Gjest Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Har en gutt på snart 6 år som begynner på skolen neste uke. Jeg tenkte at nå som han er så stor må han få utvidet ansvar og plikter litt mer enn han har nå. Tenkte bl.a at han skal ha ansvar for nye ting som: *Hver kveld finne frem og legge klart klær til dagen etter helt selv *Hver ettermiddag/kveld pakke skolesekken sin og dersom han skal ha bading/gym også pakke til dette - OG pake ut igjen når han kommer hjem (altså hive vått hånkle i skittentøyskurven osv) *Rydde rommet sitt en gang i uken Og litt lignende. Han har alt ansvar for å bære av etter seg når han har spist og sette i oppvaskemaskinen, henge opp ytterklærene sine skikkelig, se litt etter minste lillebroren sin når vi spør osv og får litt ukelønn for dette. Nevnte det for en venninne og hun synes det var veldig storforlangende av en så liten gutt. Hun har selv en på samme alder og jeg vet at den gutten ikke må gjøre en ting hjemme og får hjelp til alt. jeg for min del mener nå egentlig at det er hun som forlanger for lite av barnet sitt og syr puter under armene hans, men henne om det. Men, ER dette virkelig for mye forlangt av en på 6 år? Jeg synes det høres passe ut jeg...
Gulosten™ Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 Syns det høres ut som en veldig god plan for en 6-åring! Soff som er 3 og et halvt har begynt å rydde av bordet etter seg, rydde på rommet sitt, sette sko inn i skapet i gangen osv. Vi har ikke noe hun rekker opp til som hun skal henge vått tøy og sånn på, men det kommer vel:P Hehe. Foreløpig pakker hun ikke sekken sin sjøl om morran...
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Jeg syns ikke det. Jenta vår på 3 får jo også beskjed om å henge opp sekken når hun kommer fra bhg, og sette klær på plass etter seg. I bhg rydder de også tallerk, bestikk og kopp på tralla etter de har spist, så å sette det inn i oppvaskmaskinen istedet for benken ser jeg ikke noen forskjell i. Nevøen på snart 7 har pakket gymbagen sin selv (klok av skade da foreldrene glemte det 2 ganger på rad, hehe), og han har også ansvar for å rydde rommet sitt regelmessig. Svigermor har alltid gjort alt for ungene sine og min mann kan være utrolig "tungrodd" på sånne ting selv nå...
Gjest Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 Ja det er det jeg tenker også, at man gjør dem en bjørnetjeneste av å gjøre alt for dem, når skal de da lære å ta ansvar for seg selv? 3 åringen gjør også endel av det 5 åringen nå gjør, men vi er ikke så strenge med ham enda, altså maser ikke så mye på ham om han glemer seg. Synes det er sundt at de må klare litt selv jeg, selv om mamma ble veldig paff da 5 åringen spurte etter skive og jeg ba ham lage en selv (hun er sånn som alltid har sprettet opp og vartet opp), han skar opp skive og smurte på pålegg helt selv han ;-)
Gjest Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 Synes ikke det høres mye forlangt ut. Nå har jeg riktignok aldri hatt en 6-åring i hus, men med litt påminnelser fra dere foreldrene (så ikke håndklærne mugner etter ei uke i bagen, eller han vil ha på shorts i 10 speik osv.) så tror jeg det der skal gå fint. Det er jo ikke akkurat vanskelige ting du legger opp til. Vi har litt samme planen som deg, at det blir gradvis mer ansvar og oppgaver i takt med at snuppen blir eldre. Foreløpig er han bare året og kan gjøre fint lite, men han er med og rydder rommet sitt hver kveld før barnetv. Forhåpentligvis vil det bli en vane å legge lekene på plass hver kveld så blir det ett rom mindre å rydde for oss voksne ;-) Barn har ikke vondt av litt ansvar. Det gir bare en mestringsfølelse og følelsen av at foreldrene stoler nok på dem til å gi dem oppgaver og ansvar.
Alba44 Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 En 6 åring er så absolutt klar for litt ansvar, så du forlanger ikke for mye av din snart skolegutt.
