Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Er dere enige der? Jeg mener det må bli litt mer likt innenfor det feltet der. Hvorfor skal de som adopterer betale så mye egenandel og assistert befruktning har bare en liten egenandel. Det er store forskjeller der og det blir egentlig urettferdig. Enten må alle få dekket eller så må ingen få det. Og hva med aborter? Er det ikke på tide å innføre egenandel/full betaling på det? det er jo heller ikke noe Det synes jeg er feil at staten skal sponse opptil 3-4 ganger for noen personer. Det er jo forsåvidt(i de fleste tilfeller) ikke noe helseproblem vi andre skal være med å dekke..
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 De som ikke kan få barn bør slå seg til ro med det, og heller adoptere andres barn. Derfor bør de som er smarte nok til å adoptere få mer støtte!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Nei det er jeg ikke enig i. Det er så mange grunner til at folk kan ha vanskeligheter med å bli gravid. Ikke enig i at man skal "betale" for aborter heller. De fleste betaler det allerede ved at de enten betaler skatt eller kommer til å betale skatt i veldig mange år. Da har man allerede betalt for det helsevesenet vi har. Adopsjon kommer ikke inn under helsevesenet.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 synes folk godt kan få støtte til å finne ut av hvorfor de sliter med å få barn, men er enig i at ass. befruktning bør være ut av egen lomme
Dunder Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 Jeg skjønner godt at det oppleves som urettferdig at det er så mye dyrere å adoptere enn å få assistert befruktning. Begge deler handler jo om å få hjelp til å få barn dersom det ikke går helt av "seg selv". Samtidig må vi tenke på at det går en grense for hva Staten kan finansiere. Det blir jo fryktelig dyrt etterhvert hvis man få økonomisk støtte til ALLE problemer man har.. Samtidig er det samfunnsmessig viktig at folk "reproduserer" (ikke nødvendigvis biologisk) seg, så myndigheten bør også ha et ansvar. Det bør kanskje vurderes å minske støtten til assistert befruktning, og øke støtten til adopsjon, så blir det mer rettferdig. Synes det blir et tilbakesteg for kvinnesaken dersom kvinner må betale for abort. Det må to mennesker til for å bli gravid, men det er bare den ene personen som må ta støyten, både helsemessig og emosjonellt, og da i tillegg økonomisk dersom det blir slik du foreslår.
malingus Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 Helt enig i at støtten burde fjernes, mulgens helt, men ihvertall mesteparten! Syns folk snakker om det å få barn som en menneskerett. Og det er det jo langt ifra! Til alle tider har det vært en andel mennesker som ikke har kunnet blitt gravide. Sånn er det bare! Om noen har et så sterkt ønske om å få barn, syns jeg de burde adoptere. Og egenandelen i forhold til adopsjon bør bli mye mindre! Får liksom føleksen av at folk ikke syns det er "godt nok" å adoptere! Det skal være en eget "kjøtt og blod". Utrolig tåpelig! Om kvinner selv skal måtte betale for abort? Jeg vet ikke. Jeg syns på en måte det. Det vil for meg dreie seg om å ta konsekvensen av det man har gjort og at man virkelig tenker seg om før man gjør det. Har jeg råd til det, eller kan jeg like gjerne få ungen?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #7 Skrevet 4. august 2008 Jeg synes at de som adopterer skal ha nøyaktig like mye i økonomisk støtte som de som får støtte til assistert befruktning. Diskriminerende ellers!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 Hadde vi hatt et helsevesen uten andre store utfordringer, i en verden uten annen større lidelse og nød, hadde det vært greit for meg at staten betalte for assistert befruktning. Nå synes jeg ikke det.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 Det norske helsevesenet betaler ikke engang kreftoperasjoner i utlandet, som hjelper enkelte kreft pasienter. DET synes jeg de skal! Og da er det snakk om liv eller død.
Mrs. Bouquet Skrevet 4. august 2008 #10 Skrevet 4. august 2008 Nå står det jo lange køer for å få adpotere, det vil ikke hjelpe særlig på befolkningsveksten at man øker støtten til adposjon. Det frigis ganske få barn til adposjon, derfor de lange køene. De fleste par som adopterer har like mye rett til å få assistert befruktning, så det er jo ikke slik at man får støtte til det ene eller det andre. Mange som går for adposjon har allerede brukt opp kvoten sin for statsstøtte til assistert befruktning. Det er ikke diskrimierende da det er to forskjellige ting.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #11 Skrevet 4. august 2008 Abort kan man få betale for ja. De som tar abort har jo selv satt seg i den situasjonen.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 4. august 2008 #12 Skrevet 4. august 2008 Man betaler jo for aborten gjennom skatt, det går faktisk innenfor helsevesenet. Ellers har jeg ikke så mye anelse på hvor mye som blir gitt av støtte når det kommer til ass.bef. eller adopsjon så det har jeg ingen mening om. Syns det er flott at så mange vil adoptere slik at barn som ikke har foreldre blir tatt vare på. Og følelsen av at et barn sparker inni magen din skjønner jeg virkelig at kvinner vil ha og derfor velger ass.bef. Det er jo også utrolig vanskelig å adoptere, man blir jo sjekket med tanke på økonomi/samliv osv. Så det blir feil å si at folk som sliter med å få barn ikke skal få hjelp til det dersom det lar seg gjøre, for de kan jo bare adoptere.
Lacey*har fått erta Skrevet 4. august 2008 #13 Skrevet 4. august 2008 Mener dere da at de som dessverre mister barnet sitt i en MA eller SA og har behov for en utskrapning også skal betale? Det er jo en abort det også, selv om den ikke er ønskelig.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #14 Skrevet 4. august 2008 Det var da en veldig teit ting å si. Mange blir gravide når de bruker prevansjon og noen blir voldtatt.
Mrs. Bouquet Skrevet 4. august 2008 #15 Skrevet 4. august 2008 Det er tydeligvis slik at de aller fleste her ikke har særlig peiling på adposjonsprossesen. Jeg har heller ikke detaljer, men jeg har hatt lyst til å adoptere det siste barnet vi ønsker oss fordi jeg har tenkt som så at vi da hjelper et barn som allerede er født. Men slik er det ikke, det er for få barn som blir frigitt til adopsjon til Norge slik at mange som ønsker å adpotere sitter å venter i mange år før de endelig får tildelt et etterlengtet barn. Etter at jeg fant ut det har jeg slått i fra meg tanke på å adoptere selv, og heller la sjansen gå til dem som ikke kan få barn selv.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #16 Skrevet 4. august 2008 oi oi oi... stakkars dere. Ble dere provosert av utsagnet om abort??? Det er vel like teit å si det som å si at man ikke skal få hjelp til assistert befruktning. Og det at det "ikke er en menneskerett å få barn" er det dummeste utsagnet noensinne! Mennesker er nemlig laget for å formere seg.
malingus Skrevet 4. august 2008 #17 Skrevet 4. august 2008 Nei, det er overhodet ingen menneskerett å få barn! Mennesket er skapt slik at det kan formere seg, men det betyr ikke at alle må, eller har krav på å få formere seg! Mener du da også at enhver singel person som ikke finner en passende partner å få barn med, har rett på å bli gravide og få barn? Enkelte mennesker kan bare ikke få barn, av ulike grunner. Trist, men sant! Skjønner at det er en belastning for den det gjelder og at et barn er sterkt ønsket. Men ingen har krav på å få barn! Så om de vil gå så langt som assistert befruktning for å få det til, bør de da absolutt betale det selv, jo!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #18 Skrevet 4. august 2008 Har du vært i den situasjonen selv, Malingus? Hvor du ikke kan få barn? Tror det hadde vært annen lyd i pipa da i såfall!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #19 Skrevet 4. august 2008 Ikke alle mennesker er skapt for å formere seg!!!!
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 4. august 2008 #20 Skrevet 4. august 2008 Er det dine penger som blir brukt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå