Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Vi har slitt med å finne navn til jenta vår som er ventet om 4 uker. Så kom vi endelig over et navn som begge liker, det var faktisk mannen som foreslo å kalle henne det. Nå klarer jeg ikke tenke på henne som noe annet enn det navnet, det danker liksom ut alle de jeg hadde tenkt på tidligere. MEN - ei venninne av oss fortalte meg en gang at når hun får en datter så skal hun hete dette. Min mann visste ikke dette. Hun er gift, men etter 2 år med prøving har de enda ingen barn. De skal vel starte opp med utredning til høsten, men det kan jo ta en stund før de blir gravide, og det er jo ikke garantert at de får jente. Og det gjør vel ingenting om barna har samme navn hvis det skulle komme til det, blir jo ikke samme alder og hvem vet om vi da bor i samme by. Eneste løsningen er vel å snakke med henne om dette, men lurer på hva dere tenker om saken?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 Velg det navnet dere synes er penest. Hvis venninnen din en gang skulle kalle sitt barn det samme gjør ikke det noe. Ingen har førsterett på et navn.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Jeg ville snakket med henne om hun var en nær venninne av deg... Min søster holdt på å ta mitt barnenavn til først barnet sitt, hadde glemt hvor de hadde hørt det. Jeg måtte si til henne at jeg ikke ønsket at de skulle bruke det. Selvom ingen kan eie navn, så synes jeg likevel at det er feil av deg å ta navnet når du vet at hun ønsker å bruke det. Det føles sikkert ille nok for henne at hun ikke blir gravid om ikke du skal ta barnenavnet hennes i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 Men hvorfor er det feil? Er vel like feil at venninnen skal "ta" det? HI visste jo ikke om at de skulle bruke det, og hadde mer eller mindre bestemt seg for det. Det gjør da ingenting om de heter det samme heller.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 HI her. Jeg kommer nok til å prate med henne. Hun er ikke en veldig nær venninne av meg, men vi omgås jo. Liker ikke misstemninger, så kommer til å høre hva hun synes. Av erfaring vet jeg at mange ikke velger de navnene de "hadde førsteretten på" likevel når det kommer til stykke. Det hadde vært surt. Får prate med henne, ville bare høre om jeg var et grusomt menneske som vurderte dette.
Trollkatt Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 Hadde hun vært gravid og visst at de skulle få jente, hadde det jo vært en helt annen sak. Dessuten er det vel ganske vanlig å ombestemme seg underveis, så det er uansett ingen garanti for at hun noen gang kommer til å bruke det, om hun skulle få jente - som det heller ikke er noen garanti for. Det med navn er så vanskelig, synes jeg, at når man har funnet et navn man liker veldig godt, så kan man ikke ta all verdens hensyn. Det er jo alltid noen andre som heter det samme uansett. Du er ikke et grusomt menneske
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #7 Skrevet 4. august 2008 Jeg hadde blitt utrolig lei meg om det var jeg som var venninna di,men liker du navnet,så... Vi brukte 2 år på å bli gravide med jenta vår(mistet et par ganger m.m),og hadde navnet klart i 2,5 år før hun kom til verden. Var supernervøs i de årene for at noen av de vi kjenner skulle "ta" navnet,var mange som fikk barn den tida,men heldigvis var det ingen som valgte det! Hadde aldri fortalt det til noen,så hadde jo ingen "rett" på det,men. Vet at når man har nevnt navn til folk,så er det lett for at de også faller for det,og da vil det jo være første mann til mølla. Jeg ville funnet et annet,for dersom dette er ønskenavnet til den barnløse venninna di,så kommer hun til å bli utrrolig lei seg.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 De er ikke så superopptatt av å få barn sånn med det samme, iallefall det de sier, men man vet jo aldri. Prøvde å ringe henne nå, men kom ikke gjennom på tlf. Sendte en mld der jeg sa at jeg gjerne ville prate med henne ang dette med navnevalg. (Hun vet at vi vurderer navnet) Så får vi se da. Blir veldig lei meg hvis vi ikke kan bruke navnet, men samtidig er det viktig å ikke såre noen. Man skal ta menneskers følelser på alvor. HI
Dunder Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 Så lenge hun ikke sa navnet til deg først, så kan hun ikke gjøre krav på det. Jeg opplevde det samme med navnet på datteren min. En venninne sa etter at vi hadde bestemt oss at det var yndlingsnavnet hennes. Nå er hun ikke en av mine aller nærmeste venninner, og hun har ingen planer om barn med det første. Jeg spurte ikke engang om det var greit. Vi hadde jo allerede bestemt oss.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #10 Skrevet 4. august 2008 Jo hun hadde jo nevnt det tidligere en gang vi pratet om navn. Men min mann visste ikke det, og det tok meg litt tid å huske det også. Så jo, hun hadde sagt det før vi "bestemte oss". Derfor skal jeg prate med henne. HI
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #11 Skrevet 4. august 2008 Jeg har sagt siden jeg ble gravid at om jeg får ei jente så skal hun hete Leyla. Nå fikk vi vite på ul at det mest sannsyneligvis blir en gutt. Så kom venninna mi og sa at hennes, som skal bli født i februar skal hete Leyla om det blir jente. Jeg føler liksom at hun tok fra meg det navnet, men jeg kan da ikke nekte henne! Kanskje hun hørte at jeg sa det navnet og så likte hun det så godt også. Det jeg reagerte på er at hun sa det på en måte som at det er et navn hun og mannen fant ut selv, men det vet vi jo begge to at ikke er sant. Jeg ble irritert da sønnen min ble født sist, vi valgte et navn som ingen i familien til mannen min har, så kom fetterern og ga samme navnet til sin sønn 1mnd etter Ikke det at vi ser de så ofte da, siden de ikke bor her, men de kunne vel funnet et annet navn?! Letteste er vel å finne en måte å si det til venninnen din på.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #12 Skrevet 4. august 2008 Da min svigerinne fødte sin datter var jeg tre mnd på vei. Meg og mannen hadde bestemt navn på vår baby dersom det ble jente. Da min svigerinne ringer meg for å høre hva vi synes om hennes forslag til navn på sin datter "utbryter jeg "å nei... det er jo det vår datter skal hete". Men så summet jeg meg og sa at hun selvsagt bare måtte ta det navnet da vi ikke visste kjønnet på vårt barn. Jeg er veldig glad for det i dag da det viste seg at vi fikk en gutt. Jeg kjenner også en som ga samme navn til sin sønn som en venninne av henne hadde gitt sin. Det var 4 år mellom barna og de bodde på hver sin kant av landet. Venninnen følte seg bare smigret over at hun ville gi barnet det navnet. Så bare hør med henne du.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #13 Skrevet 4. august 2008 jeg hadde og et sånt navn, får jeg jente skal hun hete maria vel vel, vi fikk tilslutt jente og hun heter ikke maria :-) ikke alltid en velger det som en alltid hadde tenkt
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #14 Skrevet 4. august 2008 Takk for innspill. Det var ikke noe problem for venninna mi, så da har vel snuppa vår endelig et navn HI
fumlis og skrikerungene Skrevet 4. august 2008 #15 Skrevet 4. august 2008 Ei av mine beste venninner fikk en sønn for få dager siden, og han skal hete det samme som min sønn... Hun kom til meg og spurte hva jeg syntes (Ikke om min godkjennelse, hvorfor skulle hun)?? Synes ikke det er noe problem, men folk jeg har sagt det til sier at det er så dårlig gjort osv.. Why??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå