Mamma´n til A og F Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Minste her på 2 år og 4 mnd har gigantiske mandler. Hun har bortsett fra en ørebetennelse vært frisk. Spiser godt og legger på seg. Sover godt, men ligger mer urolig en storesøster og snorker en del. Har lest litt om pustestopp, men tror ikke hun har det. Men har registrert at hun av og til holder pusten noen sekunder under søvn. Men dette kan vel ikke defineres som pustestopp? Skal ta det opp med legen på helsestasjonen ved neste kontroll. Er dette indikasjon for operasjon, eller blir mandlene normale når halsen vokser seg til?
Zyan Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 Jentungen her, nylig fylt 3, har gigantiske mandler. De er så store at når hun er frisk ligger de inntil drøvelen, og går i ett med den når syk. Vi har hatt og har fortsatt mye problemer med soving, snorking, sikling og som du nevner, pustestopp. Hun snorker mye, det er mye andre "sovelyder" i henne også, men gud bedre hun lager mye lyd...også høres det ut som om hun drar inn hele drøvelen når hun ikke har pustet på noen sekunder...som igjen fører til at hun våkner, gang på gang på gang.. Vi har vært ørten ganger til lege, og det siste på vår front blir da en operasjon til høsten, de falske mandlene skal visst taes. Det jeg håper mest på etter denne er at vi skal få sove om nettene, alle sammen. Også hadde det vært fint om hun sluttet å sikle så utrolig mye. Mange jeg har snakket med sier de slutter med dette også etter en op. Jeg vet ikke, men tror neppe mandlene blir "normale" av at barnet vokser seg til..da ville vel ikke legen på sykehuset operert? Jeg vil hvertfall ikke operere henne hvis vi ikke må...
Mamma´n til A og F Skrevet 4. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2008 Nei, tror ikke mandlene blir normale, men leste et sted at det som virker som enorme mandler når de er 2, kan se rimelig normale ut når du er 10. Men i ditt tilfelle høres operasjon ut som det eneste riktige! Stakkars jente og dere andre i familien! Vet legene har blitt mer restriktive når det gjelder operasjon, derfor tviler jeg på at min får det? Men det ser jo så vondt ut, hele halsen er dekket igjen. Utrolig at mat passerer, og redd hun skal sette mat fast.
Papira Mou Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 Hei, jeg har en datter som nylig fikk fjernet sine store mandler rett etter hun fyllte 3 år. Fra hun var baby la jeg merke til hennes store mandler og tok det opp på hs og hos almenn lege. Alle sa at så lenge hun spiste og sov godt, var det ikke noe problem. Men hun har aldri spist annet enn "bløt" mat. Såvidt hun spiste brød, og helst ikke. Levde på middag! Når hun fikk en halsbetennelse ifjor, sa jeg til legen at det var hennes 3. på noen få mnd(usant) og ble endelig henvist til øre-nese-hals spesialist. Uten å ha sett i halsen hennes, bare hørt på det jeg sa, sa han at det er nesten ikke vits å se en gang, jeg skjønner at disse skal fjernes! Tittet raskt i halsen hennes og ørene, og satte opp time til operasjon og fjernet både mandler og polypper(som også var gigantiske). Siden har hun spist MYE bedre(og alt), sover roligere og snorker ikke. Ikke vært forkjølet engang siden! Spesialisten sa det var viktig når man har små barn og gå til en spes i det feltet det måtte gjelde, fordi almennleger ikke kan mye om slikt og hvertfall ikke på barn. Så hvis dere ikke har vært hos øre-nese-hals, få dere en henvisning så fort som mulig =)
Gjest Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 Hvorfor blir hun ikke operert. Kjenner en som fikk operert mandlene både i halsen og i nesa bare 19 mnd gammel pga dette. Ungen ble totalt forandret - til det bedre. De angret ikke ett sekund på at de opererte.
Mamma´n til A og F Skrevet 4. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. august 2008 Takk for svar Papira Mou:) Skal be om henvisning! Men må si jeg gruer meg for en eventuell operasjon...... Hadde hun mye vondt etterpå, og tok det lang tid før hun var helt bra?
Mamma´n til A og F Skrevet 4. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. august 2008 Vil ikke operere bare fordi de er store. Hun er stort sett frisk og spiser og sover bra. Men de ser bare såååå groteske ut!!
Sånn kan det gå Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 Våre har arvet svære mandler etter faren og så langt har 6 av dem fått fjernet mandlene, mens en til går og venter på operasjon. Våre har alle sovet dårlig og hatt pustestopp på natta pga mandlene og de fikk helt nye liv da mandlene var borte. For barn går mandeloperasjoner som oftest veldig greit, mens det for voksne derimot er oftest en hard tørn. Mannen min tok sine da han var 26 og var helt slått ut i flere uker. Så om de er til plage vil jeg anbefale at de blir tatt mens hun er barn.
Papira Mou Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 Vet du hva, den operasjonen gikk bare såååå greit!!! )) Hun fikk narkosen kl 9, og 45 min etterpå var de ferdige. Lå på oppvåkning et par timer, men sov bare dypt hele tiden. Rant litt blod fra halsen(ekkelt) men det var så lite. Tok henne med hjem v 11-tiden, hun sov jo bare likevel. Sov til 16 og våknet opp og var SULTEN-hehe Fikk spise loff, og hun spiste faktisk noen biter. Lekte og var så blid! Fikk jo smertestillende hver 8.time, og merket aldri at hun hadde vondt engang...Måtte være hjemme fra bhg i 2 uker pga infeksjonsfare, ikke for at hun var dårlig! Så for vår del gikk det veldig bra Og spesialisten som opererte henne ringte de 3 første dagene etterpå, så fikk vi hans mobil nr, veldig betryggende
Mamma´n til A og F Skrevet 4. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. august 2008 Godt å høre! Tror jeg har hengt meg opp i avisskriverier om barn som har dødd etter mandeloperasjoner....
Gjest Skrevet 4. august 2008 #11 Skrevet 4. august 2008 Jeg svarte vel heller på Innmari eller hva hun heter..hun med ungen som har pustestopp og våkner hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå