Gå til innhold

Ang. brukt madrass.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo hørt at dette ikke anbefales mtp krybbedød, men hvordan er det hvis den renses?

Min søster har en dyr og bra madrass til sprinkelseng (tror det er kokosmadrass e.l. som puster og er anbefalt av NAAF). Madrassen er nå 8 år gammel, men den er nesten ikke brukt da hun fikk tvillinger og brukte andre løsninger..

Hvis jeg renser den og legger saueskinn fra nøstebarn over madrassen? Går det bra da, eller bør jeg kjøpe en ny?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke egenltig, hør med renseriet vhrodan det fungerer. Skal det være trygt for avgasser etter diverse søl (oppkast, gulp urin, søl fra drikke osv.)skal det i utgangspunktet kunne bli vasket på 60 grader. Når det gjelder lammeskinn i senga så er det en liten risiko for krybbedød. Selv hadde jeg kjøpt ny siden den i tillegg begynner å bli litt gammel, men det er meg.

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/0CD04FA53E99464EC1257367002FF6E6?OpenDocument

Skrevet

Takk for tips! Ja, kjøper kanskje ny. Er madrassene fra IKEA greie, eller bør man investere litt mer i dem? Det viktigste er vel at de er faste?

Leste linken din om bruk av saueskinn og koblingen til krybbedød. Saueskinnet fra nøstebarn er veldig kortklipt, så det er nok ikke de verste, men tror nok jeg holder meg til å ha det i vogna etter å ha lest dette. Vil ikke ta noen unødige sjanser!

Skrevet

Hvordan er det i forhold til brukte dyner? Bør de også helst være nye? Vi har mulighet til å arve dette fra kommende tanter og onkler, men hvis risikoen for krybbedød er større vil vi jo selvfølgelig kjøpe nytt.

Dynene regner jeg med kan kokes/vaskes på 60 grader? Forsvinner da denne risikoen? Takker for svar!

Skrevet

dytt

Skrevet

hva er dette med å kjøpe nye madrasser å dyner osv..er dette noe nytt fenomen eller hva skjer?

kjenner jeg blir helt oppgitt jeg..d kommer med noe nytt hver gang jeg ska ha baby jo..jeg har nå 2 unger å har lånt både dyne å madrass begge gangene..

ikke for å lage noe uoverstemmelser her..men jeg synes d begynner å bli litt hysterisk jeg..kanskje er d bare jeg som ikke er oppdatert på alt d nye osv..

klart vi vil d beste for ungene våre..men går d ikke litt langt til tider?med d ene å d andre altså..ikke bare dette ..men mye annet og..

nei vet ikke jeg altså..men måtte bare få d ut..kan jo bli tullerusk av alt som er farlig å som kanskje kan være d ..

Skrevet

Alså.. er så enig med deg redorkide!!

Jeg har også arvet endel dyner og sånt.. jeg vasker alt sammen på 60 grader og det har gått fint!

Alle de 3 barna jeg har, har vært friske og raske babyer og barn!

Så jeg tror man kan bruke det man har jeg... men selvsagt vaske alt godt!! Og får man baby på vinteren så har jeg i tillegg til å vaske alt, og så latt det ligge ute i frost en natt -da dør nå vel siste rest i bakterier, samtidig som alt blir godt lufta.

Man må bare bruke sunn fornuft, kan ikke drive å kjøpe helt nytt til hvert barn...

Eller hur???

Skrevet

ja ikke sant-.-.jeg mener d er viktigere ting enn dette som kan fremkalle krybbedød..som røyk ,dårlig inneklima ,legge babyen på magen osv..

d er så sant så du seier..en må bruke sunn fornuft..

Skrevet

Bare for å avklare litt (etter beste evne):

Dette med å arve madrass er ikke helt nytt, var i alle fall samme informasjon fra landsforeningen for uventet barnedød når jeggikk gravid i 2006. Å legge madrassen ute i minusgrader hjelper å ta knekken på midd, men ikke avfallstoffer fra mennesker eller søl fra mat/drikke. I utgangspunktet bør man kjøpe ny madrass til hvert barn, med mindre man har brukt overmadrass slik at madrassen under har vært beskyttet. Madrass fra andre enn søsken gir enda høyere risiko for krybbedød.

Her er informasjon om madrass:

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument

Dyner er en litt annen ting, disse er jo som oftest vaskbare på 60 grader, er de ikke det er det like greit å kjøpe seg en som er det.

