Gå til innhold

Noen som vet? ang. ammefri...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har en krav på det? Er det noen aldersbegrensing eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette står det om ammefri i arbeidmiljøloven.

"§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag."

Det vil si at tariffavtalen kan være bedre enn dette, ikke værre.

(google er en fin ting...)

Skrevet

Du har ikke krav på lønn under ammefri, så det bør du sjekke opp før du ordner deg det. Men vet i stat og kommune kan de få opptil 2t betalt ammefri. Privat er det opp til den enkelte bedrift.

Skrevet

Du har krav på det så lenge du ammer. Arbeidsgiver kan kreve dokumentasjon.

Etter loven har du krav på intil 1 time pr dag om du trenger det. Noen steder får du 2 timer og noen steder med lønn.

Skrevet

Jeg er for lat til å google, he he;o) Neida - tenkte, at siden jeg var her inne var det noen som visste dette. Så det skal gå fint å fa ammefri når jeg ammer jenta mi som nå er 12 mnd? Hun ammes opp til 5 ganger om dagen nå, men blir jo naturligvis litt mindre når jeg begynner på jobb igjen og hun begynner i bhg....men i og med at jeg ammer om morgenen, hadde det jo vært greit med ammerfri. Jobber i staten, jeg da.

Skrevet

Det er jo veldig bra da:o) Gjør det lettere å amme etter jobbstart + at jeg håper å kunne amme i allefall 6 mnd til.

Men dokumetasjon? Jeg kan knipe ut litt melk hvis de vil ha "bevis", he he:oP

Skrevet

Helsesøster eller lege kan skrive et brev om at du fortsatt ammer

Skrevet

Ok, skal på kontroll til hs i slutten av mnd, så da kan hun skrive det.

Skrevet

Tror ikke det er så mange arbeidsgivere som krever dokumentasjon, men de kan kreve det hvis de lurer på om du bare vil ha litt ekstra fri. Jeg har hørt om mødre som har bedt om å få ta ut all ammefri for hele uken i forbindelse med helgen slik at de kunne ta hele fredagen fri. Det går selvfølgelig ikke. Da er det ikke så undelig at arbeidsgiver krever dokumentasjon på at hun trenger fri for å amme :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...