Gå til innhold

Kan jeg protestere på termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på ultralyd for en uke siden. Kom dit, og antok at ikke mye ville skje i forhold til hva jeg hadde antatt var terminen. Trodde det var 22.desember, fordi det passet veldig bra i forhold til mensen, sex og det hele. Så på ultralyden blir terminen min flyttet til 7.juli! Dette kan ikke stemme.... Utifra siste mens og alt det der, kom jeg frem til termin 22.desember. Og på første ultralyd sa jordmor at det så ut til å stemme. Så plutselig på ordinær ul, blir den flyttet såpass mye?? Har jeg noen form for klagerett? Kan jeg f.eks betale for en ny ultralyd, og eventuelt be de ta utgangspunkt i den?

Det ble endel mas og tull under siste svangerskap, så det er mulig jeg er litt vel sær... Men er bombesikker på at 22.desember er mer riktig. Tar de da utgangspunkt i 7.januar istedet, og jeg går på overtid, så kan jeg risikere å ikke bli satt igang før 21.januar, noen som er 1 mnd etter det jeg ser på som termin?

Hva gjør jeg, er dette for lite til å henge seg opp i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan protestere, såfremt du har en viss peiling på når du ble gravid.

Jeg skulle ønske at flere jordmødre/leger lyttet mer til den gravide enn det jeg føler at det blir gjort.

Har selv en venninne som ikke ble hørt, og hun fikk ikke med seg en baby hjem fra sykehuset, men måtte i stedet velge kiste.

Så, "stå på krava", ikke gi deg!

Det må jo være bedre å få en baby i uke 37-40, istedet for å gå på overtid, og i verste fall ikke få noen med seg hjem. Alle vet jo at når man har kommet så langt i graviditeten er barnet stort nok til å bli født, men kanskje litt lett i vekt. Har selv fått i uke 36-37, og han veide ca.3500, noe som er en helt grei vekt.

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er helt på trynet da!! :)

Sist gang gikk jeg 15 dager over termin, fødsel startet av seg selv, men etter 12 timer ble det haste ks og det var generelt ikke en så veldig hyggelig opplevelse.. Så nå føles denne terminen bare fullstendig feil!!! Jeg hadde mens som startet ca 15.mars, og har ikke hatt mens etter det. Og utifra dette hadde jeg eggløsning i slutten av mars ca. Og jeg VET med sikkerhet at jeg hadde sex med samboer i slutten av mnd.. I tiden før det, var vi ikke så veldig gode venner, så da var det også svært lite sex... Og dersom jeg f.eks ble befruktet 29.mars, så er termin 22.desember (ca), og to uker etter dette igjen burde jo jeg på nytt fått mensen, noe jeg aldri fikk. Ergo mener jeg at denne terminen er feil.. Skal til legen i midten av denne mnd, så skal snakke med han da...

Skrevet

Heisann!

Dette kan jeg "alt" om :-)

Nå er jeg ifg mens termin 38+1 og kun i uke 36 ifg ul termin. Ble flyttet 15 dager på ordinær ul. Til tross for at jeg VET når eggløsningen var, når vi hadde sex den mnd. Og tidlig ul i uke 9+2 tilsa at min termin stemte med minus en dag... Og det kan jo lett skje. Jeg kom INGEN vei med hun som tok UL, apparatet tar rett og slett ikke feil var beskjeden jeg fikk. Jeg prøvde meg med at jeg får små barn. eldste var 2903,4 dager over termin og lå hele tiden på - siden. Men ifg jordmor er alle barn likes tore i den tiden en tar ul...

jeg ble veldig fortvilet og ringte fastlegen og jordmoren på helsestasjonen neste morgen dem ser heldigvis min side av saken og har lovt ekstra oppfølgning nå når min termin kommer og om jeg skulle gå over har dem lovt å pushe på/krangle med sykehuset. Jeg skal IKKE gå over ul terminen. Så svaret mitt er at du kan være heldig å ha en slik lege eller jordmor som jeg har, om ikke kommer mest sansynlig sykehuset ikke til å foreta noenting som helst før u er over ul terminen. I dems øyne er den hellig.

Jeg testet positivt FØR forventet mens, så ifg ul terminen testet jeg positivt FØR jeg ble gravid .... Slå den du :-D

Skrevet

Jeg ble også flyttet 15 dager. Gyn forklarte dette med at det tar ulik tid før egget fester seg og en del andre faktorer. Vi diskuterte det ganske grundig og gyn sa at det ikke er lett å forklare men at det ER sånn.

Feks: To kvinner som får satt inn et befruktet egg samtidig får ikke nødvendigvis termin samtidig.

Jeg VET når jeg hadde siste mans og jeg VET hvilken dag jeg ble befruktet, men likevel er terminen flyttet 15 dager. Jeg er som deg hanske bekymret over det å gå over for mye, særlig når man leser at folk har mistet babyen sin pga (?) dette...

Jeg vil jo stole på dem, men...

Skrevet

Det hjelper nok neppe å protestere, etter uke 20 beregner de heller ikke ny termin for da er utviklingen for forskjellig til at de kan måle den konkret.. Har jeg fått beskjed om da. Ble selv flyttet ti dager "over" på ul termin, men holder meg til min egen termin nå når jeg forbereder meg. Symfysemålene mine passer til min termin, har alltid ligget over det grønne feltet, tror jeg bare får litt små barn, forrige jente 46/2330.

Jeg vet også siste mens, eggeløsning, og befruktning, men de hører jo ikke på enn..:o/

Snakk med jordmoren og legen din du, kanskje du kan få tilbud om modnings akupunktur f. eks når din termin nærmer seg, er jo ikke garantert å virke på deg, men skader jo ikke å prøve:o)

lykke til med julebarn:o)

Skrevet

Jeg ble flyttet "feil vei" 10 dager. Det er kanskje ikke så mye i forhold til deg, men nok til å gjøre meg bekymret. Jeg ga uttrykk for at jeg var skeptisk til datoen til jordmor som tok UL, og fikk beskjed om at man ble ekstra nøye fulgt opp mot slutten hvis det var stort sprik mellom menstermin og UL-termin. Nå er min menstermin ganske usikker pga at jeg akkurat hadde sluttet med p-piller, men den nye terminen stemmer dårlig overens med både tidlig hCG-måling og tidlig UL + symptomer.

Jeg skal føde et annet sted enn der jeg tok UL, og tok det opp med den lokale jordmoren der. Hun sa at hun kunne henvise til sykehuset til overtidskontroll med UL og sjekk av morkake/navlestreng tidligere enn vanlig, dvs etter den terminen jeg tror stemmer, som er ca en uke tidligere enn UL-termin.

Dette virket veldig beroligende på meg, i alle fall. Jeg kommer til å kreve veldig tett oppfølging hvis det blir snakk om å gå mer enn en uke over UL-termin - da vil jeg nemlig være to uker over "min" termin. Jeg tenker også at dette blir kun et problem hvis bønna har tenkt å komme mer enn to uker etter "min" termin - og sannsynligvis (forhåpentligvis) har fødselen startet av seg selv innen den tid. For jeg har ikke noe lyst til å bli satt i gang, heller! Jeg setter ikke himmel og jord i bevegelse foreløbig, men jeg ser an hva som skjer framover. På sykehuset der jeg skal føde setter de i gang 12 dager etter termin, så sånn sett "vinner" jeg noen dager der i forhold til endel andre sykehus også, etter det jeg har lest her inne.

Egentlig er det merkelig det der med at fostrene er "mest like" i utvikling mellom uke 17 og 20 - for noen steder står det at de er mest like i utvikling tidlig, dvs før uke 12!

Skrevet

jeg opplevde også det samme. hadde termin 3.januar og ble flyttet 3 uker seinere. dette protesterte jeg veldig på for det betydde at jeg ikke var gravid da jeg testet pos.var visst veldig vanskeig å endre dette men tilslutt føyde de til i papirene mine at jeg var uenig i ul-termin og satte en dato midt i mellom. fødte til min termin jeg hvertfall men mistet jo noen uker permisjon

Skrevet

jeg hadde menstermin 14. utifra når jeg hadde posetiv el test 9. UL termin ble satt til 23.....

gutten kom 9.......

så man vet nok best selv!!!!!!!Har ikke alltid så trua på det UL greiene jeg, den estimeringen av vekt de driver med er også veldig feil ofte..... så stol på deg selv du:)

Skrevet

Åh dette er jeg så redd for.... En uke til jeg skal på ord. ul, og da er jeg 20+2. Jeg syns jo at jeg fikk ul veldig sent, og hvis de setter en "feil" termin, så har de jo ikke anledning til å gi meg en ny ul for å estimere termin.... Har mest lyst til å si at jeg ikke ønsker at de estimerer termin på den ul (vet ikke om det går an... hehe), men at de bare sjekker at den lille er frisk og har det bra der inne. Noen som vet om dette går an? Ul er jo frivillig, så skulle jo gått an å reservere seg mot deler av undersøkelsen, hehe.... Jeg vet når jeg hadde el siden jeg ble gravid på pergo og tok progesteron-blodprøve for å sjekke at el hadde vært da. I tillegg har jeg vært på 3 tidlige ul som stemmer ganske bra med menstermin...

Skrevet

"Trodde det var 22.desember, fordi det passet veldig bra i forhold til mensen, sex og det hele. Så på ultralyden blir terminen min flyttet til 7.juli! Dette kan ikke stemme!" Hahahahaha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...