Gå til innhold

Hvor lenge skal jeg vente på at det løsner..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille gutt er snart 5 uker og har enda ikke lært hvordan han tar puppen uten å suge den flat (leppestiftfasong). Noen ganger blir han frustrert og har begynt å dra nakken bakover med brystet i munnen, andre ganger må jeg koble ham fra fordi det gjør for vondt, eller han virker frustert/sliten etter 15-20 minutter diing (da ofte 10 minutter på hver pupp for at jeg ikke skal bli spist opp. Når jeg kobler fra får han flaske for å mette ham. Jeg veksler mellom flaske og pupp og slike "startvansker" skal liksom løsne... Dette er ganske mye jobb: pupp, mm på flaske, evt. mme på flaske, pumping. De siste dagene har han begynt å spise 8-9 ganger i døgnet. Jeg rekker ikke så mye annet kan man si.

Noen råd eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også litt av dette problemet, har lagt merke leppestiftfasong på brystvortene de siste dagene. Hadde ikke dette i begynnelsen. Prinsessa er 4 uker i morgen.

Vil dette si at hun suger feil eller?? Hun blir litt sint av og til når du ligger å suger, gjør det samme som han over....drar hodet bakover med brystet i munnen.

Skrevet

Mine brystvorter får også leppestiftfasong etter amming. Suger han da galt? Han sovner nesten ved puppen, ligger ofte og småsuger, og hvis han får lige til han kobler seg fra selv, kan han bli liggende i 30 minutter ved hver pupp. Men han blir aldri mett, så vi gir mme i tillegg.

Håper noen kan fortelle litt om disse leppestiftformede brystvortene.

Skrevet

Til dere alle, snakk med ammehjelper! Det skal ikke være sånn, nei!

Skrevet

jeg hadde også startvansker, og det er ikke så lett å vite hva man skal gjøre.

Jeg ringte til barselpoliklinikk der jeg fødte og fikk en time. Der viste ho meg riktig ammeteknikk. For hvis brystvorta blir flat er det ikke riktig teknikk, og da får heller ikke babyen tømt brystet skikkelig.

Men ikke gi opp, øvelse gjør mester!

Skrevet

Jeg har vært hos helsesøster 2 ganger, og har fått ny time i dag. Har lært "hamburgergrepet" av henne tidligere (vinkler brystvorta opp i ganen for at han skal få tak), men han gaper ikke høyt nok.

Og jeg ser jo at han ikke får tak på melka selv om den strømmer, han var/er utilpass ved puppen. Han gikk ned i vekt i starten (havnet under percentilkurven faktisk), det var da jeg startet med flaske. Stakkar liten sultet ved matfatet...

Ringte også til sykehuset mitt (ABC på Ullevål), men de hjelper kun til 2 uker etter fødsel.

Skrevet

Jeg trodde det var slik at barsel var ansvarlig for deg til du har vært på 6ukerskontrollen... Ring og mas. Evt be helsesøster/fastlege henvise deg dit.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt dette med leppestiftfasong på brystvorten. Er ikke det naturlig at en stor brystvorte endrer fasong etter å ha blitt sugd på? Jeg lurer på om jeg også får leppestiftfasong når jeg ammer men jeg har ikke vært sår og jeg tror han suger riktig!?

Skrevet

hvis underleppen er berettet ut og litt av areola viser over overleppen er det nok riktig. hvis ammingen ikke gjør vondt og brystet er mykt etter amming, er alt bra!

brystvorten skifter selvfølgelig litt fasong når baby suger, men skal ikke være klemt flat. på kvelden drar ofte babyer mer i puppen og er mer urolige. men hvis baby legger lite på seg så må teknikken endres ja.

lykke til, ting går seg også til når de blir litt større.

Skrevet

Fasongen er sikkert ikke viktig, men hos meg gjør det sinnsykt vondt, brystvorta blir flatklemt og får en fargeløs/hvit kant på det smaleste partiet. Det flate partiet får jeg på et annet sted om jeg bytter ammestilling, og det er selvsagt veldig ømt etter at han har sugd. Dersom jeg lar ham suge for lenge når det gjør vondt blir hele vorta helt hvit ytterst.

Hos meg trodde helsesøster at årsaken er at han ikke får skikkelig tak og sugd brystet godt nok inn for å lage tilstrekkelig vakuum.

Jeg hadde sikkert ikkke brydd meg om fasongen på vorta dersom det ikke hadde gjort så innmari vondt og ungen så tydelig strever.

Skrevet

høres ut som raynauds fenomen, les om det på ammehjelpen.no, under hvite brystvorter. Dette e noe som kan gjøre veldig vondt. jeg får av og til hvite brystknopper, og det kan til tider gjøre vondt når han suger, men ekke farlig. Så lenge vekten går opp og han suger riktig er det bra, men kan bety at en må ha litt smerter. Uansett les på ammehjelpen, ring en ammehjelper hvis det blir for gale!

Skrevet

Har fått bekreftet at jeg har Raynauds ja. Og har også fått bekreftet at sugetaket er riktig. Mulig at det er Raynauds som gjør at det fortsatt gjør vondt selv om han suger riktig? Det er liksom vondt på en annen måte enn når han bet brystvorta mi flat.

Skal prøve de forslagene på ammehjelpen (vitamin B6 etc.) :-)

Men problemet er fortsatt ikke løst desverre. Han suger bra i 4-5 minutter før han stresser seg opp og drar i puppen. Både vil og ikke vil liksom kommenterte helsesøster og jordmor, som var mest opptatt av at han virket så stresset og pustet anstrengt. Så nå ammer jeg i halvt sittende og skal til barnelege for å sjekke pusten...

Ja ja, jakten på løsningen på ammeproblemet fortsetter....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...