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 4. august 2008 #7 Skrevet 4. august 2008 synes det hørtes ut som en kjempeplan jeg! Har selv to jenter på 5 og 7 som har endel ansvar og som klarer seg utmerket. Bla rydde rommet hver kveld, legge på plass klærne som jeg har brettet, av og til er de med og bretter selv. Går ut med søppelet og henter posten av og til om vi ber om det Mat ordner de seg selv om de står opp tidlig i helgene ( 5 åringen står opp før fuglene fiser, og synes da det er supert at hun lager seg skive selv) osv...
Gjest Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 Og av egen erfaring så er det ikke utelukkende en fordel å få sydd puter under armene. Jeg og mine søsken har aldri trengt å hjelpe til hjemme, og det merktes godt den dagen vi ikke skulle bo hjemme hos mor mer! Det henger forsåvidt i enda, i form av ekstremt dårlig tiltakslyst og troen på at ting rydder seg selv er synlig f.eks i form av at jeg ofte setter skittentøy på kjøkkenbenken og forventer at det hopper i maskina av egen vilje. Eller at jeg nok tror oppvaskmaskina mi er veldig avansert og setter ting i skapet av seg selv når den er ferdig. Det er en grunn til at jeg ikke kjører de samme metodene på min lille som mine foreldre gjorde på meg ;-)
Gjest irismor Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 Høres ut som en suveren plan. =0) Søta er 2 og hun tar med tallerkenen og koppen ut på kjøkkenet når vi er ferdige med å spise. Barn har ikke vondt av å lære seg ting. Absolutt ingen fordel å få sydd puter under armene :-(
Mamma til to tette Skrevet 4. august 2008 #10 Skrevet 4. august 2008 Høres ut som god plan. Hadde selv slike oppgaver hjemme fra skolealder og begynte tidlig å lage min egen matpakke og hjelpe til med middag, oppvask osv. Mye selv små barn kan hjelpe til med. Ikke dumt å gi barna litt ansvar og i tillegg tror jeg det er sunt at de føler at de bidrar med noe. Min nevø har aldri hatt oppgaver og det innser først nå min søster at var en dårlig ide, han er 20 år og kan knapt klare seg selv dersom han skulle flytte ut...
Mockanin Skrevet 4. august 2008 #11 Skrevet 4. august 2008 Synes det er fint at du får 6 åringen din i sving med disse tingene. Dem lærer av det og blir mere selvstendig også. 2,5 åringen vår hjelper til med å rydde av bordet når vi har spist. Selvsagt er det enkelte ting han ikke får forsøke å bære bort til kjøkkenbenken. Men sine egen tallerken og inn i mellom våre også kan han fint hjelpe til med. Det er bare snakk om å venne seg til å hjelpe til inn i mellom. Har selv også en veninne som gjorde alt for sitt barn til han var ganske så stor. Er usikker på om han nå som 13 åring rydder og støvsuger rommet sitt selv. Denne gutten var med oss på hytta for et par år siden og gjorde store øyne når gutta fikk beskjed om å rydde rommet, legge skittent tøyet sitt i poser osv. Men så ut som han syntes det var greit og gjøre det. Han reagerte ikke noe på at han selv måtte ta sengetøyet av senga si når vi skulle reise hjem. Når vi kom på hytta klarte han ikke å re opp senga så det måtte vi gjøre for han. Kanskje ikke en normal ting for en 10 åring og gjøre, men min hadde gjort det en stund alt da.
Scorpiogi Skrevet 4. august 2008 #12 Skrevet 4. august 2008 Tror jammen ta vi kan øke på litt til 7-åringen da ja!..Han rydder allerede rommet sitt jevnlig(med litt sterk påminnelse...) og tar fatet etter seg, skal henge opp klærne sine, og legge skitne i kurven. Men pakke klar sekken, legge fram klær og pakke/pakke ut gym/svømmebagen høres fornuftig ut og gå videre med.... Ber han i tillegg til å gå med søpla og å hente post jeg... Hvor mye gir dere i ukelønn?
xxxJulianexxx Skrevet 4. august 2008 #13 Skrevet 4. august 2008 Jeg har også en gutt på snart seks år. Han hadde ikke klart å hatt så mye ansvar. Han er altfor vimsete til det. Han må jo henge opp klærne sine og rydde rommet, men jeg synes han er for liten til å ha ansvar for å finne frem klær og gymtøy. Han må rydde bort etter at han har spist, men slipper å sette det i oppvaskmaskinen selv. Men det kommer jo selvsagt helt an på hvor ansvarsfull gutten din er.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #14 Skrevet 4. august 2008 Synes det høres greit ut... Om jeg skulle ha noe å utsett på noe av det så må det være "Hver kveld finne frem og legge klart klær til dagen etter helt selv"... Der ville jeg hjulpet til litt tror jeg, er ikke så greit for en 6 åring å vite akkurat hva man trenger i forhold til hvordan været blir og slikt dagen etter...
