Gå til innhold

Hva er mest vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos legen i dag og der så vi med UL at jenta mi sitter i magen. Hun har altså ikke snudd seg. Er det mest vanlig med vaginal fødsel ved seteleie eller er det keisersnitt som er det vanligste? Noen med erfaring kanskje? Jeg likte ikke å få den beskjeden i dag. Har to gutter fra før og de har ligget så fint med hodet ned lenge før fødsel.

Og ett til: er det vanligste å revne mye når det er setefødsel? Er liksom mye det en hører om...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i uke 36 så jenta har fremdeles tid til å snu seg, men jeg tenker jo det verste selvfølgelig...

Skrevet

samme problem her, kommer nok til å velge vaginal fødsel hvis baby ikke er for stor... er vel en større fare for å revne ja...

Skrevet

Mener jeg hørte på radioen eller leste i avisa at man tar keisersnitt i de fleste tilfeller der babyen sitter i seteleie..

Skrevet

Går 6 dager på overtid med setebarn nå jeg... Hun har tydeligvis ikke tenkt å snu seg, litt redd for at hun kommer til å bli stor før fødsel. Blir satt i gang senest torsdag da...

Hva slags fødsel som er mest vanig spørs litt på hvilket sykehus du skal på. Noen sykehus har folk som er veldig flinke på setefødsler, da får du tilbud om det om de ser at babyen ikke er for stor, og du har stort nok bekken til å føde. Når du har født før vil det si at de ser på størrelsen på barna du har født, om den du venter er omtrent like stor vil det ikke være noe problem å føde vaginalt - altså så lenge sykehuset har personal som kan dette.

Noen sykehus foretrekker keisersnitt ved vaginal fødsel, om du er mest komfortabel med dette, evt sender deg til et annet sykehus om du heller vil føde vaginalt. Noen lar den som skal føde velge... Men har inntrykk av at det er mest vanlig i Norge at de foretar en vurdering, og så får du beskjed om hvordan du skal føde ;)

I mitt tilfelle fikk jeg ikke noe valg, da jeg hadde født barn på nesten 4 kg greit før. Jenta i magen lå på gjennomsnittlig vekt ved termin, litt spent på beregning nå en uke over... (Om jeg hadde fått keisersnitt hadde hun vært over 2 uker gammel :) Litt rart å tenke på, nå ligger hun fremdeles der inne og feter seg opp gitt...)

Skrevet

Takk for svar. Tror ikke jeg får velge på Haukeland hvor jeg skal føde. Håper veldig på at hun kommer til å snu seg da. Drømte i natt at hun gjorde det :) Jeg har født to forholdsvis store gutter fra før 3930g og 4170g. Tror ikke det taler til noen fordel for ks.

Ved min første fødsel revnet jeg ganske mye pga han ble tatt med tang. Dette syntes jeg var helt forferdelig og det gikk betennelse i sårene etterpå i tillegg. Derfor er jeg så redd for at det samme skal skje denne gangen. Min andre sønn kom så lett som bare det... Bare et par pyntesting.

Uff! Tenker litt på dette jeg nå.

Skrevet

Haukeland er nok ikke valgfritt dessverre tror jeg nei... Bodde i Bergen sist gang jeg fødte. Står litt om seteleiepraksisen til Haukeland her:

http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklinikken/reportasjer/setefodsel/

Med flinke fødselsleger til stede er det ikke noe større risiko med setefødsel enn vanlig fødsel heldigvis, akkurat nå ser jeg lysere på å få ut en rompe enn et stort hode først der nede :) Da er det jo ferdig utvida til hodet kommer til slutt :) Lykke til i allefall!

Skrevet

svigerinna i også hadde en som satt med stumpen ned. Hun ble vurdert hun om hun kunne føde eller ikke. Men det ble planlagt keisersnitt.

Skrevet

jeg hadde en mini som satt med rumpa ned men var på sykehuset forrige uke (37+1) og fikk snudd babyen utvendig av lege...nå,5 dager etterpå ligger den fremdeles med hodet ned og hodet har tilogmed festet seg:Dfor 8 år siden hadde jeg et ks pga sete/fotleie og han kom før tiden.....tror det er litt varierende praksis fra sykehus til sykehus....hør med legen/jordmora di så dere kan legge en fødselsplan som passer deg best:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...