samme eller avventer. Du skal i alle fall få tett oppfølging når du er 1 uke over termin og i verste fall (selv om det er svært sjelden) kan du risikere å måtte vente 3 uker etter termin før igangsettelse. Strengt tatt regnes en vel ikke som overtidig før det er gått 14 dager over ul-termindato. Håper dette var til hjelp:-)

Skrevet

Nei man kan ikke gå å vente 3 uker etter ultermin før man bli igangsatt... Etter de nye retningslinjene har man krav på en overtidskontroll på sykehuset 1 uker over ultermin. Her kan man få tilbud om en ultralyd og spørsmål om du ønsker å bli satt i gang. (Delvis frivillig). Om det derimot er fultt på føden den dagen kan man bli bedt om å vente 1-3 dager til de har kapasitet til deg. I tillegg kan du bli bedt om å vente en dag eller mer om du er moden og det ser ut til at fødsel skal starte raskt av seg selv. Men du skal IKKE risikere å vente til 3 uker over ultermin før du blir i gangsatt..

Skrevet

Hmmm... jordmor sa max tre uker, samt at det står i skrivet jeg fikk: "En studie fra Trondheim viste at det gikk like bra med mor og barn enten man satte fødselen i gang en uke over termin eller overvåket svangerskapet og avventet spontan fødsel inntil 3 uker etter at ultralydterminen var passert."

Du har rett til å be om overtidskontroll etter en uke (som jeg sa), men dette er også frivillig. Resultatet av kontrollen kan være en av tre: Igangsettelse samme eller påfølgende dag, igangsettelse etter 3-4 dager eller avventende holdning med avtale om kontroll og ny vurdering en uke senere.

Måtte forresten selv vente 16 dager før igangsettelse i forrige svangerskap, selv om vannet faktisk gikk etter 13 dager.

Skrevet

På ordinær UL fikk jeg beskjed om at jeg ble satt igang senest 1sept (har termin 18aug). Dette er da 14 dager over UL termin. Om de har endret rutiner etter det, bør det vel gå kortere tid?

Skrevet

Som de sier over her, får du komme inn til overtidskontroll når du er 41+2. Om du da absolutt VIL bli satt i gang, blir du lagt inn så fort det er kapasitet på føden. Jeg valgte å ta ultralyd for å sjekke hvordan det stod til, og siden alt så bra ut fikk jeg time til igangsettelse 3 dager senere. Jeg hadde moden livmorhals og 2 cm åpning, men ville ha blitt igangsatt uansett siden jeg sa at jeg ville.

Så til syvende og sist er det opp til deg selv; legen kommer med råd, og så kommer jo selvsagt det hele ann på kapasiteten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...