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 4. august 2008 #15 Skrevet 4. august 2008 Litt enig med Juliane her. Har en kar som blir 6 i september, og han bør nok ha oppfølging på hva som blir pakket og lett fram av klær. Men vi har planer for at han skal få ha ansvaret selv, men må vise oss hva han har tatt frem eller pakket ned slik at jeg vet at alt er med. Han er temmelig vimsete av seg. Men flink å jobbe når lysten er der. Tar mye ansvar for å passe lillesøster når jeg er f.eks på do eller henger opp klær. Han setter også inn i oppvaskmaskinen og tømmer den gjerne når den er ferdig. LEgger sammen håndklær og putetrekk etter klesvask og legger egne klær på plass i skapet. (eller på senga ofte, men da må han jo legge de i skapet før han køyer..) Helt klart en fin plan du har.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #16 Skrevet 4. august 2008 Litt sent svar, men han får 25 kr i uken nå. Vet ikke om det er lite eller mye, men vi synes det er passe for ham.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #17 Skrevet 4. august 2008 Vi kommer jo selvsagt til å følge med litt da :-) Gutten min er et svimehode deluxe, så jeg stoler ikke på at han vil huske alt, men jeg tror at det å tvinge ham til å forsøke gang på gang (og så kikke over selv til slutt) vil få ham til å lære dette og det tror jeg nok din 6 åring også vil klare om han bare får litt press på seg :-)
Vilja<3 Skrevet 4. august 2008 #18 Skrevet 4. august 2008 ups jeg må viss bli litt strengere med dattera på 8, er som regel jeg som gjør dette. Har ofte slike regler en periode men så dabber det av, jeg orker ikke mase og bare gjør det selv. Får se nå til høsten:)
*Rutletutt* Skrevet 4. august 2008 #19 Skrevet 4. august 2008 Må si meg enig med Chayenne her - veldig bra plan, men ville nok hjulpet han litt med det punktet.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #20 Skrevet 4. august 2008 Ja jeg kommer så klart til å hjelpe og veilede litt :-) Men han er alt på god vei siden han ofte finner klær selv nå på mornigen, dog han har ikke alltid like god stil, hehe... Da klarer faktisk 3 åringen seg bedre, han finner selv klær som matcher og passer til været etter å ha kikket ut, men så er 3 åringen vår også lettere pedantisk anlagt og veldig ordentlig av seg.
*Rutletutt* Skrevet 4. august 2008 #21 Skrevet 4. august 2008 Ja, min 3-åring er også ganske flink å mache, men hadde det vært opp til ham hadde han gått i t-shirt hele året, he he;o) Høres ut som om du har flinke og oppegående gutter, Alva:o)
Gjest Skrevet 4. august 2008 #22 Skrevet 4. august 2008 Klart det, de er jo verdens beste! :-) Myrsnipe jeg? Neeeeida... ;-) De er noen fine gutter, men de har jo helt klart sine sterke og svake sider de som alle andre barn. Eldstemann er nok egentlig for lat og vimsete til slike plikter, men jeg kommer ikke til å gi meg på dette for han må rett og slett læres til å ta ansvar for seg selv, men tilgjengjeld så øser han av seg nydelig komplimenter flere ganger daglig, er hjelpsom og veldig flink med små barn. Mellomste er mer ansvarsfull og ordentlig, men er også mer stille og trekker seg inn i seg selv når ting ikke går hans vei, noe som gjør det vanskelig å snakke med ham, og han er en skikkelig skøyer og kløpper med tall, jeg kaller ham for min lille revisor fordi jeg er overbevist om at det vil være et perfekt yrke for ham, hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå