Gå til innhold

bilstol eller bag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg gikk tur med bikkja mi og så dukka det opp et spm som jeg bare måtte få spurt om.

Vi har ca 3 timers bilkjøring fra vi tar av fra sykehuset til man er hjemme. Og i den forbindelsen lurte jeg om det er best med bilstol, eller bag med sikkerhets nett over?? Man leser jo så mye om at små babyer skal helst ligge og ikke sitte de første mndene..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilstol er mye sikrere.

Legg heller inn noen pauser der babyen kan få strekke seg og ligge litt. F.eks en liten tur i vogna og litt amming/flaske undervegs så går det nok fint :-)

Ev. går det visst an å låne slik boxette på endel helsestasjoner, og de er vel hakket tryggere enn bag med nett men ikke like gode som stolene.

Én tur er uansett ikke "avgjørende", så jeg hadde gått for stol.

Skrevet

Jeg ville hatt bilstol og heller tatt noen pauser innimellom jeg...mye sikrere enn bag og nett.

Skrevet

jeg skal ha stol, har aldri vurdert bag. bilstol er mye sikrere. gjør heller som tingeling sier, ta et par pauser undverveis så babyen kan få pupp og bevege seg litt, og skifte stilling.

Skrevet

Etter min mening er bag kun et alternativ om en må frakte barn som av en eller annen grunn ikke kan bruke bilstol, babyer med enkelte helseproblemer.

Skrevet

bilstol!!!!! bilstol bilstol bilstol!!!

bag med nett er livsfarlig selv om det enda er lovlig. uforsvarlig spør du meg.

og ja, babyer skal helst ligge men i bilstolene i dag så er det forholdsvis god liggestilling. eller så mye liggestilling som er forsvarlig så klart. det er nemlig en sannhet at jo rettere de sitter i bilstolen jo mindre belastning blir det på hode/rygg dersom man skulle være uheldig å kræsje.

de skal så klart ikke sitte i samme stilling så lenge som 3 timer. det dere må gjøre er å stoppe hver halvtime eller så og ta ut babyen så den får strekt seg litt. 5min. holder fint;)

Skrevet

strekke/pause seg hver halvtime?! himmel og hav, den turen blir da å ta dobbelt så lang tid for ikke å snakke om at dette sannydeligvis bli i januar 09. Og den strekninga vi kjøre er det heller ikke slik at vi kan stoppe hver halvtime. Skjønner jo at man må i allefall stoppe kanskje mellom 30-60 min. Tenkte kanskje bag for denne eine gangen, eller at vi både har bag og bilstol.

Skrevet

www.sikringavbarnibil.blogspot.com

Bag med sikkerhetsnett burde vært ulovlig for lengst!

Skrevet

da jeg var innom torshov her om dagen, så så jeg et genialt bilsete....

det var elt flatt, slik at barnet blir liggene rett i ryggen!! tror jeg vil ha et sånt viss jeg er så heldig å få et barn til:)

Skrevet

Så lenge barnet sover skulle det holde å ta 1 pause på de turen. Holder nok at du tar den ut av bilsete og mater eller noe.

Skrevet

Jeg hadde definitivt valgt bilstol. Bag med nett er så vidt jeg vet ikke lenger tillatt i sverige, og etter å ha sett en video på youtube hva som kan skje med bag burde det ikke vært tillatt lenger. Barnet ligger helt løst og man sikrer jo barnet sitt i tilfelle man skulle komme ut for en ulykke - sannsynligheten er liten men dog...

Jeg hadde valgt bilstol og heller lagt inn et par pauser. Men ikke så mye som hver halvtime, det tror jeg ikke er nødvendig. Det er jo ikke slik at dere skal kjøre 3 timer hver dag. Det er ryggen som er problemet, men den tar ikke skade av en tur - tror nå jeg da :)

Skrevet

Dette spurte jeg også om innpå her for en stund siden, å kom frem til at bilsete var det jeg ville velge (vi har ca 6 timers tur for å besøke foreldrene mine).

Fikk etterpå også bekreftet på Babyshop at bilsete var best. Tenk på hvor sammenkrøllet barnet ligger i magen du!! :)

Skrevet

selvfølgelig bilstol.

Skrevet

Vi har ca 4-5 timer hjem i bil fra sykehuset, og har aldri vurdert noe annet enn en ordentlig bilstol! Vi tar heller pauser innimellom, hvor ofte får vi vurdere når vi ser hvordan babyen reagerer på kjøreturen. Tror ikke vi trenger stoppe mer enn 2-3 ganger på turen, men vi får se.

Jeg har ikke sett videoene det blir referert til, men man kan jo selv forestille seg hvordan en løs baby blir slynget rundt inne i bagen i tilfelle en kollisjon. Se for deg f.eks. en sidekollisjon, hvor babyens hode kan risikere å måtte ta hele støyten!!! Da vil jeg tro løpet er rimelig kjørt... Det er livsfarlig å tro at "men det skjer sikkert ikke noe på den ene turen" - man kan like gjerne kræsje på vei til prixen som på langtur. Man har jo på seg sikkerhetsbeltet uansett, det samme mener jeg må gjelde for barnesikring, bare i enda større grad.

Stolen som de ble snakket om lengre opp i tråden, som kunne legges helt flat, går jeg ut fra er BeSafe IziSleep? Den kan IKKE legges flat mens man kjører i bilen (viktig!), men når den tas ut av bilen, kan den legges flat i ryggen.

Skrevet

Da e den saken grei :) hvis man da ikke blir å ta noen annen form for transport, som fly eller båt... den tid den sorg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...