Gå til innhold

Nattskrekk?? (samme som søvndebatten)

Anbefalte innlegg

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Mini på snart 7 mnd har det ikke så greit om nettene for tida. Etter å ha sovet 1-2 timer "våkner" han hylgråtende og fortvila. Skrev våkner med hermetegn, for that's just the thing; han virker ikke våken.

Vi har forsøkt å trøste han nedi senga, putta inn smokken og sunget - for så å plukke han opp og bære på han mens vi synger/bysser/rugger/stryker... - for så å gjøre et forsøk med amming for å roe han ned - for så å tilslutt ta han med ut av rommet og til stua for å "vekke" han. Han er utrøstelig mens han er i denne tilstanden, og eneste løsning har så langt vært å vekke han - det er det eneste som hjelper.

Det går greit å få han til å sovne etter at han har roet seg ned. Men det varierer veldig hvor lenge har blir sovende, noen ganger er det på'n igjen etter bare 5-10 minutter.

Han kan ha alt fra 1 til 7 slike anfall i løpet av ei natt, og det er slitsomt!

Men HVA er dette? Det stemmer fullt og helt med kjennetegnene for nattskrekk, men det skal ikke være mulig før barnet er 2 år gammelt. Så hva er det da?

Noen som har erfaring med dette?

- Vekke eller ikke vekke? - Trøste eller ikke trøste?

Hjelp......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo prøve å gjøre det som er anbefalt ved nattskrekk, og se om det hjelper? Fant dette da jeg googlet litt:

"Ikke forsøk å vekke det eller berolige barnet, hindring av bevegelsene kan forsterke utbruddet. Tenn i stedet nattlampen og hjelp barnet tilbake til søvnen ved å legge det forsiktig og bestemt ned i sovestilling."

Skrevet

jeg fikk beskjed fra helsesøster (i tilfelle vi skulle oppleve det, men vi har sluppet heldigvis) som hadde en sønn med nattskrekk at det beste var å ikke gjøre noe særlig siden barnet ikke selv er klar over hva det gjør (som jeg forstod det) og heller ikke husker det når han våkner.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Ok, jeg må vel bare stålsette meg og bli liggende i egen seng som tilhører i stedet for å prøve og trøste han....uff, blir ikke enkelt, det høres jo helt grusomt ut - høres ut som han har det kjempevondt. Stakkar! Håper dette er noe som går over snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...