Kvinne22 Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Er i dag 6 + 4 dager på vei. Begynnte som ped. leder i barnehage for et par dager siden. Dette er på småbarnsavdelingen og innebærer mye løfting, mange kan ikke gå selv. Og det nytter ikke med løfteteknikker når man løfter dem opp og ned av stoler, vogner, stellebord osv. Kan det være farlig med for mye løfting? HAr ikke så lyst å si fra til jobben enda at jeg er gravid. men bør jeg det da?
Tweak Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 Jeg lurer på det samme, men på grunn av oppussing hjemme og ikke jobben. Hvor tungt kan jeg løfte? Er det ok med flere middels tunge løft over en kortere periode? Mye som skal bæres frem og tilbake...
Underveis --> Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Det er ikke farlig å løfte. Bare pass på ryggen ;-)
Kvinne22 Skrevet 4. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2008 okei, takk for svar:) ble bare bekymret fordi jeg leste på nettet en plass at mye løfting kunne føre til misdannelser på fosteret eller spontanabort fordi det ikke er festet så godt i begynnelsen.! er dette bare tull? legen min sa jeg burde slutte å lese på nettet fordi her stod der veldig mye rart, så kanksje jeg bør det. Er overbekymret hele tiden.
Underveis --> Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 Nå er ikke jeg lege, men har alikevel medisinsk utdannelse, og jeg kan bare ikke for mitt bare liv forstå hva i all verden som skulle føre til misdannelser ved å bruke kroppen. I et normalt svangerskap så kan man jo være akkurat som før! Fall og slag mot magen blir også mer aktuelt når man blir større. Da kan man skade morkake og slikt. Nå, i starten, så ligger jo leieboeren veldig godt beskyttet der inne! Kanll og fall nå er mye mindre farlig enn senere nettopp pga dette. jeg spurte nemlig om hvordan det var med telemarkkjøring her i vinter da det var en mulighet for at jeg kunne være gravid. Fikk beskjed om at det var ingen fare. Og jeg tryner ofte! Nå er jeg av den ikke så veldig bekymrede typen (jeg spiste til og med parmaskinke i går *smekk på finger'n*), og jeg løfter det jeg må løfte. Har også tenkt meg på en fjelltur utpå høsten, og da må jeg bære sekken min selv, og da er nok magen til stede også. Ser ikke problemet i det hele tatt. Eneste jeg vet er at løfting kan gjøre bekkenløsning verre dersom man er laget av det. Men nå er jo all bevegelse pyton dersom du har det *krysser fingrene for at det ikke skjer*. Det jeg derimot kan se som et problem er at man senere i svangerskapet, når mangen begynner å bli tung, og om man i tillegg har en livmorhals som begynner å gi etter, så kan tunge løft gi ekstra trykk på denne slik at den blir svakere. Magemusklene jobber jo veldig når man løfter. Svak livmorhals kan føre til for tidlig fødsel. Men det er jo lenge til ennå. Nå lever jeg rett og slett som jeg pleier. Minus røyk og alkohol. Er forøvrig selv 7+5 i dag.
Engodmagefølelse Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 Har hørt at man kan løfte så sant det ikke er så tungt at man må holde pusten. Da kan det bli for lite oksygen og være til skade. Men er nok greit å bruke sunn fornuft. Er det ubehagelig er det for tungt om man er gravid eller ikke.
Kvinne22 Skrevet 4. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. august 2008 okei,,, det va gode svar å høre.. da tror jeg jeg legger den bekymringen til side og prøver å tenke positivt heller! takk.
Mrs. Bouquet Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 Det er ikke fare for å pådra noen skade eller abort på fosteret. Det somer problemet med overdreven løfting og belastning er at leddene blir mykere for å foreberede seg til fødsel, og da har man lettere for å pådra seg belastningsskader.
Smock Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 Jeg trener selv en del, og har fortsatt med både kondisjons- og styrketrening etter at jeg ble gravid. Løfter med nesten like tunge vekter som før og dette går helt fint! Nå er det jo ikke direkte styrketrening du gjør på jobb, men mange av de samme reglene vil jo gjelde her også... Hovedregelen ved løfting er at en ikke bør løfte tyngre enn at man kan puste uanstrengt hele veien. Holder du pusten oppstår det økt buktrykk i magen som fører til litt ekstra press på indre organer, og dermed noe mindre blodgjennomstrømming. Dette vil man jo helst unngå å gjenta over en lengre periode. Prøv å ha litt fokus på teknikk og pust når du løfter så går det nok helt fint Greit å tenke litt ekstra på å ha magelåsen på (trekk navelen bakover mot ryggsøylen) slik at du ikke overbelaster ryggen - så får du jo også litt ekstra trening på de indre magemusklene samtidig
passilurken Skrevet 4. august 2008 #10 Skrevet 4. august 2008 jeg fikk beskjed av legen min at det er bare til å løfte. har selv et rimelig fysisk yrke og fikk beskjed om at det ikke var noe problem før magen ble så stor at den var til hinder for meg. dessuten har babyen bare godt av at vi løfter litt og får opp blodsirkulasjonen. mer oksygen i vårt blod, mer oksygen til babyen:) tenk bare på hvordan det var før i tiden! det var ikke snakk om at bondekoner kunne sette seg ned og slappe av! der var det bare til å stå på. tror vi gravide i dag bekymrer oss alt for mye. vi leser om andre som har hatt et problem eller to, og begynner å tenke at "oi, har jeg også det?" så så lenge vi ikke har problemer, tror jeg vi skal gjøre oss selv den tjenesten å ikke tenke oss syke:) men jeg skal være den første til å innrømme at det ikke er lett:) enkelte dager må jeg rett og slett la vær å lese noe her inne:) men så passer jo jeg inn i kategorine "over 30 og førstegangs" og vi bekymrer oss visstnok mer enn dere unge og smekre damer;) jeg trøster meg med det jeg:)
EnLitenPrins Skrevet 4. august 2008 #11 Skrevet 4. august 2008 Jeg fikk beskjed om og ikke løfte jeg ! Men det er kansje pga jeg har mistet før ?
Underveis --> Skrevet 4. august 2008 #12 Skrevet 4. august 2008 Mulig. Fant en fin likde til informasjon på babyverden (beklager BIM ;-). Her er linken til noe: http://www.babyverden.no/templates/Category____2497.aspx Flere svar om både løfting og fall.
Cassie09 Skrevet 5. august 2008 #13 Skrevet 5. august 2008 jeg fikk også beskjed at jeg bare kunne løfte. men den siste tiden har jeg begynt å få vondt nederst i magen når jeg løfter. Har en jobb som bare handler om løfting egentlig, så kommer egentlig litt til kort :/ Men når jeg begynner å få vondt så sier jeg stopp.. da tør jeg ikke mer.
Madelene Skrevet 5. august 2008 #14 Skrevet 5. august 2008 arbeider i ambulansen og har fått beskje om at jeg kan jobbe som før:-) å der er det mye løfting! men jeg skulle styre meg unna dei aller verste løfta, evt få litt hjelp.
Dodlimammatil2 Skrevet 5. august 2008 #15 Skrevet 5. august 2008 Likte det innlegget om "gamledager". Tenk når de sto med ræva til værs og høstet poteter, var ikke noe hvil å få for det om en var gravid :-) jeg må jo si at å jobbe i barnehage er en av de beste jobbene en kan ha når en er gravid, i følge jordmor, lege og fysioterapeut i vår kommune... Bare en ikke gjør noe som er vondt, så skal det nok gå greit :-)
VIL ha nr.2! Skrevet 5. august 2008 #16 Skrevet 5. august 2008 madelene? jobber du i ambulansen? gjør j også skjønner du. men hvor jobber du? og hvordan praktiserer dere d når du kommer lengre ut i svangerskapet? Vi har nemlig startet med d nå at ved 3 mnd på vei, er arbeidsgiver pliktig til å finne alternativt arbeid til deg...
Mia29 Skrevet 6. august 2008 #17 Skrevet 6. august 2008 Til deg som pusser opp bør du vare forsiktig. Maling og lim osv. er ikke særlig bra pga gassene. Mannen min og jeg har i alle fall konkludert med at dersom dette går bra (5uker + 6 dager i dag) må han male de siste listene alene en helg hvor jeg reiser bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå