Gå til innhold

Hvor mye skal vi redusere barnehageplassen til lillegutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ah for en teit overskrift.... jaja....

Vel jeg går jo ut i svpermisjon over nyttår. Så da tenke vi at vi skulle redusere plassen til sønnen vår i bh. Han har full plass nå å det er jo litt drøyt når jeg skal gå hjemme syns vi! :) Men jeg vil beholde plassen for han trives så godt der!

Forslag til hvor mange dager han skal gå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvis du reduserer plassen han så, så kan du vel egentlig ikke være sikker på å få full plass igjen senere?

Men av erfaring så er full plass gull verdt når man er hjemme med liten baby. Mesteparten av tiden vil jo gå med til babyen og ikke til største ungen... Min hadde det ihvertfall bedre i barnehagen når jeg fikk babyen min. Nå er hun snart 6 mnd og storebroren går fortsatt full tid pga han kjeder livet av seg hjemme sammens med oss.

Skrevet

Kommer litt ann på hva deres behov er da, men vi valgte å ha 50% bhgplass til eldstemann når vi fikk nr. 2. Syntes det var koselig å være hjemme med begge to den perioden, samtidig var det greit å sende eldstemann i bhg de få dagene han gikk der for der fikk han noen på egen alder å leke med. Da var eldstemann 2,5 år.

Nå som vi har fått nr. 3 er gutta mine så store at de er i skolen så da har vi ikke det dillemaet lenger, men hadde nok valgt å gjøre det på samme måte hvis det hadde vært aktuellt.

Skrevet

Jeg lar tulla fortsette 100% hos dagmamman. Om det ikke er økonomiske grunner for å holde ham hjemme ville jeg fortsatt med 100%, du trenger jo ikke ha ham i barnehagen hver dag hele dagen.....jeg/vi kommer helt sikkert til å holde henne hjemme noen dager samt levere/hente tidlig. Vi venter barn nr. 2 nå i august. Hun er 2 år.

Min venninne har nå en på 2 år og en på 2 mnd, hun synes det er fantastisk å sende 2 åringen i barnehage. En annnen venninne som har litt større barn på 4,5 år samt en liten fikk barnet velge selv, hun ville da heller gå i barnehage enn å være hjemme sammen med mamma og babyen DET ble kjedelig sa hun mye morsommere å leke med barna i barnehagen.

Skrevet

ville helt klart beholde 100%

gjorde det selv og angrer ikke...er slitsomt med en abby i hus..storebror har hatt mange dager fri og korte dager, men han får velge selv og det er deilig for både liten og stor

Skrevet

Ikke reduser den noe som helst:) Alle mulige rare ting kan skje, det kan hende du blir utslitt, får en unge som har kolikk, som ikke sover om natta osv. Da kommer du til å sette veldig pris på full barnehageplass:)

Skrevet

Jeg ville beholdt to eller tre dager. Det er deilig å ha størstemann også hjemme litt. Det er ikke kjekt å sende han avgårde hver dag og ikke få tid til å nyte permisjonstiden også med han.

Antagelig vil jo baby sove i flere timer på dagen og du vil kunne kose deg med størstemann også. Men noen dager kan jo være godt for både han og du at han er i barnehagen

Skrevet

Vi reduserte med 1 dag, sånn at han gikk 4 dager i uken. Hadde korte dager, var der oftest kun i kjernetiden. Men kunne godt hatt ham hjemme 2 dager i uken. Mer enn det ville jeg ikke tatt ham ut for da går de glipp av så mye som skjer i bhg.

Fant etterhvert ut at det ikke var så mye å spare på å kutte den ene dagen, så vi søkte ham inn fullt igjen etter 6 mnd. Da ble det mye mer fleksibelt. Holdt ham fortsatt hjemme 1-2 dager i uken, men da kunne vi velge selv hvilke dager han gikk. Passet på at han fikk med seg kjekke turer, aktiveter og bursdagsfeiringer.

Lot ham også bestemme litt selv hvilke dager han ville gå og ikke.

Skrevet

Jeg er hjemme i permisjon, men storebroren har allikevel 100% plass. Gir han en fridag hjemme nå og da, samt at han ikke har så lange dager (09:00 - 15:30). Har han hjemme når det passer meg og ser samtidig på hva de skal gjøre i bhg så han ikke går glipp av turer osv. Deilig å ha 100%, noen dager er man trøtt og sliten og da har storebroren det bedre i bhg.. ;o)

Skrevet

Guttongen her hadde 50% plass i bhg da lillemor ble født. DEtte fortsatte han med hele høstsemesteret. Etter jul økte han til 60% pga han trengte endel pedagogisk oppfølging, bla logoped 1 dag pr uke. Jeg syns det var herlig å slippe å kjøre til den logopeden, men at hun kunne komme i bhg. Vi trivde veldig godt med den løsnmingen. Noen dager ville han avgårde tidlig slik at han fikk spise frokost sammen med de andre barna, andre dager spiste han hjemme med oss og dro til bhg etterpå. Men hente ham tildlig var bare å glemme. Da ble han rasende!

Anbefaler å gå for 50% plass. 2 dager annenvher uke og 3 dager annenhvr uke. Fungerte flott ofr oss.

Datteren min har nettopp fått nr 2, og eldste hennes på snart 3 går i 100%, men det er flere dager at de ikke kommer seg til bhg før kl er 11! Har faktisk hendt at de måtte gå hjem igjen nå i sommer pga bhg var gått på en spontan tur i området.

Skrevet

Takker så mye for mange innspill!

Syns dette er vannskeli jeg! Alt man skal gå rundt å gruble på! :)

Vi får snakke litt sammen når mannen kommer hjem, skal ta med alle innspillene herifra! :) Men jeg tror kanskje det ender på en fridag!

Kos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...