ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 ...vi har så lyst å bygge oss et hjem ! men, d er de her pengene da... har sett på en del sånne 'ferdig-hus', å de er faktisk ikke urimlig dyre...kanksje vi har en sjans ;o) d jeg lurer på, er at d kommer jo firferdelig mange utgifter 'på siden', nå man bygger hus...kloakk, rørlegging, elektrisitet osv... hvor mye må en (veldig grovt overslag, så klart, d varierer vel en del fra hus til hus..) ca regne med, utenom selve huset?? vi er så heldige at vi har fått en tomt av familien =) noen som har peiling på detta?
gullet0305+09 Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 hei:-) Vi fikk også tomt av familien, men det ble jammen dyrt likevel. vi landet på 2,6 mill. Ett helt "ordinært" hus på 140 m2. Ikke de store luksuriøse løsningene innvendig heller. Og vi hadde en lett tomt å bearbeide så det kostet ikke så mye heller. Alt koster - og for oss sprakk budsjettet med 240 000. Så når en tror alt er innenfor god margin på budsjettet, så kommer det alltid en god del uforutsette ting... hehe.
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 4. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2008 2,6 mill?? oj ! =) dere har jammen mye penger ;o)) tomten skal vi bearbeide selv, pluss sette opp murer... men d blir vel dyrt nok uansett...;o) ser ut som om vi må sitte på puter på gulvet og spise First Price nudler en 10-12 år,men d får bare gå ;o)) vil ha hus!!! men når dere fikk prisen på huset, hva var inkludert da?? kjøkken, bad, gulv, strøm osv??? har sett på noen 'ferdighus' i div kataloger, å der står bare 'pris når huset står klart for beising'; hva er egentlig inkl da??
fru H Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 våres sprakk med ca 500tusen. Det kommer ekstremt mange ting som man ikke tenker på. Dessuten er det som er inkludert av kjøkken og bad veldig ofte det kjipeste, så man oppgraderer gjerne litt. Bare regn med at det koster mer enn entrepenøren sier, fordi det blr alltid noen endringer.
Elin snart mamma til 3 Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 hei. Vi hadde tenkt til å bygge eget hus men fant ut at det ble alt for dyrt for oss. utrolig mye ekstra utgifter som er skjulte. Støping av platen som huset skal stå på har man ikke lov feks til å gjøre selv. her må du ha inn en fagmann som står ansvarlig for grunnmuren. opparbeiding av tomten må også gjores profft der hvor huset skal stå så det ikke sklir ut. regn med ca 250 000 kr til det. skal dere ha garage koster det enda mer! I ferdighuset vi fant var det 40 punkter for lys. 40 høres ut som mye, men begynn gjerne å telle der du bor så kommer du fort fram til at det trengs mer enn 40 punkter (kjøleskap, komfyr, micro, oppvaskmaskin, lys over komfyren etc.) Nøkkelferdig hus betyr at vegger er satt opp etc. ikke at veggene har fått tapet feks. det koster ekstra hvis du vil ha noe på råveggen! Badet kommer med do, vask og oppsett for dusj. ikke fliser, men med våtromsbelegg. koster eksra hvis du vil ha noe annet. Sånn er det hele veien i allefall. skal ikke demotivere deg helt, men en budsjettsprekk er helt vanlig sa de vi handlet hus hos. Sett dere ned å sjekk priser på alt på forhånd. Lykke til
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 4. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. august 2008 koster ikke 250000 å opparbeide tomt/grunnmur... ikke her vertfall.. =) d har jeg sjekka... er også uenig med at d ville vært veldig dyrt å sette inn flere lyspunkter... =) men, klart d koster !! å med våres inntekt nå, er d langtfra sikkert at d går i boks... garasje å all annen "luxus" kan vi vertfall bare skyte en hvit pil etter første 15 åra ha ha ;p vi får vel ikke mer enn 1,5 i lån nå... å d utelukker nok ganske mye!! men kanskje vi kunne fått bygd et av de minste husene vi har sett på, å så heller satse på å bygge på senere... =) d er jo også en mulighet... jeg er ikke ferdig å studere ennå, så har ikke all verden å rutte med ennå... =) men d ordner seg vel, med tiden. skal ringe til de 'husfolka' imorgen den dag, å høre om de kan gi meg et grovt overslag på huset, rimelig ferdig, da.. hadde vært så utrolig kjekt hvis d kunne ordnet seg!!!
komplett familie Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 vi bygger hus og det kommer på underkant av 3 mill.... og vi har gjort alt grunnarbeid selv (har en mann i bransjen...) Vi tittet også på ferdighus, men det ble mye billigere for oss å få inn snekkere som har gitt fastpris. På den måten kan vi kjøpe det kjøkkenet vi vil (Ikea...) og baderomsinnredning! Husk at de som sitter på ferdighusene også skal tjene penger! Hadde jeg vært dere hadde jeg villet ventet til du er ferdig utdannet, for alt koster mer enn man tror. Det er vel ikke så morsomt å ikke få det som man vil når man endelig skal bygge et hus! Vi regnet at grunnarbeid på tomt med såle på 108m2 kom på ca 250 000, hvis vi skulle ha satt det bort. + tilkoblingsavgift til kommunen og søknader til kommunen koster også! Så vær så snill og sjekk ut alt før dere starter slik at dere ikke går på en smell..... lykke til
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 5. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2008 takker for svar!! =) ja d er klart alt må sjekkes ut...! skal begynne så fort vi "bestemmer" oss for et hus... har også mange i byggebransjen rundt oss, som vil hjelpe ... så håper at d å hjelper på litt.. saken er at bosit vår er rimlig tragisk for tiden, har vært d lenge forsåvidt, så vi ser på en måte på dette som en redning ! å da håper jeg bare at d blir d, at vi ikke graver oss ned i skitt her!! ;-/ skal begynne å ringe rundt idag lr imorgen.. så hååper jeg at d ordner seg!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå