Gjest Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Litt rådvill og litt bekymret for øyeblikket. Jeg har de siste ukene vært jevnlig hos lege og avlevert urinprøve. Dette fordi de har funnet eggehvitte i urinen min og er bekymret for svangerskapsforgiftning. Jeg er nå 25 pluss 6. Blodtrykket mitt har liggi stabilt på rundt 100/60 hele svangerskapet ( har ikke målt det nå på 14 dager ) , men har litt vann i kroppen. Er det noen som har hatt det samme? Hvordan har det utviklet seg? Siste prøven viste at eggehvitten hadde sunket litt så jeg skal ikke levere ny prøve før om 14 dager. Når det gjelder blodtrykket er jeg litt usikker: Kan det plutselig stige? Har hatt dager hvor jeg har hatt skikkelig hodepine og vært kvalm.....Noen som vet????
augustmamma08 Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 Hei. Jeg ble også fulgt opp for fare for sv.forgiftning under forrige sv.skap. Det begynte vel i uke 33 med høyt blodtrykk, 145 på 110 var det verste, +1 i eggehvite og 1-2 i ødem (vann i kroppen, hovenhet). Dette blodtrykkeet var det verste, og da ble jeg lagt inn til observasjon en helg. Jeg gikk så jevnlig til ctg, sjekk av hjertelyd på baby + flere ultralyd + sjekk av meg sjøl, to ganger i uka nesten helt fram til fødselen. Men det gikk bra, jeg utviklet aldri sv.forgiftning. Jeg hadde aldri hodepine eller kvalme. Følte meg helt fin faktisk. Jeg er glad for denne oppfølgingen, og jeg tenker at så lenge du er til jevnlige kontroller så er jo det veldig bra. For man skal ikke ta lett på dette, det KAN være farlig. Men du er jo i gode hender når de følger deg opp + at det er bra at du er så bevisst på dette selv. Du har jo veldig bra blodtrykk! Det er et kjempepluss at undertrykket ditt er så lavt som 60. Om dette fort kan stige, vet jeg ikke. Men jeg syns at du bare skal fortsette med de jevnlige kontrollene, selv om det er litt slitsomt å fyke til lege hele tida.. Men det er det beste. Og hvis du plutselig føler deg veldig dårlig, veldig vondt i hodet og kvalm, så syns jeg du skal ta en ekstra sjekk hos lege. For ting KAN forverre seg fort, og da haster det. Jeg sier ikke dette for å bekymre deg altså, for blodtrykket ditt er jo veldig bra - men det er jo viktig å vite om dette så en tar det alvorlig. Og heller går på en sjekk for mye enn en for lite. Men som sagt; det er bra helsepersonellet rundt deg og du selv tar det på alvor. Det går sikkert bra! Det er mange som må gå til slike jevnlige sjekker, og som aldri utvikler sv.forgiftning. Men det er lurt å følge med - for å gjenta meg sjøl igjen.... :-) Lykke til!
Lille Lu Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Jeg fikk svangerskapsforgiftning sist. Jeg hadde fint blodtrykk lå på 100/60 lenge, men så i uke 32 hadde jeg fått 125/90. Da ble jeg sykmeldt og gikk til oftere kontroller. I uke 34 fikk jeg også litt protein i urinen og var på en ultralyd for å sjekke. Alt ok. Så hadde jeg enda en kontroll iuke 34, da var blodtrykket fremdeles rundt 130/90 og legen var fornøyd - det var høyt (til meg å være) men stabilt og ikke noe eller bare bittelitt protein. Samme kveld som jeg hadde vært til kontroll dro jeg innom føden for sjekk fordi jeg hadde følt meg kvalm og uvel hele dagen - da var blodtrykket plutselig 150/100 og jeg ble innlagt og tatt både ul og masse blodprøver. hadde også litt hevelser. 2 dager senere ble fødselen satt i gang - og endte med haste ks fordi barnet ikke tålte riene. Så ikke vær redd for å dra til en ekstra sjekk - får du hodepine og kvalme ville jeg tatt en ekstra sjekk. Jeg er så glad for at legen min hadde bedt meg om å ta kontakt med fødeavd eller lege nærmest uansett dersom det var noe uvanlig eller jeg følte meg uvel på noen måte. Vanligvis utvikler det seg ikke så fort - men ting kan endre seg raskt. Og det er kjempebra at du får tett oppfølging. Jeg håper jeg ikke skremmer deg - det er ikke meningen. Det er også ganske mange som får det, men pga at man er så obs på det og gir tett oppfølging så oppdages det så tidlig at det ikke rekker å bli alvorlig. Det er veldig sjelden noen får alvorlig svangerskapsforgiftning. Det jeg fikk var også en lett utgave - de satte i gang fødselen fordi de trodde barnet hadde det bedre utenfor enn inni magen. Lykke til.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 Tusen takk for svar!) Er veldig glad for å få tett oppfølging og er også veldig glad for disse sidene hvor man kan spørre andre om råd! Lykke til til dere også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå