Gå til innhold

Overvektig vil bli gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 25 kg for mye å bære på. Har prøvd å slanke meg lenge, men får det ikke til for tiden. Hadde tenkt å gå ned 20 kg før graviditet. Jeg er 38 år, og må nesten sette igang med prøvingen snart.

Men er det ufornuftig å bli gravid nå? Bør jeg slanke meg først? Jeg veide det samme som nå da jeg ble gravid med mitt forrige barn. Da fikk jeg store bekkenløsningsplager. Vet ikke om det har med graviditeten å gjøre, men det er nå uansett tungt for kroppen å gå gravid når mor er så overvektig.

Har noen meninger om dette? Har noen erfaringer fra samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første som slo meg var at å gå gravid med 25 kg ekstra kan bli tungt! Da du gikk gravid sist, resulterte jo dette i store bekkenplager, og det kommer garantert ikke til å bli mindre. Nå veet ikke jeg om du gikk opp mye i svangerskapet. Men det som evt. går ann er jo å starte på G. Roede kurs ved siden av graviditeten, slik at du ikke går opp så mye?

Bare noen tanker:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Enkelt! Det er bare å dytte i seg mindre kalorier enn de du forbruker, så går du automatisk ned.

Lykke til!

Skrevet

Det kommer til å bli veldig tungt for deg om du blir gravid.

Se over kostholdet og start med å trimme litt. Bare det å gå tur en halvtime i fort tempo hver dag vil hjelpe på.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg var sånn ca i samme vektsituasjon som deg i forrige svangerskap, og jeg har en medfødt bekkenfeil som gir bekkensmerter. Nå skal det sies at jeg var veltrent, jeg svømte tre til fire ganger i uka før jeg blei gravid og fram til terminen, og jeg gikk til manuellterapeut for å få justert bekkenet mitt to ganger i uka gjennom hele graviditeten. Blei tidlig sykemeldt, men det var også pga ustabilt blodtrykk og hodepine.

Var egentlig i bedre form som gravid enn som ikke gravid, det var ikke tungt, fikk ikke så stor mage, og fødselen blei igangsatt to uker før termin pga bekkenet mitt og at gutten min hadde stort hode. Fikk en lang og slank gutt på nesten 52,5 cm og 3760 gram. La på meg bare fem kg under graviditeten og er nå slankere enn noen sinne. Kiloene bare rant av meg mens jeg var gravid, uten at jeg spiste mindre enn før. Og jeg som aldri tidligere har klart å slanke meg med hell! Er vel nå ca ti kg lettere enn jeg var før jeg blei gravid og gutten min er elleve måneder!

Synes du skal begynne å prøve, og ikke tenke så mye på vekta. Prøv å gå mer, gå trapper fremfor å ta heis, gå til butikken, er ikke så mye som skal til. Anbefaler også vannaerobic og svømming for bekkenproblemene dine, det kan du holde på med i hele svangerskapet.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...