XXIII.VI.MMVI * XXI.XII.MMVII Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Jeg og min bror skal få 500 000 kr hver oss i panteobligasjoner på huset til besteforeldrene våre. De mener det er det meste man kan arve av noen, altså 250 000 av dem hver. Men slik jeg har forstått det kan man få i "gave" 250 000 kr hvert år uten å måtte betale arveavgift etc. Noen som vet dette??
XXIII.VI.MMVI * XXI.XII.MMVII Skrevet 4. august 2008 Forfatter #2 Skrevet 4. august 2008 Ingen som vet noe?
tarzanjenta Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 jeg vet ikke, men spør en advokat. f.eks [email protected]
___ Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 Man kan gi så stor gave man vil, men om den overstiger 500.000,- (?) blir det beregnet arveavgift. Hvor stor gave man kan gi hvert år avhenger av hvordan den brukes. Man kan motta ganske mye om det er til undrehold i studietiden, da fortrinnsvis som månetlige utbetalinger, og relativt lite om det dreier seg om mer vanlige gaver. Det beste er å høre med en advokat. Hvis det er viktig å ungå arveavgift kan foresten din mann/samboer få en like stor gave som deg slik at fribeløpet fordobbles.
XXIII.VI.MMVI * XXI.XII.MMVII Skrevet 4. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2008 Ok, tusen takk for svar!!! Skal høre med advokat jeg!! :-)
LizzyG Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 Jeg synes det er helt forkastelig at det finnes arveskatt i det hele tatt. Det er jo direkte frekt å ta skatt av noe som allerede er beskattet i hue og ræva.
___ Skrevet 4. august 2008 #7 Skrevet 4. august 2008 På den annen side kan du jo si det er veldig uretferdig at noen skal få store formuer bare fordi de er født inn i en rik fammilie, mens andre ikke skal få noen ting. Jeg er tilhenger av at alle i utgangspunktet skal greie seg selv og yte til samfunnet etter evne.
iznogood Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 Hvem er det dere skal arve av, da? Om det er foreldre - så er fribeløpet pr. forelder kr. 250 000,- Men om dere skal arve besteforeldre, og deres foreldre lever - så er jo ikke dere arvinger i det hele tatt. For å være arvinger må dere arve besteforeldre i deres foreldres sted. Så her er det snakk om en gave - og da er skatter og avgifter regulert av hvor normalt det er å gi en gave på X sum. Dvs er besteforeldrene rike - så kan størellse 250K være helt rimelig og normalt.
LizzyG Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 Det hjelper jo heller ikke de fattige at de må skatte hvis de har arvet noe. Alt de arver er jo beskattet fra før av. Det blir jo dobbel skatting.
XXIII.VI.MMVI * XXI.XII.MMVII Skrevet 4. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. august 2008 Det er fra besteforeldre ja, og min mor som er deres datter sier i fra seg arven, slik at den går til oss, og ja jeg synes det er " viktig" om du vil kalle det det og unngå arveskatten, mine besteforeldre har i alle år jobbet hardt og spart penger. De har selvfølgelig skattet av det (hus, og formuen) og jeg syne ikke det da er riktig at noe de har spart og skattet av, og jobbet hardt for, skal arvingene skatte ennå mer av, at vi må betale formueskatt er "greit" men å betale staten for å være så heldig og priviligert å få arve noe synes jeg er høll i huet!!!!! Vet ikke hvordan det er med panteobligasjener, om man kan "hvor mye man kan arve i panteobligasjoner" uten å betale arveavgift... Men det beløpet på 250 000 kr, er det i året???
Fikk maibaby06 Skrevet 4. august 2008 #11 Skrevet 4. august 2008 Fra 1. januar 2008 er den regelen iznogood henviser til erstattet av et årlig fribeløp på en halv G. For gaver gitt etter dette tidspkt er det derfor uinteressant å vurdere hvor normal gaven er. Det skal sendes inn melding om gave, og her har dere hvert deres fribeløp fra hver deres besteforelder.
Fikk maibaby06 Skrevet 4. august 2008 #12 Skrevet 4. august 2008 Ble litt kort over, i forhold til spørsmålene dine:) Pantobligasjon vurderes som regel til pålydende, her blir det da 500 000 til sammen. 250 000 regnes for å kommer fra hver besteforelder, altså blir overføringen avgiftsfri. Får dere senere år en gave, kan dere altså motta ca 33000 (halvparten av G) uten å måtte betale avgift. Gave blir avgiftspliktig når den ytes til noen i rett nedstigende linje, behøver ikke gå via egne barn (er vel litt av vitsen her at det ikke skal gjøre det;)...).
iznogood Skrevet 4. august 2008 #13 Skrevet 4. august 2008 Men nå skal jo de arve i foreldrenes sted - så da er det arv og ikke gave. Da er vel det stadig 250K som gjelder? Fra hver besteforelder? Altså 500K pr arving. De 250K (500K tilsammen) er selve summen - en gang for alle, så det kan ikke gjentaes hvert år.
Fikk maibaby06 Skrevet 4. august 2008 #14 Skrevet 4. august 2008 Var det svaret til meg? Ja blir samme avgiftsberegningen uansett om det er arv eller gave. Men blir ikke arv før besteforeldrene (en eller begge) dør. Her virker det som HI blander litt, men uansett ikke betydning for avgiftsberegningen. Riktig at 250K er selve summen, et engangsfribeløp. Det årlige fribeløpet på 1/2 G er uavhengig av dette, hvis de holder seg innenfor grensen pr år.
iznogood Skrevet 4. august 2008 #15 Skrevet 4. august 2008 Ja, det var til deg :-) Tusen takk for svar - veldig godt å få oppdatert seg i arvejungelen. Jeg hadde glemt det med at det kun er 'gratis' å arve en død.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå