Gravid, ja;) Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Hei jenter. Ny her inne jeg, og har sittet å lest litt her inne nå. Tok test i forrige uke, så er ganske "fersk gravid". Skal til lege på onsdag, for å sjekke om jeg rett og slett er gravid. Har jo bare tatt 3 tester hvor alle var positive liksom.....he he;-) Men det jeg lurer på: Er det farlig å trene magemuskler nå når jeg er gravid? Tror jeg er ca 7 uker på vei. På forhånd takk;-)
Smock Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 Det er absolutt ikke farlig å trene magemusklene mens man er gravid. Magemusklene kommer til nytte under fødselen - de spiller jo en stor rolle når babyen skal presses ut Men det er greit å ta noen forholdsregler. Mange blir dårlige (svimle, kvalme, følelse av å besvime) når de ligger flatt ned på rygg. Dette er helt vanlig under graviditet. I så fall gjelder det å finne andre alternative øvelser. I løpet av svangerskapet vil de rette magemusklene separeres på midten ved at bindevevet som binder dem sammen åpner seg (kalles "diastasis recti" på fagspråket). Etter 16 uker bør du derfor ikke trene de rette magemusklene "direkte" med f.eks. vanlige, rette sit-ups for ikke å belaste denne sammenføyingen som binder magemusklene sammen. Etter fødselen gror bindevevet som regel sammen igjen, men her gjelder det samme; ikke begynn med målrettet trening av de rette magemusklene for tidlig! Det anbefales at man i løpet av svangerskapet og etter fødsel fokuserer på trening av kjernemusklatur og spesielt stabiliseringsøvelser. Sittende sit-ups, båten sidehev, diagonalløft og planken er for eksemple supre øvelser der du ikke trenger å ligge flatt ned på ryggen Jill Jahrmann har nylig gitt ut en super bok om trening for gravide som heter "Trening for kule mager". Kjøpte den akkurat, og fikk svar på alle mine spørsmål - mye som verken leger eller jordmødre har kunnet svare på! Denne anbefales for alle som har spørsmål om trening/graviditet eller er interessert i temaet! Ble langt dette her, men håper du fikk svar på spørsmålet ditt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå