Gå til innhold

Hvilken farge skal dere velge til barnerommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest masse om hvilke farger som påvirker babyene på hvilke måter på nettet. Grønt og blått virker vissnok beroligende, mens gult vil føre til mer barnegråt, sies det. Vi har nesten bestemt oss for å male rommet i en myk, men frisk og lys grønntone med en Hello Kitty-bord rundt kanten i myke pasteller. Møblene vil være i off-white.

Jeg er nyskjerrig på hva andre har planlagt. Vi har tenkt å ha sprinkelsenga inne på vårt soverom så lenge jeg fullammer, og så flytte den inn på barnerommet. Hvordan har dere tenkt å gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veggene er hvite, og slik skal det forbli! :)

Jeg kommer heller til å myke det opp med blå gardiner/rullgardin/lift, blåe puter og tepper. Sofaen jeg kommer til å bruke til ammesofa er blå. Bruke bilder til å fylle ut veggene litt.

Jeg er litt opptatt av at alt skal stå i stil til hverandre.

Gult kommer aldri i verden til å bli brukt. Jeg er veldig lite begeistret for gult.

Skrevet

Rommet er i en helt lys beige-lyyyys brun farge. Mòblene er i off-white, ogsà gardinene.

Jeg tenkte à sove pà barnerommet sammen med babyen, men det er godt mulig vi flytter senga hans innpà vàrt rom. Dette uavhengig om jeg kan amme eller ikke. Vi fàr se hva som passer best for oss tenker jeg.

Skrevet

Det høres kjempefint ut, Lacey! Vi vurderer også å beholde rommet hvitt, men lys pastellgrønt er også fint. Desssuten vil jeg helst unngå at det blir for mye rosa. Vi kommer nok til å få endel rosa klær og gaver, men jeg har lyst til å bruke mest kjønnsnøytrale farger. Babyer er liksom såpass rosa fra før at det holder lenge. Hi hi.

Skrevet

Takk for svar, Gravid :-)

Jeg har ikke engang tenkt på muligheten for å faktisk sove inne på barnerommet sammen med babyen, men på den måten blir det jo minst mulig overgang for henne når hun skal sove alene. Du har nok rett i at det er best å se an hva som passer best. Det kan jo dukke opp mange hensyn man må ta når babyen endelig er født.

Skrevet

Takk for det.

Ja, men det går jo an å velge en annen farge som dere liker godt:) Grønt er jo veldig pent.

Skjønner at dere ikke vil velge for mye rosa. :) men det går an å blande rosa med en annen farge. Kan bli veldig pent.

Ei venninne av meg hadde hvite vegger på soverommet, men valgte seg rosa og brunt som gjennomgangsfarger til jentebabyen. Det ble superfint:)

Skrevet

Vi har en veldig lys grønntonet tapet med brede striper. Passer godt til begge kjønn.

Skrevet

Barnerommet er svakt pastellblått, med ellers interiør i off white og lyseblått.

Ellers er jeg fan av hvitnyanser, det er det som er på de to andre barnerommene. På den måten kan vi heller bytte ut interiør og tekstiler ettersom barna vokser.

Skrevet

Takk for svar!

Grønne, brede striper hadde sikkert vært kjempefint! Det blir nok grønt hos oss også, selv om Laceys forslag om hvite vegger med brune og rosa innslag ellers også hørtes kjempelekkert ut.

Jeg er ikke så glad i så mye detaljer og stasj, så det holder sikkert med den Hello Kitty-borden i pastellfarger rundt kanten av rommet når det gjelder annen dekor.

Skrevet

Vi har valgt en som er hvit, syns det er greit så kan man variere med gardiner o.l. Gjorde det med førstemann også og syns det ble bra vi:)

Skrevet

vi har malt rommet i 2 blånyanser. 2 vegger er lyseblå, 2 er mørkeblå. også har vi kjøpt verdensrommet klistremerker som skal henges opp strax! :) Også selvlysende stjerner i taket! tror det blir kjempekult for de 2 gutta våre! :)

Skrevet

Her var det mange gode forslag! Takk for det!

Det er et godt poeng at man lettere kan variere ved hjelp av dekor og møbler om veggfarven er hvit. Det krever jo ikke all verdens innsats for å male et rom heller, men jeg tenker litt på gassene det avgir.

Rommet som 007-familly beskriver høres jo superkult ut! Det blir sikkert både stilig og spennende med de selvlysende stjernene i taket. For en god idè!

Skrevet

Rommet til jenta vår er veldig lyst lilla, med litt mørkere lilla pote-spor enkelte steder. Ellers er gardiner og alt av møbler hvitt :)

Skrevet

Vi får en gutt, og valge å male rommet med en farge som heter isturkis, kjempe delikat!!

Går nok for hvite gardiner, så det ikke blir for mye.

Skal også kjøpe en type nattbordslampe som ser ut som en skilpadde og som lager stjernehimmel i taket:)

Skrevet

Vi har valgt fargen Jarl, som er en grålilla farge, den er vi veldig fornøyd med:-)

Møblene er hvite, og det er i utgangspunktet meningen at babyen skal sove på rommet sitt helt fra starten av siden vi ikke har plass til sprinkelsengen på vårt rom.

Gjest H to the Izzo
Skrevet

Mange gode forslag! Takk for svar!

Vi tenkte også på å la babyen sove i eget rom fra begynnelsen av, men fikk høre at det var vanskelig å gjennomføre i praksis med amming o.s.v.. Jeg tror det er vanskelig å vite helt på forhånd hva som vil funke uansett, så det er vel best å tilpasse det etterhvert.

Jeg gleder meg uansett til barnerommet blir ferdig, for selv om jeg har flere uker igjen så begynner jeg å bli stressa.

Skrevet

Hmm...meinar å ha lest ein plass om at spedbarn ikkje bør sove på nymålte(nyoppussa) rom..men hugsar ikkje kvar eg les dette eller kva det stod om det. Noken som veit?

Skrevet

Mener at jeg har hørt at det tar opp til 3 uker før malingsgassene blir borte. Om dette stemmer, aner jeg ikke! Men gubben tar ingen risiko med oss, så jeg er nektet adgang til huset =P Har selvsagt vært der oppe og sett, men blir skikkelig kvalm av lukten, så det er like greit at jeg ikke er det for mye.

MEN vi har malt barnerommet i en svak gulfarge, så jeg håper inderlig at trådstarteren har feil, når hun sier at gult kan føre til mer barnegråt.... =P Stemmer det, så får vi flytte ut, mens gubben maler igjen =D (stakkar'n!)

Skrevet

Jeg mener å ha lest at rommet burde luftes i tre måneder før det tas i bruk av små barn. Nå virker det jo som om mange på BIM er uenige i om man kan male som gravid eller ikke, men da jeg spurte legen min sa han at jeg skulle holde meg langt unna. Jeg har derfor overdreven respekt for de avgassingene som maling gir fra seg, og vil gjerne ha rommet malt et halvt år før babyen vår skal sove der. Det kan godt være at det ikke er farlig, men jeg vil heller være på den sikre siden.

Er det noen som vet mer om det?

Skrevet

KaWi,

I artikkelen jeg leste sto det at knallgult førte til mer gråt hos barn og økt agressivitet hos voksne. Grunnen var visst at man fikk økt metabolisme. Det sto heldigvis også at duse pastellutgaver av gult ikke hadde en så stor effekt, så dere kommer sikkert ikke til å merke noe til det.

Jeg googla "colors nursery yellow crying" og fikk masse treff på det, så du kan jo sjekke det ut selv om du vil. Men som sagt så gjelder det ikke i samme grad når gulfarven er dus, så det kan sikkert være det samme. :-)

Skrevet

er ikke helt ferdig enda selv om poden er 11mnd allerede. dette rommet er foreløpig vårt soverom, vi bare venter på å bli ferdig med det nye rommet til eldste så vi kan flytte inn på han sitt gamle. først da får lillemann eget rom. men vi har hvertfall planen klar!!

veggene er i fargen nevada(beigeaktig) - gulv/taklister, dører og møbler er kritthvite. gardinene er dusgrønne. tepper, gardiner, puter og annet stoff skal gå i brunt/grønt/beige. rommet skal lives opp av fargerike stoffdyr og morsomme bilder på veggene i tillegg til kurver og andre morsomme barneting;)

Skrevet

Enda bra det var knallgul, for det er det gudskjelov ikke! =D Skal sjekket det ut, og takker for tipset, men nå er det loppekassa som venter på oss her, sliten etter en laaaang dag =)

Så god natt og sov godt! =)

Skrevet

Vi har et rom med helt hvite vegger og møblene på rommet blir også hvit.

Synes dette kan bli litt kjedelig jeg da. Noen forslag til hvordan få det litt freshere? Selvfølgelig med gardiner ol, men noen andre kreative forslag?

Skrevet

Engelixe,

Mange i denne tråden har valgt å holde barnerommet hvitt for å lettere kunne variere hvordan det ved hjelp av møbler, tepper og diverse dekor. Jeg synes det er en kjempegod idè. Selv kommer jeg nok til å bryte opp den lysegrønne fargen vi nå har valgt ved hjelp av en ti cm. bred bord langs toppen av veggen. Jeg har også sett folk bruke malingsjablonger for å bryte opp ensfargede vegger, og det ser kjempebra ut! Men du kommer også langt med å velge et tema eller en farge eller to som går igjen i møbler, laken, gardiner og annen dekor. Hvis du søker på "nursery" på nettet så vil du finne mange nettsteder med gode forslag.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...