Gå til innhold

Krigen mellom hjelpepleiere og sykepleiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det stemmer sikkert ikke for alle og ikke alle steder men jeg føler at hvor jeg jobber at de fleste hjelpepleiere tror at sykepleiere har så fryktelig lite å gjøre og blir veldig sur når de ikke har tid til like mye stell og kjøkkenarbeid. Det er nesten som de ikke synes det å dele ut medisiner, ta blodprøver, urinprøver, dosere, ta papierarbeid, sårstell, ha legevisitt, osv osv osv som arbeid i det hele tatt. Er det noen andre i helsevesen som har noen meninger angående dette problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!!

er veldig enig med deg. men mener at problemet er mest fremtredende i eldreomsorgen.

videre merker jeg også at det er ett problem for mange eldre hjelpepleierer at jeg som ung sykepleier skal styre arbedsdagen deres

Skrevet

Ja, der jeg jobbet før var det nesten samme problem, men der forstår man begge parter. Vi trengs i stell og på kjøkkenet, men vi må jo gjøre de oppgavene kun sykepleiere kan gjøre også. Det skyldes rett og slett dårlig bemanning. Så noen direkte krig er det ikke, men jeg er litt enig i irritasjonen til enkelte hjelpepleiere alikevel....noen sykepleiere går mye rundt og diller og daller.

Skrevet

Forresten, hva de snakker om når jeg står på medisinrommet vet ikke jeg, så kanskje de kriger bak min rygg, hehe.

Skrevet

Jeg er assistent på eldrehjem, og trives med det -vil ikke ha alt det ansvaret som hj.pleiere og s.pleiere har (ansvar har jeg nok av hjemme.)

Men det er noen (en del) s.pleiere som har en veldig nedlatende holdning, som ikke kan "nedverdige" seg til å gjøre hj.pleier arbeid. Og som slenger inn tallerkenen sin på kjøkkenbordet etter jeg er ferdig å rydde og mener da at jeg skal rydde opp etter dem. Vell -jeg er ikke ansatt for å rydde opp etter s.pleiere men for å rydde og stelle om pansjonerene.

Jeg har ikke opplevd at de eldre hjelpepleierene blir sure fordi det kommer yngre s.pleiere som skal bestemme over dem, så lenge det blir gjort med respekt og med en tanke på at de eldre hj.pleierene faktisk sitter inne med veldig mye informasjon og erfaring som nyutdannede ikke har -det kan være verdt å få med seg ;)

På mitt arbeidssted er det to av alle s.pleierene som det faktisk går ann å jobbe på lik linje med. Som er hyggelige og ikke tror at "alle andre" står under dem. Det er flere av hj.pleierene og assistentene som studerer til å bli s.pleiere, og de ser det også -denne ovenfra og ned holdningen. Og de tenker på å ta det meg seg videre -altså hvordan mann skal behandle kollegaer, om det så er renholdspersonell eller leger.

S.pleierene her kan ikke jobbe helg, kommunen sliter med helgebemanning, men s.pleierene nekter å jobbe mer enn hver 4.helg, mens hj.pleierene gjerne må jobbe både 2 og 3 helger i mnd for å få kabalen til å gå opp. Sånt hjelper ikke akuratt på stemningen i en presset arb.situasjon.

Skrevet

Det er sikkert noen sykepleiere som er sånn, men når jeg løper rundt som gal for å bli ferdig med stell og hjelpe til med frokost og så deretter begynne med medisiner mens hjelpepleierne setter seg ned for å ta seg en kaffe og brødskive og så blir de sur når jeg må bort for en eller annen sykepleieoppgave. Det synes jeg er unødvendig...

Skrevet

litt må man jo få igjen får å ta en høyere utdannelse. Mange hjelpepleiere som er fulle av misunnelse ovenfor sykepleierene.

Skrevet

Jobber selv som hjelpepleier i hjemmesykepleien, og der går det i et kjør både for oss og sykepleierne. Må si at sykepleierne der gjør en FANTASTISK jobb!! Dette fordi de går i pleien, samtidig som de skal dosere dosetter, kontrollere, sårskift, noen blir akutt syke osv osv... Alltså samme arbeidsliste som oss, bare alt annet i tillegg!! Ikke rart det er manko på sykepleiere i hjemmesykepleien. Spesielt når det er mye vikarer/ekstravakter på jobb. De ringer ansvarsvakta hele tiden, og lurer på det ene og det andre. Ansvarsvakta er som oftest sykepleier.

Syntes hjelpepleierne og sykepleierne er viktig på hver sin måte. Noen sykepleiere er veldig medisin, medisin, medisin. Mens hjelpepleierne ofte har tro på "melk og honning" mot søvnproblemer. Og noen hjelpepleiere klarer ikke å respektere at en sykepleier har høyere utdanning, og må innfinne seg med det. Spesielt hjelpepleiere som har vært det i 30 år, og når det kommer en nyutdannet sykepleier. Men en overlege sa til meg en gang: "De beste sykepleierne er de som har vært hjelpepleiere før splutdannelsen". Tok det som et kompliment jeg, i tilfelle jeg skal vurdere og videreutdanne meg ;)

Skrevet

Jeg jobber som sykepleier i hjemmespl. og kjenner jeg er litt redd for å bli opppfattet som en som tror jeg er bedre enn andre. Jobber stort sett med hjelpepleiere som har jobbet der i hundre år, og jeg er nøye med å ta deres råd og ikke bestemme for mye. Jeg jobber også dobbelt så mye som dem føler jeg, for å rekke alle sykepl.oppgavene i tillegg til lista med stell, og telefoner og alarmer. Jeg føler blikkene til hjelpepleierne i ryggen av og til, men det går egentlig bra stort sett. Tror det er pga at vi alle er jevnbyrdige, og respekterer hverandre. Men det er slitsomt. Er alltid alene sykepleier på vakt også, så det blir litt mye. Jeg rekker ikke pause, men det rekker hjelpepleierne osv. Og de går alltid hjem på tida. Men sånn er systemet blitt, det er ikke de sin feil at det er mye de ikke har lov å gjøre, selv om de i praksis er bedre enn meg:)

Skrevet

jeg er hjelpepleier, å på min arb plass er det ingen krig mellom oss.. ser ikke helt poenget med det??

men vi hj-pl gjør det samme som syke-pl (legger ikke opp medisin da, men har jeg ansvarsvakta deler jeg ut)

men så jobber jeg på et lite sykehjem..:)

Skrevet

Hørt det er værst innenfor eldreomsorgen jeg også....fra sikre kilder, på begge "fronter"....værst er sykepleiere som tidligere har vært hjelpepleiere i følge ei jeg snakka med...hehe

Starter straks på sykepleien selv...skal bli spennende..

Skrevet

Jobber som assistent på sykehjem, og syns sykepleierne gjør en fantastisk jobb hos oss. Det er sjelden man ser sykepleierne på avdelingen sitte seg ned med en kopp kaffe - hvert ledige sekund brukes til turnusplanlegging, papirarbeid, rapportering, medisiner, kontakt med pårørende osv osv osv. Hjelpepleierne er generelt sett veldig flinke også!

Skrevet

Legger til at det ikke er slik over alt ;-) Spørs kulturen på stedet rett og slett...og personene som jobber der..men jevnt over hører jeg at de fleste steder har ei "hurpe" i staben en eller annen grad...håper ikke jeg blir ei sånn ei..hihi....skal prøve å være hyggelig i hvertfall...

Skrevet

Det er slitsomt å jobbe når det er slike konflikter i gang. Ein plass eg jobba på var arbeidsmiljøet så råttent at eg slutta. Kven som er verst er vanskelig å sei, sannsynligvis går det begge veier.

Eg jobba lenge på ein sjukeheim, starta som assistent, og avslutta som medisinstudent med sommerjobb som sjukepleiar. Der var det eit fantastisk arbeidsmiljø, hadde eg hatt tid hadde eg hatt sommerjobb der i år også. Mange flotte hjelpepleiere, assistenter og sjukepleiere som jobber godt sammen, og har respekt for kvarandres yrkesgrupper. Eit par sure kvinnfolk er det, men dei har heldigvis ikkje forsurna arbeidsmiljøet, slik som på den første sjukeheimen eg nevnte.

Skrevet

Jeg er førskolelærer og dette problemet er også tilstede i barnehagen. Assistenter og fagarbeidere er ofte svært negativt innstillt til oss, men det mener jeg har med rammevilkår å gjøre. Vi er regnet med på avdelingen samtidig som vi skal være på møte osv. Jeg føler ofte at jeg omtrent ikke ser barna fordi jeg skal gjøre de samme praktiske oppgavene (helst flere så ingen tror jeg er hoven) på kortere tid, samtidig som det er jeg som har den pedagogisk utdannignen og kanskje burde tilbringe mer tid med dem.

Skrevet

Huff, jeg er hjelpepleier, og går sykepleien nå;) Blir den verste jeg da :P Hehe, neida.. Kommer nok mye an på hvordan man er som person, og det gjelder både sykepleiere og hjelpepleiere..

Ser det som er fin erfaring og ha hjelpepleien i bakhånd, har selv jobbet på "gølvet" i 5 år, så jeg har jo en anelse om hvordan jeg selv har likt å bli behandlet av sykepleiere:)

Noen blir litt høye på på pæra når de får en utdannelse.. Men, det er nok også mye misunnelse ute å går også, blant de som har "lavere" utdanning.. Og nå snakker jeg av erfaring.. Mange på gamle jobben min som har vært assistenter og tatt enten spl eller hj.pleien.. Og når de er ferdig utdannet er det mange som fort er ute med spydige kommentarer.. Janteloven i aller høyeste grad.. Selvom den nyutdannete egentlig ikke har gjort noe for å heve seg over de andre..

Men, men.. kommer vel alltid til å være sånn på plasser det jobber mye kvinner...

Jeg skal ihvertfall ikke ha noe "ovenfra og ned" holdning:)

Skrevet

hehe...har nok mest med personene og kulturen...

Håper jeg klarer å være ydmyk nok jeg...for jeg tror det er viktig i et slikt yrke.

Nå skal jeg "videre" og har egentlig kun valgt sykepleien fordi jeg er nødt til å gå den veien siden drømmen er å bli jordmor...men det skjer jo ikke over natta akkurat så jeg håper jeg vil trivest med alle oppgavene, er heldigvis glad i mennesker og har vel arva en del empati fra min mor....hun vasker på et sykehjem, men tar gjerne i et tak når det trengs siden de ofte er i manko på pleiere og endel eldre spørr pent om feks hjelp til å komme seg på do eller lignende.

Jeg skal i hvertfall ikke sette meg selv høyere enn renholdere og hjelpeleiere, de er like viktige de som sykepleiere, og når det er lite folk og tøffe budsjett som skal holdes så trengs alle hender som er ledige...

Skrevet

jeg er sykepleier, og springer ræva av meg for å rekke å dele arbeidet på avdelingen likt med de andre der. men samtidig blir jeg jo nødt til å ta alle sykepleieroppgavene. det gjør jeg oftest mens de andre har pause. har aldri tid å spise. og når jeg blir ringt etter fra en annen avdeling som ikke har sykepleier, så blir det sure miner fordi jeg forlater avdelinga. og ære være hvis noen er alvorlig syke og jeg må bli på den andre avdelinga en stund. null forståelse.

men jeg må lære meg å bli tøffere og prioritere annerledes fordi nå i vinter har jeg hatt mange sykemeldinger.

men jeg synes det er urettferdig at når jeg blir kalt til annen avdeling pga sykdom, så sitter mine pasienter i pysjen og er sulten en time etter frokost. og mens mine arbeidskamerater sitter og pauser så må jeg springe sulten rundt og gjøre alt jeg ikke rakk å gjøre tidligere.

en gang jeg hadde overordnet vakt for hele huset (100 pasienter) så presterte en hjelpepleier å prøve å ringe etter meg for å sette meg i kveldsstellet av pasientene sine. men da sa jeg nei høyt og tydelig. for det visste hun at hun ikke kunne be meg om. ansvarsvakta ringer du ikke fordi du trenger hjelp til stell.

Skrevet

....av de stedene jeg slang innom som student trenger du ikke være sykepleier for å bli uglesett...holder lenge å være under en eller annen utdannelse....hjelpepleiere har en sykelig tendens til å føle seg tråkka på av alle potensielt mulige rivaler på ekstra-vakt-lista.....og husmorinstinktet dems er ufravikelig....de ynder å behandle andre ansatt som gubben sin...som de hater å hate......

noen av de desidert sykeste kjærringene jeg har møtt har jeg møtt i eldreomsorgen...fysj....

Skrevet

Det er nok av oppblåste sykepleiere her i landet som tror de er overleger på sykehjem,det er til å spyyy av

Pell dere på universitetet ikke tro at dere er så høye pga dere har gått på høgskolen får fnatt av slike kvinnfolk

Skrevet

etter mine utallige sykehus opphold må jeg si at helsevesenet virker helt likt som militæret med rang og undertrykkelse.

Der kommer overlegen/spesialisten med sine 10turnus leger som hopper når han sier hopp, de skjelver og later som de noterer når han kjefter.

Så har du da turnuslegene som tror de er gud når dem er alene, de kjefter og bestemmer over sykepleierene, husk ditt og husk datt ikke nok medisiner bla bla.

Så av den kjeften tar sykepleierene da igjen på hjelpe pleierene, skift på den senga, hent saft til pasienten for jeg er så viktig og styrer medisinene.

Ergo så er overlegen kongen mens hjelpepleierene er små nikkedukker stakkar. Vemmelig system!

Skrevet

Dette kjente jeg meg ikke igjen i faktisk. Ikke i det hele tatt. Tror nok det er ganske individuelt. Og de stakkars turnuslegene bestemmer i hvertfall ikke over oss sykepleiere. Som oftest er de såpass usikre i jobben (ikke rart, siden de er helt ferske) at det faktisk er vi som må minne dem om hva de må gjøre.

Når det gjelder konflikten mellom sykepleier/hjelpepleier tror jeg nok det er verst i eldreomsorgen, der det ikke er så stor forskjell på oppgavene som det er på sykehus. På sykehus er det mye større forskjell på hvilke oppgaver man har, så tror ikke det blir så mye konflikter da.

Skrevet

Anonym 09:16. Eg har vert innom alle ledd i helsevesenet, og kjenner ikkje til den rangordninga der i det heile tatt. Har ein gang fått sure miner frå ein lege, fordi eg ikkje klarte å håndtere to legevisitter på ein gang. Men han forstod fort at det falt på sin egen urimelighet. Ein anna gang vart eg baksnakka fordi eg ikkje hadde hjulpet til i matsituasjonen, men når fem pasienter klarte å komme seg heim før helga, og hj.pl som snakka skit skulle ha helgevakt etterpå, så vart eg jammen tilgitt da og.

Så to konflikter på åtte år i systemet, da synes eg ikkej den rangordninga er til stede

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...