Her er informasjon fra Norges Astma og Allergiforbund

http://www.naaf.no/no/Grupper/Foreldre_og_barn/Spor-legen2/Sporsmal-til-Barnelegen/Dun-eller-syntetisk-dyne-til-baby/

PLuss litt annen informasjon om sengemiljø

http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=645

Skrevet

For de som orker å lese, husk å fjern mellomrom i den lange linken.

Skrevet

Klarer ikke la være å kommentere jeg heller.. Synes selvfølgelig at det er fint at vi gjør det beste for barna våre, og at vi beskytter dem så godt vi kan, men hvordan i all væden overlevde vi da vi var små.. Jeg er vokst opp i et hjem der jeg har arvet klær og utstyr fra 3 søsken. Mye av dette var igjen arvet av naboer og venner. Nei, her i huset bruker vi ting flere ganger. Eneste jeg kjøper nytt, er bil sete. Lykke til med madrasser og dyner :o)

Skrevet

Ja, enig med deg, men man leser jo så mye rart her inne at man blir helt tullerusk tilslutt!;-)

Når man er førstegangs så kan man til tider bli mer rådvill enn klok. Bruker sunn fornuft, men med engang man hører om en ørliten risiko for at noe kan gå galt så blir man så redd for å ta sjansen liksom...

Regner med at rensing og lufting av madrass vil holde:-)

Skrevet

kanskje like greit å bare kjøpe en overmadrass da..til oss så skal bruke brukt madrass..d er vel billigere enn å kjøpe en helt ny ?

Skrevet

Hva gjør man så hvis man skal ha barnet sitt i egen seng ved amming, sykdom ol.? Tror det er en del midd i de sengene også..Over og ut fra meg.. Jeg mener ikke å provosere, men synes enkelte ting kan være litt overdrevet.

Sist jeg fikk barn, ringte de meg en uke etter fødsel fra landsforeningen for barnedød.. Jeg synes det er kritikkverdig så kort tid etter fødsel. Noen av oss kan jo bli litt sårbare den første perioden.. Nå sklei det vist litt ut her, men jeg måtte bare..

Skrevet

Barnedødligheten var mye høyere tidligere, mange vokste opp, men det var også flere som døde. Mye av grunnen er at vi nå vet bedre og har muligheten til å gjøre de tiltakene som er forsket fram, og er støttet av offentlige myndigheter. Dere får selvfølgelig vurdere hva dere syns er viktig selv - men det blir litt feil å avfeie de rådene bare fordi man har persnlige erfaringer som tilsier at det går bra.

Skrevet

tutta:ja de der som driver å ringer å terroriserer nybakte foreldre på den måten ..fy fader jeg blir så provosert!! d har de gjordt til meg og begge gangene ,rett etter fødsel,å ikke bare en gang..jeg skjellte de så ut til slutt at de har ikke ringt igjen..å d skal jeg jammen meg gjøre denne gang og hvis de ringer!

ja sklei ut her og..men måtte bare si d ..kjennte jeg ble helt varm i topplokket av å tenke på d..

Skrevet

redorkide: Ja, jeg regner med at de vet hvem og ikke minst NÅR de ringer disse folka... varm i topplokket er fornavnet..

Skrevet

Jepp, de har ringt meg og -alle 3 gangene før. Og jeg har sagt at jeg synes det er styggelig dårlig gjort av dem! Og slengt på røret...

-Akkurat som man ikke er nervøs for det fra før av!!

Nybakte foreldre er ikke de som trenger en sånn telefon alså...

Apropo selve debatten her; jeg avfeier ingenting, jeg tar mine forhåndsregler og gjør det jeg føler er absolutt best for mine babyer.

-Som jeg alltid har gjort.. ja, babyen er ofte i senga vår om natta, og det må da være like skummelt som annen madrass..

Ønsker alle sammen lykke til uansett hvilke valg man tar her!

Skrevet

Skjønner ikke at folk tør bruke en brukt madrass, når det er 3 ganger så stor risiko når madrassen er fra innen familien. Og 8 ganger så stor risiko når det er en madrass fra en annen familie. Jeg vil i alle fall vite at jeg har gjort det som er anbefalt når det kommer til å forebygge krybbedød.

Dette er noe som har vært anbefalt i mange år, det å kjøpe ny madrass. Ikke koster de stort heller. Fra 400kr og oppover for helt nye og gode madrasser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...